Slik blir reiseåret 2021
Covid-19 har hatt enorm påvirkning på reiselivet i 2020. Vi har gått fra å ha verden som vår lekeplass til et år med isolasjon, sosial distansering og begrensede reisemuligheter. Mange ser nå frem til et nytt år og en ny start. Annerledesåret 2020 har også gitt oss verdifull læring og en smakebit på hvordan reiselivet vil bli fremover. TUI har samlet innsikt fra norske og utenlandske kunder, partnere og nettaktivitet.

Generelt om reiseåret 2021:
- Prisnivået på reiser er forventet å stige noe i 2021.
- Nordmenn bestiller dyrere reiseprodukter akkurat nå, sammenlignet med tidligere år.
- TUI har sett en jevn salgsvekst de siste 4 ukene – Med Hellas som mest populær sommerdestinasjon, og Spania som neste vinters vinner.
- Norske myndigheters reiseråd er ledende for nordmenns reiseaktivitet.
- TUI forventer at globale reisemønsteret for fritidsreiser vil normalisere seg i løpet av 2022.
- Stikkord for reisemønsteret i 2021 er: Samvær, Bærekraft, Drømmereiser, Trygghet, Workation og Intimitet
-Det er ingen tvil om at 2021 vil bli enda et annerledes reiseår, men vi har stor tro på at aktiviteten vil ta seg betydelig opp nærmere sommeren. Innsikt fra kundene våre viser at det å reise igjen står høyt på ønskelisten, og savnet etter sol i fjeset og sand mellom tærne er stort. Vi nordmenn skiller oss ut hva gjelder tillit til myndighetenes reiseråd, sammenlignet med våre naboer, og vi reiser ikke før vi får grønt lys. Mange av vanene vi har fått i år blir med inn i det neste, og de nære relasjonene er viktig for oss. Vi vil reise med de vi er glad i til steder vi er glad i, sier Nora Aspengren, Kommunikasjonsansvarlig i TUI.
Den nostalgiske reisen -Etter å ha tilbragt lange perioder i isolasjon vil samvær med nære og kjære være veldig viktig i det kommende året. Vi vil gjenforenes med alle de vi setter pris på og ønsker å dele opplevelser med. Kvalitetstid med andre utenfor de rammene vi har kjent i 2020 er drivende. I tillegg til dette viser bestillingsmønstre hos TUI at mange ønsker å reise tilbake til destinasjoner de har besøkt før, som de kjenner godt og som de lengter tilbake til. Å oppdage og utforske nye deler av verden vil vente til 2022.
Bærekraftig tilværelse for en selv og andre - Det siste året har satt egen helse og velvære øverst på agendaen. Pandemien har ført til ekstra fokus på å ta vare på oss selv både fysisk og mentalt. Vi går turer i lunsjen og vi har jobbet med å motivere oss gjennom en pressende situasjon. Denne trenden vil også være gjeldende neste år. Å trene på treningssenter utgår til fordel fra en helhetlig tilnærming til hva som er godt for oss. Reisemål og hoteller med gode aktivitetsmuligheter, sunn mat og et bredt sportstilbud er viktig for nordmenn som planlegger reise i 2021.
I tillegg til å ha det bra, vil vi gjøre ting som er bra for andre. Den ekstreme situasjonen mange turistdestinasjoner har lidd under i 2020 har vist hvor viktig de reisende er for lokalt næringsliv både her hjemme og i utlandet. Shopping og fornøyelsesparker viker for lokalt produserte varer, lokale spesialiteter og lokale opplevelser.
Fra livets Bucketlist til 2021-listen - Vi har lenge snakket om den listen over opplevelser og reisemål vi skal gjennomføre løpet av livet. Tall fra TUI viser at denne listen realiseres raskere enn man kanskje hadde trodd. 2020 har gitt reiselystne god tid til å drømme og spare til den store reisen. Tall fra Schibsted viser at 1 av 3 sparer penger til å reise, innsikt fra TUIs egne nettsider viser at 2021 blir året da drømmeferien skal planlegges eller settes ut i livet. Hos TUI er det særlig destinasjoner som Maldivene, Zanzibar og Aruba som stikker seg ut.
Workation – Vi kan jobbe fra stua eller på stranda. Hvis det er en ting det siste året har lært oss, så er det at det å jobbe eksternt ved hjelp av digitale verktøy er fullt mulig. Vi har blitt mer fleksible i vår måte å tenke på når og hvor vi kan jobbe. En undersøkelse utført av TUI på LinkedIn viser at 93 prosent av de spurte kunne tenke seg å jobbe fra et reisemål, nå eller i fremtiden. Bare 7 prosent oppga at de foretrekker å la jobben bli igjen hjemme når de er på ferie. Populariteten til kortere helgeturer vil avta til fordel for færre lengre opphold i utlandet, dette er forventet å ta seg opp igjen i 2022. En viktig forutsetning er at reisemålet og hotellet man bor på har gode fasiliteter for å jobbe virtuelt.
Vi vil være på den sikre siden - Helse og sikkerhet er noe som er viktig både for de som reiser, men også for menneskene som bor på stedene vi reiser til. Tiltakene som allerede er iverksatt av flyselskaper, hoteller og restauranter under pandemien for å sikre trygge og sikre opplevelser, vil fortsatt være viktige i 2021. Hver fjerde reisende ser på helse og hygiene som de viktigste faktorene når man bestiller en tur, i henhold til kundeundersøkelse gjennomført av TUI. En annen viktig sikkerhetsfaktor for nordmenn er gode fleksible reisebetingelser og visshet om at de blir godt ivaretatt dersom ting endrer seg, slik det har gjort i 2020. Hele 70% av de spurte svarte at gode vilkår, at man blir tatt vare på og at man enkelt får refundert sin reise er viktig for de som planlegger en reise i 2021.
Intime opplevelser fremfor store grupper – Vanene fra 2020 vil sitte i en liten stund, og det vil nok ta tid før måten vi har levd på i år endrer seg. Nærmere 60 % av de spurte i Schibsted´s reiseundersøkelse sier at de lengter etter å reise igjen, mange har ekstra feriedager til gode og TUIs kunder er tydelige på at så snart reiserådene endrer seg så er 70 % av de klare til å reise utenlands igjen. Samtidig viser bestillingsmønsteret per nå at mange foretrekker å bo i leiligheter eller villaer med sine nærmeste, andre bestiller store rom med privat basseng eller privat bassengtilgang. De reisende ønsker fasilitetene et stort resort kan tilby, samtidig som de vil ha muligheten til å trekke seg tilbake når de føler for det. Når vi nå skal reise igjen så vet vi akkurat hva vi vil ha, og vi er villige til å betale for det.
Nøkkelord
Kontakter
Nora AspengrenKommunikasjonsansvarlig i TUI
Tel:+47 90 63 60 63nora.aspengren@tui.noBilder






Om TUI Norge
TUI Norge er i dag en del av TUI Nordic, og er med en markedsandel på 20 % den største aktøren på det nordiske reisemarkedet. TUI Norge ble etablert i 1973 og tilbyr pakkereiser, fly og cruise. Noen av våre mest populære reisemål er Kanariøyene, Hellas og Italia. TUI Nordic består av reisearrangørene TUI Norge, TUI Sverige, TUI Danmark, TUI Finland, flyselskapet TUI fly Nordic og Nazar.
Følg pressemeldinger fra TUI Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra TUI Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TUI Norge
Fra søppel til suvenirer - Plastavfall får nytt liv på Curacao11.8.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
TUI Care Foundation og Green Phenix lanserer et nytt “upcycling” - prosjekt på Curacao. Sammen skal de gjøre søppel til suvenirer, spre kunnskap om avfallssortering og sysselsette flere i lokalmiljøet.
TUI Care Foundation og Livingseas Asia skal redde korallrev på Bali18.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Etter to lange år vender turismen endelig tilbake til Bali, og byer som Padangbai. Det vakre korallrevet her er en fascinerende undervannsverden som tiltrekker seg dykkere og snorklere fra hele verden. Som alle rev er det et av de mest produktive økosystemene på planeten, med bredt biologisk mangfold. Klimaendringer gjør at korallrevene er i fare for å dø.
TUI Care Foundation viderefører sitt arbeid for et plastfritt Kypros8.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Så langt er plast tilsvarende vekten av 23 737-fly fjernet på øya, og strendene i Agia Triada og Malama er nå helt plastfrie.
TUI lanserer skiferier til Alpene1.7.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Reiseselskapet TUI utvider sin produktportefølje, og lanserer pakkereiser til Alpene. Først ut er de franske og italienske Alpene i løpet av juli og august 2022, utvalget vil så utvides til å også gjelde Østerrike i høst. Ytterligere skidestinasjoner vil legges til i løpet av året.
Golfreiser – TUI samarbeider med Greenfee36524.6.2022 08:00:00 CEST | Pressemelding
Aktive feriereiser er mer populært enn på lenge, og golf er en storfavoritt blant nordmenn. Nå har reiseselskapet TUI inngått et nytt samarbeid med Greenfee365 som gjør at reisende kan sikre seg tid på golfbanen både før de reiser og i ferien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom