Slående design, forbedret aerodynamikk og bedre komfort

Omfattende oppgradering for Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn. E-Klassen har med sin overlegne motor vært en av de sentrale modellene som utgjør kjernen til Mercedes-AMG. I den nye generasjonen kombineres den sportslige kjøredynamikken med betydelig mer komfort og suppleres av en omfattende designoppdatering.

Det sentrale luftinntaket i den redesignede fronten er betydelig større enn på forrige modell og bærer nå også den AMG spesifikke grillen med tolv vertikale lameller med en sentralt plassert stjerne. Sammen med Full-LED hovedlys, modellens ekstra brede skjermer og det avrundede panseret med «powerdomes» er et nytt og betraktelig mer dynamisk utseende skapt. Den redesignede frontspoileren med “jet-wing design” og tre store luftinntak er viktig for bilens proporsjoner samtidig som det gir en betydelig bedre marktrykk på forakselen.
Interiøret er også grundig forbedret med det nye AMG Performance-rattet og MBUX multimediesystemet med AMG-spesifikke funksjoner.

Det nye utseendet til E 63 4MATIC + er et heftig blikkfang. For å sikre optimal kjøling av ladeluft til den 4-liters V8 biturbo-motoren er de ytre luftinntakene i jet-vingen ikke bare spesielt store; de fører også luften dit den er påkrevd på en målrettet måte ved hjelp av to tverrgående lameller.

"Takket være vår effektive V8-motor og den variable firehjulsdriften, tilbyr E 63 4MATIC+ ikke bare enestående rå ytelse og kjøredynamikk på høyeste nivå, men den nye generasjonen har også økt komfort samt beholdt AMG karakteristikken. I forbindelse med den omfattende designoppdateringen som hjelper E-Klasse å oppnå forbedrede aerodynamiske verdier, vil kundene få en mer attraktiv og helhetlig opplevelse.", sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Designerne har jobbet tett med aerodynamikkeksperter for optimalisert aerobalanse som sørger for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk. Aerodynamikkekspertene har også redusert vindmotstanden ytterligere.

Motoren er en AMG 4-liters V8 biturbo som yter 612 hk med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Sedanens akselerasjon fra 0 til 100 km/t gjennomføres på 3,4 sek. og verdiene for stasjonsvognen er på 3,5 sek., mye takket være 9-trinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT med svært raske og effektive girskift. Kreftene distribueres via det innovative 4MATIC+ systemet som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep.

For førere som ønsker å ta bilen ut på bane og selv være fullstendig herre over de heftige kreftene, kan man velge «drift mode» i Race-menyen på S-modellene. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP.

Priser og salgsstart på AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn forventes i løpet av juli.

Tekniske data

E 63 4MATIC+ Sedan

E 63 S 4MATIC+ Sedan

Motorvolum

3982 cc

Ytelse (kW/hk ved rpm)

420 kW / 571 ved 5750-6500 rpm

450 kW / 612 ved 5750-6500 rpm

Dreiemoment (Nm ved rpm)

750 Nm ved 2250-5000 rpm

850 Nm ved 2500-4500 rpm

Blandet forbruk (l/100 km)

11.6 l/100 km

Blandet CO2–utslipp (g/km)

265 g/km

267 g/km

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

3.5 s

3.4 s

Toppfart (km/t)

250 km/t

300 km/t

E 63 4MATIC+ Stasjonsvogn

E 63 S 4MATIC+ Stasjonsvogn

Motorvolum

3982 cc

Ytelse (kW/hk ved rpm)

420 kW / 571 ved 5750-6500 rpm

450 kW / 612 ved 5750-6500 rpm

Dreiemoment (Nm ved rpm)

750 Nm ved 2250-5000 rpm

850 Nm ved 2500-4500 rpm

Blandet forbruk (l/100 km)

11.8 l/100 km

11.9 l/100 km

Blandet CO2–utslipp (g/km)

270 g/km

271-273 g/km

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

3.6 s

3.5 s

Toppfart (km/t)

250 km/t

290 km/t

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz E-Klasse klar med norske priser24.8.2020 15:46:28 CESTPressemelding

Mercedes-Benz åpner nå for bestilling av nye E-Klasse stasjonsvogn og sedan. Den nye modellserien har fått en omfattende oppdatering, og hele syv plug-in hybrider vil bli tilgjengelig – inkludert ladbar stasjonsvogn med firehjulsdrift. Prisene med forbrenningsmotor starter på kr. 681.900,-, og prisen for plug-in hybrid starter på kr. 639.900,-. De første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten.

Mercedes-Benz inngår strategisk partnerskap innen fremtidig batteriteknologi.8.8.2020 11:21:06 CESTPressemelding

Mercedes-Benz og CATL (Contemporary Amperex Technology Co., Limited) slår seg sammen som ledende leverandør innen fremtidig batteriteknologi, sammen skal de øke industrialiseringen av litium-ion-batterier i Tyskland. Mercedes-Benz og CATL har tatt neste steg i sitt strategiske partnerskap og vil skape banebrytende batteriteknologi for å støtte opp under elektrifisering og «Electric First»- strategien til Mercedes-Benz sin kommende modellportefølje.

Salgsstart på tre nye plug-in hybrider fra Mercedes-Benz: B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake.21.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Mercedes-Benz øker kontinuerlig sitt utvalg av plug-in hybrider under EQ Power merkenavnet, og nå lanseres tre spennende nye modeller. B-Klasse, CLA Coupé og CLA Shooting Brake er klare med norske priser som ladbare alternativer i kompaktklassen. EQ Power-modellene får en klasseledende elektrisk rekkevidde på inntil 69 km (WLTP) og mulighet til å trekke henger på 1600 kg. Prisene starter på kr. 454.900,- og de første modellene er forventet til Norge i løpet av høsten 2020.

Nye Mercedes-AMG GT Black Series15.7.2020 07:00:00 CESTPressemelding

Nye Mercedes-AMG GT Black Series viderefører merkets tradisjon innen motorsport, med et ekspressivt design og den direkte teknologioverføringen fra motorsport til serieproduksjon. Tidenes kraftigste AMG V8-biturbo, kommer med ny «flat-plane» veivaksel som gir en ytelse på imponerende 537 kW (730 hk) og smidigere gassrespons. Dette kombinert med aktiv aerodynamikk, og et design som stammer direkte fra den nåværende AMG GT3 racerbilen, gir en totalopplevelse helt utenom det vanlige.