Slående design, forbedret aerodynamikk og bedre komfort

Omfattende oppgradering for Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn. E-Klassen har med sin overlegne motor vært en av de sentrale modellene som utgjør kjernen til Mercedes-AMG. I den nye generasjonen kombineres den sportslige kjøredynamikken med betydelig mer komfort og suppleres av en omfattende designoppdatering.

Det sentrale luftinntaket i den redesignede fronten er betydelig større enn på forrige modell og bærer nå også den AMG spesifikke grillen med tolv vertikale lameller med en sentralt plassert stjerne. Sammen med Full-LED hovedlys, modellens ekstra brede skjermer og det avrundede panseret med «powerdomes» er et nytt og betraktelig mer dynamisk utseende skapt. Den redesignede frontspoileren med “jet-wing design” og tre store luftinntak er viktig for bilens proporsjoner samtidig som det gir en betydelig bedre marktrykk på forakselen.
Interiøret er også grundig forbedret med det nye AMG Performance-rattet og MBUX multimediesystemet med AMG-spesifikke funksjoner.

Det nye utseendet til E 63 4MATIC + er et heftig blikkfang. For å sikre optimal kjøling av ladeluft til den 4-liters V8 biturbo-motoren er de ytre luftinntakene i jet-vingen ikke bare spesielt store; de fører også luften dit den er påkrevd på en målrettet måte ved hjelp av to tverrgående lameller.

"Takket være vår effektive V8-motor og den variable firehjulsdriften, tilbyr E 63 4MATIC+ ikke bare enestående rå ytelse og kjøredynamikk på høyeste nivå, men den nye generasjonen har også økt komfort samt beholdt AMG karakteristikken. I forbindelse med den omfattende designoppdateringen som hjelper E-Klasse å oppnå forbedrede aerodynamiske verdier, vil kundene få en mer attraktiv og helhetlig opplevelse.", sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Designerne har jobbet tett med aerodynamikkeksperter for optimalisert aerobalanse som sørger for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk. Aerodynamikkekspertene har også redusert vindmotstanden ytterligere.

Motoren er en AMG 4-liters V8 biturbo som yter 612 hk med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Sedanens akselerasjon fra 0 til 100 km/t gjennomføres på 3,4 sek. og verdiene for stasjonsvognen er på 3,5 sek., mye takket være 9-trinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT med svært raske og effektive girskift. Kreftene distribueres via det innovative 4MATIC+ systemet som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep.

For førere som ønsker å ta bilen ut på bane og selv være fullstendig herre over de heftige kreftene, kan man velge «drift mode» i Race-menyen på S-modellene. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP.

Priser og salgsstart på AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn forventes i løpet av juli.

Tekniske data

E 63 4MATIC+ Sedan

E 63 S 4MATIC+ Sedan

Motorvolum

3982 cc

Ytelse (kW/hk ved rpm)

420 kW / 571 ved 5750-6500 rpm

450 kW / 612 ved 5750-6500 rpm

Dreiemoment (Nm ved rpm)

750 Nm ved 2250-5000 rpm

850 Nm ved 2500-4500 rpm

Blandet forbruk (l/100 km)

11.6 l/100 km

Blandet CO2–utslipp (g/km)

265 g/km

267 g/km

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

3.5 s

3.4 s

Toppfart (km/t)

250 km/t

300 km/t

E 63 4MATIC+ Stasjonsvogn

E 63 S 4MATIC+ Stasjonsvogn

Motorvolum

3982 cc

Ytelse (kW/hk ved rpm)

420 kW / 571 ved 5750-6500 rpm

450 kW / 612 ved 5750-6500 rpm

Dreiemoment (Nm ved rpm)

750 Nm ved 2250-5000 rpm

850 Nm ved 2500-4500 rpm

Blandet forbruk (l/100 km)

11.8 l/100 km

11.9 l/100 km

Blandet CO2–utslipp (g/km)

270 g/km

271-273 g/km

Akselerasjon 0-100 km/t (sek)

3.6 s

3.5 s

Toppfart (km/t)

250 km/t

290 km/t

Om Mercedes-Benz Personbil

Følg saker fra Mercedes-Benz Personbil

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Mercedes-Benz Personbil på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Mercedes-Benz Personbil

Nye Mercedes-Benz GLA SUV klar med norske priser26.10.2020 15:42:20 CETPressemelding

Nye GLA SUV er endelig klar med norske priser, hvor et av høydepunktene for det norske markedet er at denne også kommer som plug-in hybrid med inntil 61 km elektrisk rekkevidde. Den nye modellen tar et teknologisk kvantesprang og har blitt betraktelig mer romslig enn sin forgjenger. Prisene starter fra kr. 576.000,- for GLA 200d 4MATIC og fra kr 450.000,- for GLA 250e plug-in hybrid. De første bilene forventes til Norge i starten av 2021.