Slik får du bedre rekkevidde i kulda
Elbiler har kortere rekkevidde om vinteren på grunn av mindre tilgjengelig kapasitet i nedkjølte batterier, økt energiforbruk fra varmeapparatet og mer rullemotstand i snø og slaps enn det er på tørt underlag.
Men det er flere enkle småting du kan gjøre for å motvirke kuldas negative effekt for rekkevidden på elbilen.
– Hvis du tenker gjennom kjøringen din og tar noen grep rundt lading og forvarming av batteri, kan du redusere rekkeviddetapet som på det kaldeste er ned mot 50 prosent, til 15-20 prosent, sier Ståle Frydenlund.
Han er seniorrådgiver i Norsk elbilforening, og har testet alt av elbiler på det norske markedet gjennom en årrekke og er en av Elbilforeningens fremste bileksperter.
Her gir han 8 råd for hvordan du skal få mest mulig ut av elbilen din i månedene vi har foran oss:
1. Sett på forvarming før du kjører
På mange moderne elbiler kan du tidsinnstille forvarming en stund før du kjører. Dette bør du helst gjøre når bilen står til lading.
– Da bruker du ikke batterikapasitet på oppvarming, og kan sette deg inn i en varm og isfri elbil om morgenen, sier Ståle Frydenlund.
2. Bruk setevarme
Bruk av setevarme, rattvarme og varmetråder i front- og bakrute er mer energieffektivt enn varmeapparatet, selv på elbiler med varmepumpe. Sjekk hva din elbil har av utstyr i vinterpakken.
– Hvis du bruker ratt- og setevarme, kan du gjerne gå en grad eller to ned på kupévarmen og samtidig spare strøm, bedyrer Frydenlund.
3. Varmepumpe = vinterbonus
En rekke moderne elbilmodeller er utstyrt med varmepumpe, som utnytter energien til oppvarming langt mer effektivt. En varmepumpe gir, litt forenklet, normalt 1/3-1/4 av normal energibruk til oppvarming.
– Flere moderne elbiler har dessuten mulighet til å varme opp bare området rundt fører, ikke hele kupeen. Det betyr naturligvis spart energi.
4. Tilpass kjørestilen etter forholdene
Er det snø og is på veiene er det uansett lurt å senke farten og kjøre forsiktig. I tillegg bruker du mindre energi og øker rekkevidden.
– Ha en avbalansert kjørestil og hold god oversikt over trafikken. Da blir det også enklere å la elbilen regenerere bremseenergi i stedet for å bruke fysisk brems. Merk imidlertid at elbiler flest ikke vil regenerere energi før batteripakken når plusstemperatur, påpeker Frydenlund.
5. Sjekk lufttrykk i dekkene
For lavt lufttrykk i dekkene øker rullemotstanden og energiforbruket. Det samme gjelder piggdekk, så kjør med piggfrie vinterdekk om mulig. Det er det for de fleste.
– Sjekk i manualen hvis du er i tvil om hva som er riktig lufttrykk. Og husk at oppgitt trykk gjelder kalde dekk, og at du aldri skal være under oppgitt nivå. Kald luft er tettere enn varm, så om du måler et varmt dekk, vil trykket bli høyere, understreker Frydenlund.
6. Hurtiglad når batteripakka er varm
Det er også et vesentlig poeng å hurtiglade når batteripakken er temperert, når du er underveis på tur, for å spare både tid og penger. Du unngår dessuten å skape unødig kø.
– Når batteriet er kaldt tar det gjerne en halvtime før batteriet er klart til å lades ved 15-20 minusgrader. Husk å hurtiglade på siste stopp før hytta, mens batteriet er varmt. Ikke vent til neste dag når batteripakken igjen er kald, sier Frydenlund.
7. Husk silikon og unngå unødig fukt
Sett inn alle gummilister på bilen med silikonspray eller silikonstift. Det vil både motvirke kondens og hindre at dører, vinduer og ladeluka, fryser fast. Prøv også å unngå at snø kommer inn i bilen og at fuktige gjenstander ligger og slenger.
– Hvis elbilen din har mulighet til forvarming av kupeen mens den er tilkoblet ladeboksen hjemme, er problemet mindre. Men det er uansett greit å slippe ekstra energibruk på dette ved hjelp av varmeapparatet.
8. Fersk elbilist? Bruk eco-kjøreprogrammet
Slike kjøreprogram finnes i de fleste elbiler, og de hjelper deg å spare energi.
– Det mest merkbare er at du får «et egg på pedalen». Litt forenklet betyr det at bilen holder deg igjen, slik at du ikke får gi full gass. I tillegg justeres kupétemperaturen ned noen hakk, ved at mindre strøm går til oppvarming.
Og så til den tingen du ikke trenger å tenke på:
– Lys og radio bruker så lite strøm at det ikke påvirker kjørelengden merkbart. I tillegg er det essensielt for både trafikksikkerhet og trivsel i elbilen, avslutter Ståle Frydenlund, seniorrådgiver i Norsk elbilforening.
Nøkkelord
Kontakter
Ståle FrydenlundSeniorrådgiver
Fag- og rådgiving
Lina StøenKommunikasjonsrådgiver
Tel:99091203lina@elbil.noBilder
Lenker
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder. Vi har over 75.000 medlemmer som i hovedsak er privatpersoner, men også noen er organisasjons- og bedriftsmedlemmer.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Ny milepæl nådd i fellesferien: Nå er det over 10 000 hurtigladere i Norge!9.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Denne uka ble det klart at Norge har nådd en ny elektrisk milepæl – med over 10 000 hurtigladere fordelt over hele landet.
Null problem å trekke tungt med elbilen4.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Har du elbil med god basisrekkevidde som hurtiglader raskt, er det ikke noe problem å bruke den til å trekke tungt i sommer. – Det gjelder uansett om du skal trekke en stor varehenger eller campingvogn, sier Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testansvarlig i Norsk elbilforening.
Her er sommerens ti mest populære ladestasjoner3.7.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Elbilforeningen har laget liste over sommerens mest populære ladestasjoner. – Denne viser at folk vil kombinere lading med å gjøre noe hyggelig og nyttig, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
Tesla Model Y gruser konkurrentene1.7.2025 11:10:47 CEST | Pressemelding
– Dette er en maktdemonstrasjon av Tesla. Etter så mye uro rundt eier og frontfigur Elon Musk, klarer de å få til dette resultatet. Det er imponerende, sier Erik Lorentzen, fagsjef i Elbilforeningen.
- Kortbetaling er like viktig på Dombås som på Hamar26.6.2025 15:27:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen vil ikke oppfylle vedtaket med krav om ettermontering av kortbetaling på eksisterende ladere, men kommer med en dårligere løsning i 2027.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom