Slik blir samenes nasjonaldag på NRK

Hele NRK feirer og markerer Sámi álbmotbeaivi (samenes nasjonaldag) 6. februar med et bredt tilbud. Det hele toppes med en times sending på NRK 1.

FOTO: LEMET AILO HOLMESTRAND HÆTTA
Anne Marja Hætta og Ronald Pulk er programledere for sendingen lørdag kveld. FOTO: LEMET AILO HOLMESTRAND HÆTTA

Samenes nasjonaldag markeres 6. februar i Norge, Sverige, Finland og Russland. Det vil prege NRK både på selve dagen og i dagene før.

– Jeg er så stolt av at hele NRK med NRK Sápmi i spissen nok en gang løfter nasjonaldagen til en feiring for alle samer og befolkningen i Norge for øvrig. Og ekstra stolt er jeg over at vi skal vise fram noen av våre største unge samiske artister, og at alle kan få oppleve høytidsstemning med nasjonalsangen i beste sendetid, sier Mona Solbakk, direktør i NRK Sápmi.

En times nasjonaldagssending fra Tromsø

Programlederne Anne Marja Hætta og Ronald Pulk leder oss gjennom den timelange sendingen, med gjester i studio og innslag fra hele landet. Aili Keskitalo, Agnete Saba og Erlend Elias Bragstad er blant gjestene som gir oss personlige historier om viktige hendelser som har preget livene deres.

De glade gutta i bandet «Violet Road» kommer, og komiker Trine Lise Olsen byr på historien om hornlua. Hun og Erlend Elias Bragstad skal dessuten vise fram sine fineste kofter og snakke om pynting og sjekking med samekofte.

– Vi gleder oss til å gi seere over hele landet et lørdagsshow som feirer den samiske nasjonaldagen i beste sendetid på NRK1. Som et leirbål å samle seg rundt på tampen av dagen, sier prosjektleder Anne Mari Svendsen.

Hun forteller at siden det blir færre arrangementer og markeringer rundt i landet på grunn av den pågående pandemien, føles det desto viktigere å invitere folk til en feiring på NRK.

Samenes nasjonalsang slik du aldri har hørt den

I sendingen lørdag 6. februar vil Agnete Saba framføre den samiske nasjonalsangen, sammen med Halvard Rundberg fra «Violet Road».

I år er det 115 år siden sangen «Sámi soga lávlla» ble skrevet, og 35 år siden den ble nasjonalsang. Teksten er omsatt til de fleste samiske språkene.

Agnete Saba (tidligere kjent som Agnete Johnsen) er etterkommer av Isak Saba som skrev teksten til diktet som senere ble den samiske nasjonalsangen. Hun er stolt av og inspirert av Isak Saba.

Agnete Saba ble først kjent for mange gjennom bandet «The BlackSheeps» da de deltok i MGPjr, og siden har hun representert Norge i Eurovision Song Contest og hatt innholdsrik musikkarriere.

Hele NRK er med

At det er samenes nasjonaldag vil også merkes i andre programmer, på nrk.no, på radio, i strømmetjenesten NRK TV og i NRKs sosiale medier.

Ikke minst på NRK.no vil man få oppleve samisk musikk, lese historier fra det samiske samfunnet, ta quiz og få muligheten til å lære noe nytt - og få gode tips til samisk musikk og kultur.

Det blir lagt ut en gratulasjonsprotokoll, videohilsner fra hele landet og leserne kan få svar på sine spørsmål i tjenesten «NRK svarer» der medarbeidere i NRK Sápmi og NRK Nyheter svarer publikum.

Det blir dessuten samisk musikk og gjester i NRKs faste radio- og tv-programmer. Blant annet er Vegard Bjørsmo gjest i «Lindmo» fredag kveld.

Fra Sápmi til Alaska

På nasjonaldagen er det også premiere på «Fra Sápmi til Alaska», der vi møter tre generasjoner samiske kvinner som reiser til Alaska på sporet av samene som lærte inuitter og yupiker om reindrift for over 100 år siden.

Sami Music Awards

Allerede fredag 5. februar braker det løs med Sami Music Awards hvor de beste samiske artistene fra året som er gått, hedres. Hvem blir årets samiske komponist og hvem blir årets Urbi? Showet ledes av Elle Gaup-Johansen og Marit Hætta-Øverli og kan sees direkte NRK TV fra klokken 19.00 og på nrk.no/sapmi.

For barna

Barna er selvfølgelig med på feiringen i NRK. De populære figurene Binnabánnáš og Fantorangen kommer med en ny musikkvideo i NRK TV 6. februar.

Samme dag kan du se «Chihiro ilmmiid gaskkas» - «Chihiro og heksene» på NRK 3 kl. 1930, med reprise søndag.

Her møter vi ti år gamle Chihiro som er misfornøyd når familien skal flytte. På veien kjører far seg vill og de ender opp utenfor en mystisk tunnel langt inne i skogen. På den andre siden av tunnelen venter en tilsynelatende forlatt by - og en forbannelse.

Programmet er tilgjengelig i strømmetjenesten NRK TV mens det går på NRK 3, men ikke i ettertid.

Samiske delfinalister i MGP

Mandag 1. februar lanserte NRK artistene som konkurrer i fjerde delfinale av Melodi Grand Prix, som går direkte på TV kl. 19.50 på selve nasjonaldagen.

Blant de fire delfinalistene er duoen Marianne Pentha (40) fra Os i Østerdalen og Mikkel Gaup (53) fra Alta. De konkurrerer med sangen «Pages» som også inneholder joik.

Anne Marja Hætta
Anne Marja Hætta FOTO: LEMET AILO HOLMESTRAND HÆTTA
Ronald Pulk

Ronald Pulk FOTO: LEMET AILO HOLMESTRAND HÆTTA
FOTO: NRK
Mikkel Gaup og Marianne Pentha deltar i MGP lørdag.

FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD / NRK
Mikkel Gaup og Marianne Pentha deltar i MGP lørdag. FOTO: JULIA MARIE NAGLESTAD / NRK