Slående design, forbedret aerodynamikk og bedre komfort

Omfattende oppgradering for Mercedes-AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn. E-Klassen har med sin overlegne motor vært en av de sentrale modellene som utgjør kjernen til Mercedes-AMG. I den nye generasjonen kombineres den sportslige kjøredynamikken med betydelig mer komfort og suppleres av en omfattende designoppdatering.

Det sentrale luftinntaket i den redesignede fronten er betydelig større enn på forrige modell og bærer nå også den AMG spesifikke grillen med tolv vertikale lameller med en sentralt plassert stjerne. Sammen med Full-LED hovedlys, modellens ekstra brede skjermer og det avrundede panseret med «powerdomes» er et nytt og betraktelig mer dynamisk utseende skapt. Den redesignede frontspoileren med “jet-wing design” og tre store luftinntak er viktig for bilens proporsjoner samtidig som det gir en betydelig bedre marktrykk på forakselen.
Interiøret er også grundig forbedret med det nye AMG Performance-rattet og MBUX multimediesystemet med AMG-spesifikke funksjoner.

Det nye utseendet til E 63 4MATIC + er et heftig blikkfang. For å sikre optimal kjøling av ladeluft til den 4-liters V8 biturbo-motoren er de ytre luftinntakene i jet-vingen ikke bare spesielt store; de fører også luften dit den er påkrevd på en målrettet måte ved hjelp av to tverrgående lameller.

"Takket være vår effektive V8-motor og den variable firehjulsdriften, tilbyr E 63 4MATIC+ ikke bare enestående rå ytelse og kjøredynamikk på høyeste nivå, men den nye generasjonen har også økt komfort samt beholdt AMG karakteristikken. I forbindelse med den omfattende designoppdateringen som hjelper E-Klasse å oppnå forbedrede aerodynamiske verdier, vil kundene få en mer attraktiv og helhetlig opplevelse.", sier Kjetil Myhre, konserndirektør i Mercedes-Benz personbil hos Bertel O. Steen.

Designerne har jobbet tett med aerodynamikkeksperter for optimalisert aerobalanse som sørger for en smidig håndtering, samt økt presisjon og kjøredynamikk. Aerodynamikkekspertene har også redusert vindmotstanden ytterligere.

Motoren er en AMG 4-liters V8 biturbo som yter 612 hk med et maksimalt dreiemoment på 850 Nm. Sedanens akselerasjon fra 0 til 100 km/t gjennomføres på 3,4 sek. og verdiene for stasjonsvognen er på 3,5 sek., mye takket være 9-trinns sportsgirkassen AMG SPEEDSHIFT MCT med svært raske og effektive girskift. Kreftene distribueres via det innovative 4MATIC+ systemet som kontinuerlig overvåker underlaget for optimalt grep.

For førere som ønsker å ta bilen ut på bane og selv være fullstendig herre over de heftige kreftene, kan man velge «drift mode» i Race-menyen på S-modellene. Det gir 100% bakhjulsdrift, manuell girmodus og deaktivert ESP.

Priser og salgsstart på AMG E 63 4MATIC+ sedan og stasjonsvogn forventes i løpet av juli.

Tekniske data

E 63 4MATIC+ Sedan

E 63 S 4MATIC+ Sedan

Motorvolum