Thon Eiendom

Slik blir AMFI Rørvik

– Dette er et spennende prosjekt som kommer til å blåse liv i sentrum igjen, sier eiendomssjef Eva Johansen.
ET OMRÅDELØFT: Utbyggingen er et helhetlig prosjekt med høy kvalitet på fasader og bygg. 30 nye leiligheter vil være tilknyttet senteret. Illustrasjon: AMB arkitekter AS

Leiasenteret skal bygges om og vil få navnet AMFI Rørvik under nyåpningen våren 2020. Senteret skal renoveres, få ny profil og det vil åpne nye butikker og spisesteder. I tillegg bygges det flotte boliger med takhage som vil ligge tilknyttet senteret.

– Vi bygger for fremtiden og vi er glad for at det satses på Rørvik. Utbyggingen vil føre til flere arbeidsplasser og at flere besøker sentrum for handel og opplevelser. Nye butikker og spisesteder vil føre til at flere velger å handle lokalt. Og ikke minst er det et stort løft for dette området i byen. AMFI Rørvik får også flotte vindusflater ut mot gatene og det vil bli et godt samspill mellom sentrum og senteret, sier Eva som jobber hos Thon Eiendom.

Et levende sentrum
– Utbyggingen av Amfi Rørvik styrker Leiasenteret og danner et naturlig endepunkt i Kjøpmannsgata med torg og gågate. Det skapes lune plasser i nedre del av sentrum, med uteservering og åpne butikker mot gata. Et ærlig arkitektonisk uttrykk gjenspeiler omgivelsene og gir samtidig Amfi Rørvik en tydelig egenart. Det som tidligere var et tomrom i bybildet blir nå til et levende sentrum og den nye porten til Rørvik, sier AMB arkitekter.

God interesse for boliger
30 nye leiligheter vil ferdigstilles 2. kvartal 2020. Interessen har vært god, og 20 av 30 boliger er solgt allerede.

– Boligene får en nydelig utsikt over havet og det kommer en flott takhage for beboere. Dette er et helhetlig prosjekt med høy kvalitet på fasader og bygg. Det forventes en befolkningsvekst fremover i Vikna, så flere boliger, butikker, spisesteder og jobber på senteret vil gjøre at Rørvik blir både en viktig møteplass og arbeidsplass for nåværende og fremtidige generasjoner, forteller Eva Johansen.

Et unikt prosjekt
– 30 nye leiligheter ligger hevet over gateplan og omkranser en skjermet grønn takhage med lekeplass. Leilighetene er tilpasset det lokale klimaet og gir beboerne flere muligheter i møte med vær og vind. Her kan man sitte i sola på balkongen eller i vinterhagen med fantastisk utsikt over Nærøysundet. Leilighetene byr på alle fasiliteter man kan forvente, men det er muligheten til å bo tett på sentrum, og samtidig så tett på naturen, som gjør dette prosjektet unikt, sier AMB arkitekter.

– Vikna og Rørvik er viktige kommunikasjonsmessige knutepunkter i regionen. Nå blir vi også mer attraktive som destinasjon og vi vil få mindre handelslekkasje til andre byer, sier Eva Johansen.

Inviterer til åpningsfest
26. mars 2020 vil det holdes en stor åpningsfest med mange gode tilbud og aktiviteter på AMFI Rørvik.

– AMFI Rørvik blir en del av Norges største kjøpesenterkjede nå og vi kommer til å arrangere mange aktiviteter, kampanjedager og konsepter. Vi gleder oss veldig og ønsker velkommen til tidenes åpningsfest med mange gode tilbud og overraskelser, sier Johansen.

Det er COOP og Olav Thon Gruppen som jobber med utviklingsprosjektet. Olav Thon Gruppen eier 25 %.

Les mer om Leiasenteret her og på thoneiendom.no her

– Det som tidligere var et tomrom i bybildet blir nå til et levende sentrum og den nye porten til Rørvik, sier arkitektfirmaet. Illustrasjon: AMB arkitekter AS
– Det skapes lune plasser i nedre del av sentrum, med uteservering og åpne butikker mot gata, sier arkitektene. Illustrasjon: AMB arkitekter AS
20 av de 30 nye boliger er solgt. Illustrasjon: AMB arkitekter AS

Om Thon Eiendom

Thon Eiendom
Stenersgata 2A

+47 23 08 00 00http://www.thoneiendom.no

Thon Eiendom er eiendomsdivisjonen i Olav Thon Gruppen, som eies av Olav Thon Stiftelsen. Divisjonen består av bolig, kjøpesenter og næringseiendom. Olav Thon Gruppen eier ca. 500 eiendommer i Norge og utlandet, og eier/forvalter 94 kjøpesentre i Norge og Sverige.

Følg pressemeldinger fra Thon Eiendom

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Thon Eiendom på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Thon Eiendom