Bilimportørenes Landsforening

Slik blir bil-året 2019

Totalt vil det bli solgt omtrent 150 000 personbiler, og mer enn 6 av 10 av dem kommer til å være ladbare, i følge bransjens egne prognoser.

Se de samlede prognosene i tabellene nederst.

Bilimportørenes Landsforening (BIL) kan nå presentere hvordan importørene selv mener at bilsalget vil se ut i år. Det totale antallet solgte biler er omtrent likt som foregående år, men drivlinjeandelene er i stadig endring.

– Våre medlemmer spår ikke overraskende at elektrifiseringen kommer til å tilta også i år. Det skyldes ikke minst mange nylanseringer av både helelektriske biler, og nye ladbare hybrider med vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn det som har vært vanlig tidligere, forklarer Erik Andresen, direktør i BIL.

Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, og importørene jobber for å få inn så mange av disse som mulig til det norske markedet. Det er ventelister på en god del bilmodeller, og det knytter seg store forventninger til leveringsvolumene på disse bilene.

– En del ladbare biler, særlig helelektriske biler, produseres i et begrenset volum. Derfor har det blitt ventelister på en god del av disse. De importørene det gjelder ønsker naturlig nok å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, sier Andresen.

Importørene spår at salget av ikke-ladbare hybrider kommer til å ligge nokså stabilt, mens bensin- og dieselbilandelen kommer til å falle med rundt 15 prosentpoeng sammenliknet med 2018.

– Utvalget av bensin- og dieselbiler er mye større enn for ladbare biler, det vil si at det finnes flere modellvarianter, størrelser, og ikke minst biler med firehjulstrekk, god plass og tilhengerfeste å velge mellom. Derfor er de et naturlig valg for mange kunder fortsatt, forteller Andresen.

Kjører man for eksempel mye på langtur, eller har tung last med seg, så viser erfaringene at en diesel- eller bensinbil kan være å foretrekke. Moderne forbrenningsmotorer har dessuten ofte et langt lavere forbruk enn selv motorer som bare er noen få år gamle.

Her er bilimportørenes salgsprognose for 2019:

Totalmarked 2019

Antall

Personbiler

Varebiler (<3,5 tonn)

Lastebiler (>16 tonn)

Busser

Drivlinjeandeler for personbil

Prognose 2019

Faktisk salg 2018*

Bensin

Diesel

Elektrisk

Hybrid

Ladbar hybrid

Hydrogen

*Andeler per 16.12.18

Erik Andresen, direktør i BIL: erik@bilimportorene.no, 91566982.

Om Bilimportørenes Landsforening

Bilimportørenes Landsforening
Økernveien 99

Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon. Foreningen ble stiftet den 31. januar 1916 under navnet Automobilforhandlernes Forening. BIL skal arbeide for å fremme samarbeid mellom medlemmene og ivareta deres felles bransjeinteresser overfor offentlige myndigheter, politikere og andre interessenter. Videre arbeider foreningen for sunne forretningsforhold i bransjen.

Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening