Slik endret pandemien nordmenns kjørevaner
At forsikringsselskapene ble påvirket av pandemi og rødflaggede land er ingen stor overraskelse.
– Vi mottok ikke mindre enn 110 000 krav på reiseforsikringen i 2020. Utover året begynte imidlertid en annen effekt å bli synlig. Antall krav om erstatning på bilforsikringer sank og det ble tydelig at noe skjedde med biltrafikken, sier leder for innovasjon Svein Skovly i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Bråbrems ved lock-down
Gjennomsnittsbilisten i Norge kjører litt over hundre turer hver måned. Slik startet også 2020, men da landet stengte ned i mars ble brått én av fem turer borte. Bildet er vel så interessant når vi ser på hvor langt vi kjørte i 2020.
– I mars og april ble kjørelengden redusert med henholdsvis 25 og 30 prosent. Påsken i 2020 var i april og hytteforbudet påvirket helt klart dette. Kjørelengden på de fire store reisedagene i påsken var bare en tredjedel av hva den er i et normalår, sier Skovly.
Siden 2017 har Fremtind fulgt norske bileieres kjørevaner og belønnet trygg kjørestil. Først med en smartplugg som leser data fra bilen og det siste året med en mobilapp. Fremtind har kjøredata fra over 30 000 bilister i hele landet, og vel 440 millioner kjørte kilometer. Altså mer enn ti tusen ganger rundt jordkloden ved ekvator.
Kjørte som normalt i sommerferien
– Allerede i juni var antall bilturer tilbake på normalt nivå. Slik holdt det seg frem til november, hvor vi så en reduksjon på fem prosent da myndighetene på ny innførte strenge restriksjoner, sier Skovly.
Noe overraskende endte norgesferieåret med nøyaktig like mye bilkjøring i sommerferien som det pleier å være, hverken mer eller mindre.
– Året sett under ett kjørte gjennomsnittsnordmannen 1000 kilometer kortere enn normalt. Totaleffekten er som om vi hadde hatt én av årets måneder helt uten kjøring, sier Skovly.
Kjøring i rushtiden
Bilkjøringen det ble mindre av i 2020 var i hovedsak kjøring i rushtiden på morgenen (07.00 – 09.00) og ettermiddagen (15.00 – 17.00). Ettermiddagene er normalt mest travle da vi ser en kombinasjon av reiser hjem fra jobb, kjøring til fritidsaktiviteter og handleturer.
Farten gikk ned da landet stengte
Fjoråret startet med fart litt over det normale, men da landet stengte ned endret bildet seg raskt. Farten gikk ned og slik holdt det seg resten av året. Mulige forklaringer er at færre reiser til og fra jobb og færre aktiviteter førte til mindre stress og dermed roligere trafikk.
Samtidig melder UP om rekord i råkjøring og antall beslaglagte førerkort for høy fart. Hvordan henger dette sammen?
– Om vi regner høy fart som hastigheter over 110 km/t, som er høyeste fartsgrense i Norge, så ser vi at det var lavere fart i koronaåret enn normalt. Dykker vi dypere ned i dataene finner vi likevel flere enkelthendelser med ekstremfart enn vi pleier. Det harmonerer godt med flere førerkortbeslag, sier Skovly.
Om smart bilforsikring
Vi opplevde at vi med den første versjonen ikke klarte å påvirke ulykkesstatistikken som vi ønsket, og ikke minst så kunne ikke el-bileierne bruke smartpluggen. I dag har vi bedre og mer moden teknologi. Vinteren 2020 lanserte Fremtind en ny generasjon smart bilforsikring, med kun mobilen som sensor. Den nye generasjonen, og appen som i dag heter Smartbil, er tilgjengelig for alle. Med Smartbil-appen har Fremtind registrert over 30 millioner kjørte kilometer siden lanseringen.
Som i første generasjon smart bilforsikring er målet med Smartbil-appen å belønne trygg kjøring og bevisstgjøre bilistene på sin kjøreatferd. Høy fart og mobilbruk under kjøring fører til ulykker, og nå fokuserer vi på mobilbruk ved å belønne de som lar mobilen ligge. Ved årets skolestart testet Fremtind også belønning av de som overholdt de laveste fartsgrensene. Vi så at bilistene reduserte andel fartsbrudd betydelig. Bilistene får ikke noen form for «straff» om de ikke kjører pent eller fikler med mobilen.
Nøkkelord
Kontakter
Simen Berntsen RudiKommunikasjonssjef Fremtind
Tel:959 05 875simen.rudi@fremtind.noSvein SkovlyLeder Innovasjonslab Fremtind
Tel:950 95 893svein.skovly@fremtind.noBilder
Om Fremtind
Fremtind – størst på forsikring i bank
Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.
Vår oppgave er å hjelpe og motivere deg til å ta vare på deg selv, tingene dine og de du er glad i, og vi skal være der når det trengs. Vi jobber med å finne nye og smarte løsninger, som gjør hverdagen din enklere og tryggere.
Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.
Følg pressemeldinger fra Fremtind
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Fremtind
Mange nordmenn har ikke råd til vedlikehold25.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
1,3 millioner nordmenn oppgir at de ikke setter av penger til vedlikehold av egen bolig. Stram økonomi er blant hovedårsakene.
Ekstremværet preger resultatet til Fremtind23.4.2024 07:35:00 CEST | Pressemelding
Fremtind leverte i årets første kvartal et resultat før skatt på 233 mill. kroner (366). Resultatet av forsikringstjenester i konsernet ble –102 mill. kroner (267). Nedgangen skyldes i hovedsak store skadeutbetalinger som følge av ekstremværet i januar og februar. Finansavkastningen var god i kvartalet.
Uenige om skylden etter bilskader i vaskehall19.4.2024 07:45:00 CEST | Pressemelding
Hvert år opplever uheldige bileiere å få skader på bilen etter vaskehallbesøk. I noen av sakene blir det uenighet om ansvaret.
Nå starter høysesongen for skog- og gressbrann16.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
I fjor var det i snitt 11 gress- og skogbranner hver eneste dag fra april til juni. Uvettig bålbrenning og bruk av åpen ild er de største brannårsakene.
Båtskader for 600 millioner i fjor12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Hvert år registrerer forsikringsbransjen tusenvis av båtskader som følge av havari, synkeskader og manglende vedlikehold. Flere av skadene kunne vært unngått.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom