Slik blir bil-året 2019
Se de samlede prognosene i tabellene nederst.
Bilimportørenes Landsforening (BIL) kan nå presentere hvordan importørene selv mener at bilsalget vil se ut i år. Det totale antallet solgte biler er omtrent likt som foregående år, men drivlinjeandelene er i stadig endring.
– Våre medlemmer spår ikke overraskende at elektrifiseringen kommer til å tilta også i år. Det skyldes ikke minst mange nylanseringer av både helelektriske biler, og nye ladbare hybrider med vesentlig lengre elektrisk rekkevidde enn det som har vært vanlig tidligere, forklarer Erik Andresen, direktør i BIL.
Ladbare biler er langt mer populære i Norge enn i andre europeiske land, og importørene jobber for å få inn så mange av disse som mulig til det norske markedet. Det er ventelister på en god del bilmodeller, og det knytter seg store forventninger til leveringsvolumene på disse bilene.
– En del ladbare biler, særlig helelektriske biler, produseres i et begrenset volum. Derfor har det blitt ventelister på en god del av disse. De importørene det gjelder ønsker naturlig nok å få tak i biler til alle så fort som mulig, men Norge er et lite land i den store sammenhengen, og vi har ikke all verdens påvirkning på produksjonen av biler ved de store fabrikkene, sier Andresen.
Importørene spår at salget av ikke-ladbare hybrider kommer til å ligge nokså stabilt, mens bensin- og dieselbilandelen kommer til å falle med rundt 15 prosentpoeng sammenliknet med 2018.
– Utvalget av bensin- og dieselbiler er mye større enn for ladbare biler, det vil si at det finnes flere modellvarianter, størrelser, og ikke minst biler med firehjulstrekk, god plass og tilhengerfeste å velge mellom. Derfor er de et naturlig valg for mange kunder fortsatt, forteller Andresen.
Kjører man for eksempel mye på langtur, eller har tung last med seg, så viser erfaringene at en diesel- eller bensinbil kan være å foretrekke. Moderne forbrenningsmotorer har dessuten ofte et langt lavere forbruk enn selv motorer som bare er noen få år gamle.
Her er bilimportørenes salgsprognose for 2019:
Totalmarked 2019 |
Antall |
Personbiler |
150 000 |
Varebiler (<3,5 tonn) |
36 000 |
Lastebiler (>16 tonn) |
5000 |
Busser |
1800 |
Drivlinjeandeler for personbil |
Prognose 2019 |
Faktisk salg 2018* |
Bensin |
15 % |
22 % |
Diesel |
10 % |
18 % |
Elektrisk |
45 % |
31 % |
Hybrid |
11 % |
11 % |
Ladbar hybrid |
19 % |
18 % |
Hydrogen |
0,1 % |
0 % |
*Andeler per 16.12.18
Kontakter
Erik Andresen, direktør i BIL: erik@bilimportorene.no, 91566982.
Om Bilimportørenes Landsforening
Bilimportørenes Landsforening (BIL) er de norske bilimportørenes bransje- og interesseorganisasjon. Foreningen ble stiftet den 31. januar 1916 under navnet Automobilforhandlernes Forening. BIL skal arbeide for å fremme samarbeid mellom medlemmene og ivareta deres felles bransjeinteresser overfor offentlige myndigheter, politikere og andre interessenter. Videre arbeider foreningen for sunne forretningsforhold i bransjen.
Følg pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bilimportørenes Landsforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bilimportørenes Landsforening
Kraftig vekst i elbilsalget i Europa7.2.2020 12:17:28 CET | Pressemelding
Norge har lenge vært det landet i Europa med høyest salg av elbiler, men nå tar flere land oss igjen. – Det europeiske elbilmarkedet vokste med 80 prosent i fjor, og det ser bare ut til å tilta i år, sier Erik Andresen i Bilimportørenes Landsforening.
Slik blir bil-året 20203.1.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Bilimportørene anslår at det vil bli solgt omtrent 150 000 personbiler i 2020 – og opp mot 75 prosent av dem kommer til å være ladbare.
Arendalsuka: Bli med til fremtidens by!13.8.2019 15:02:40 CEST | Presseinvitasjon
Hva betyr bompengeopprør, elektrifisering, bypakker og nullvekstmål for morgendagens politikk? Hvordan blir mobiliteten i fremtidens byer? Hør hva Ruter, Zero, Norges Lastebileier-Forbund, Vegdirektoratet og Scania sier om saken på vårt seminar!
Stor opinionsundersøkelse: Veiprising er fremtidens bilavgift31.1.2019 09:13:13 CET | Pressemelding
Veiprising bør erstatte noen eller samtlige av dagens bilavgifter, og kollektivtransport er for de fleste ikke et alternativ til bilen. Dette er hovedfunnene i en stor befolkningsundersøkelse som Kantar har gjennomført for Bilimportørenes Landsforening (BIL).