Slik blir årets Sámi Grand Prix

Unge talenter og dyktige artister står på scenen når Sámi Grand Prix inviterer til storslått feiring av samisk musikk på påskeaften.
Ole Mathis Sara Nedrejord og Agnete Saba skal være programledere for Sámi Grand Prix 2023. Foto: Ole Kaland/NRK

Sending lørdag 8. april kl. 19.50 på NRK1 og i NRK TV.

Den tradisjonsrike sang- og joikekonkurransen skal nok en gang sendes fra Kautokeino. 12 artister skal synge eller joike for et entusiastisk publikum og seere fra både Finland, Sverige og Norge. Det er du der hjemme som bestemmer hvem som vinner de to kategoriene.

Årets programledere er Agnete Saba og Ole Mathis Sara Nedrejord.

– Det er en stor ære å få lov til å være programleder for Sámi Grand Prix. Samisk musikk betyr mye for meg, ettersom det er ekstra spesielt å få høre et budskap fremført på mitt eget morsmål. Jeg gleder meg enormt, sier Agnete Saba.

– Det er utrolig kult å få muligheten til å lede årets Sámi Grand Prix. Vi ser at konkurransen er et springbrett for samiske artister. Jeg tror og håper at flere tar steget ut nasjonalt også i år, slik at flere får øyne opp for samisk musikk, sier Ole Mathis Sara Nedrejord.

Tradisjonsrik joik og sang

Innen den samiske kulturen er det kjent at joiken aldri tar slutt. Derfor har tradisjonell joik også en fast plass i Sámi Grand Prix. Dette er en scene for nykomponerte joiker, med tradisjonelle grep fra musikkformens røtter.

I sangkategorien vil vi også finne unge og fremadstormende artister som elsker å formidle god musikk.

– I år har vi noen innslag som vi håper publikum lar seg både fascinere og bli rørt av. Vi presenterer både unge samiske artister og erfarne tradisjonsbærere som sammen skaper en musikalsk fest på scenen, sier Ravna Nystad, prosjektleder i NRK.

Dette er årets deltakere

Finn alle sangene og joikene i en samlet Spotify-liste her.

Sangkategori

Aili - «Duostil»

Tekst og komposisjon: Ilja Eriksson, Aili Katrine Wergeland Teigmo, Tanja Linnea Nordbye

Hør låta på Spotify her.

Aili Katrine Wergeland Teigmo fra Kárášjohka/Karasjok i Finnmark har i flere år gitt ut musikk, både som artist og låtskriver. Hun bor for tiden i Oslo, der hun bruker mye av tiden på nettopp musikken. Hun har over 6,1 millioner visninger YouTube, de fleste på sin coverversjon av låta «Faded» av Alan Walker.

Dette er andre gang Aili deltar i Sámi Grand Prix. Sist gang sang hun på samisk, og dette ga henne mersmak. Aili har funnet mer av sin egen samiske identitet siden forrige deltakelse i 2022. Sangen «Duostil» er en sang som handler om å være mer modig.

Máret Áile - «Ráhkis hoavda»

Tekst: Máret Áile Gaup Beaska og Linus Johnsen
Komposisjon: Máret Áile Gaup Beaska, Tina Green, Linus Johnsen og Thale Skage

Hør låta på Spotify her.

Máret Áile er 17 år gammel og årets yngste deltaker i Sámi Grand Prix. Hun er fra Deatnu/Tana i Øst-Finnmark og er elev på Kirkenes Videregående skole. Hun har sunget hele livet og er fra en musikalsk familie. Hennes mor er joiker, så joik har vært en viktig del av oppveksten.

Sangen hennes handler om de samiske verdiene, men også om at vi må ta vare på egen helse. Hun håper sangen gir publikum styrke til å gjennomføre det de selv ønsker.

Linus Johnsen - «Cevzosat hilat»

Tekst: Linus Johnsen og Máret Áile Gaup Beaska
Komposisjon: Linus Johnsen, Tina Green, Máret Áile Gaup Beaska og Thale Skage

Hør låta på Spotify her.

Linus er en 19 år gammel fyr fra Tjeldsund i Troms. Han bor for tiden i Tromsø, der han studerer musikk ved Musikkonservatoriet.

Sangen «Cevzosat hilat» er et bilde på opp- og nedturer i livet. Han synger om at man kommer seg gjennom vanskelige tider, og at man alltid finner en gnist selv om det går dårlig. Han er stolt over bakgrunnen sin og at han skal fremføre låta på Sámi Grand Prix-scenen. Linus har holdt på med musikk siden han var 13 år, og det har vært svært viktig for ham siden.

Mihka & Andreas - «Ále guođe mu»

Tekst: Mihka Jovnna Helander
Komposisjon: Mihka Jovnna Helander og Andreas Gundersen

Hør låta på Spotify her.

Mihka er 20 år og kommer fra Deatnu/Tana i Øst-Finnmark. Han er familiefar og jobber til daglig som lærer. Sangen «Ále guođe mu» handler om kjærlighet og hans kjæreste. Den er skrevet av Mihka selv, og han har komponert den sammen med Andreas.

Andreas er også fra Deatnu/Tana og jobber til daglig som musiker. I 2022 deltok han i Sámi Grand Prix med låta «Áiggi mielde», sammen med gruppa SoÁ. De ble nummer to i sangkategorien det året.

YungMiqu & Jezebro - «Cokka gávtti!»

Tekst og komposisjon: Mihkku Laiti og Jesse Ruokolainen

Hør låta på Spotify her.

Mihkku Laiti er 20 år og kommer fra Ohcejohka i nord-Finland, på grensa til Tanadalen. I dag studerer han i Oulu. Han har holdt på med musikk i mange år og spiller blant annet klarinett og piano. Rap har vært sjangeren hans i fire år. Makkeren Jesse Ruokolainen er en samisk rap-artist og musiker. Han er 19 år og bor i Ohcejohka.

Med sangen «Cokka gávtti» ønsker de å synliggjøre samekulturen og samisk språk. Gruppa Yungmiqu & Jezebro har deltatt i «Finske talenter» og rakk helt til semifinalen i konkurransen. Duoen har jobbet sammen i fire år.

Elin Oskal – «Lusa»

Tekst: Elin Kristina Oskal
Komposisjon: Elin Kristina Oskal og Lars Kristian Rossne

Hør låta på Spotify her.

Elin er fra Saltdal i Nordland og har røtter fra Kaaresunado i Nord-Sverige. Elin er reindriftsutøver, sanger og skuespiller. Hun har erfaring fra både TV og teater. I 2021 var Elin den samiske BlimE!-artisten med sangen «Bavkkanas». Samme år hadde hun en av hovedrollene i musikalen «Guovssahasa hálddus» av Nils Gaup. Elin skriver også sanger som handler om reindrift og forholdet til dyrene.

Sangen «Lusa» ble til under koronapandemien da hun lenget etter å treffe folk, og særlig en fyr hun flørtet med. Den handler også om å leve livet som en ung person lengter etter.

Joikekategori

Ingor Nila - «Johan Nils Bedar»

Tekst og komposisjon: Nils Peder A. Gaup

Hør joiken på Spotify her.

Iŋgor Ántte Nils Pedar, eller Nils Peder A. Gaup, er reindriftsutøver fra Guovdageaidnu/Kautokeino i Finnmark. Joiken er en viktig del av ham og hans hverdag. Han har deltatt fire ganger i joikekategorien i Sámi Grand Prix, i henholdsvis 2004, 2014, 2019, 2021.

Anders Isak Oskal - «Sárá Máijjá»

Tekst og komposisjon: Anders Isak Oskal

Hør joiken på Spotify her.

Ánte Issát, eller Anders Isak, er en reindriftsutøver fra Guovdageaidnu/Kautokeino. Han har deltatt i Sámi Grand Prix flere ganger, i henholdsvis 2011, 2012 og i 2015. I år joiker han sin guddatter Sara Máijjá Oskal, som hun kalles innad i familien. På sommerstid er han en fisker i stor stil.

Ánte Issát var vinteren 2023 medvirkende i dokumentarserien «Søringen og Samen», produsert av Novemberfilm for TV 2.

Nils Johan Gaup - «Lise Merethe»

Tekst og komposisjon: Nils Johan A. Gaup

Hør joiken på Spotify her.

Nils Johan er fra Guovdageaidnu/Kautokeino og er oppvokst i reindrifta. Han har deltatt i Sámi Grand Prix én gang tidligere, nemlig i 2021. I år joiker han sin eldste nevøs kjæreste, Lise Merete. Han har satt joik på alle sine nærmeste, og Lise sto for tur denne gangen. For Nils Johan er familiebånd og familie aller viktigst.

Saara Hermansson - «Goeksege»

Tekst og komposisjon: Saara Hermansson

Hør joiken på Spotify her.

Saara Hermansson er fra det sørsamiske området i Sverige, nærmere bestemt fra Stornäs i Klimpfjällområdet i Västerbotten. Hun jobber i dag som lærer i Jokkmokk i Sverige.

Hun skriver og komponerer låtene sine selv. I 2019 stilte hun med den fengende sangen «Mov laavlome» med sørsamisk vuelie i refrenget, og da ble det seier.

Goeksege er en joik med en kjærlighetserklæring. Hun joiker fuglen lavskrike, eller goeksege på sørsamisk. Denne fuglen er spesiell for Saara. Hun knytter lavskriken til barndomsminnene da hun var mye med sine foreldre i skogen.

Astrid Tuorda - «Unnaviellja»

Tekst og komposisjon: Astrid Tuorda

Hør joiken på Spotify her.

Astrid er 18 år og kommer fra Randijaur utenfor Jokkmokk. Hun bor i Kiruna på svensk side av Sápmi. Astrid har vært en del av Samisk musikkfestivals SGP-coverprosjekt. Det består av unge samiske produsenter og artister som covrer gamle sanger og joiker fra Sámi Grand Prix.

I 2022 stod hun på musikkscenen i Kautokeino med 1000 publikummere, da som SGP-coverartist. Hun har også deltatt på samiske musikkfestivaler som Márkumeannu.

På fritiden er Astrid opptatt av å bekjempe naturinngrep som gruvedrift, og hun kaller seg for en hobbyaktivist. Gjenbruk av klær er også viktig for henne.

Heli Aikio - «Piegâkandâ»

Tekst og komposisjon: Heli Aikio

Hør joiken på Spotify her.

Heli er fra Enare/Ánár i Nord-Finland. Hun er en 44 år gammel artist og språkarbeider, som snakker både nord-samisk og anáráš samisk.

Hun har deltatt i Sámi Grand Prix to ganger tidligere. I 2014, da hun vant sangkategorien, og i 2019 med joik. Heli joiker på joikedialekten Leu`dd, som hun lærte seg ved å lytte til gamle joikearkiver. Hun har studert musikk på musikkakademiet i Finland fra 2018 til 2022.

«Piegâkandâ» er en Leu`dd hun fikk inspirasjon til da hun møtte en ny venn som er opptatt av naturen og naturvern, noe som også betyr mye for Heli.

Aili skal konkurrere i sangkategorien i Sámi Grand Prix. Foto: Dragan Cubrilo/NRK
Anders Isak Oskal skal konkurrere i joikekategorien i Sámi Grand Prix. Foto: Dragan Cubrilo/NRK
Astrid Tuorda skal konkurrere i joikekategorien i Sámi Grand Prix. Foto: Dragan Cubrilo/NRK
Elin Oskal skal konkurrere i sangkategorien i Sámi Grand Prix. Foto: Dragan Cubrilo/NRK