Veas er landets største renseanlegg. Årlig renses rundt 100 millioner kubikkmeter avløpsvann fra nærmere 835 000 mennesker fra Oslo, Asker, Bærum og Nesodden (Bilde: Veas).

Veas har tatt i bruk en digital tjeneste (Software-as-a-Service) hvor sanntidstidsdata fra styringssystemet ABB System 800xA på renseanlegget strømmes til en skybasert ABB Ability-løsning. Brukere kan lage egne, tilpassede dashboards med oppdaterte data til en hver tid. Dette gjør at brukere kan se gjeldende status og oppdage uønsket utvikling tidlig. Visualisering og analyseverktøy bidrar til rask identifikasjon av mulige forbedringer i anlegget. Det bidrar til økt beslutningsstøtte for eksperter med ansvar for ulike prosessavsnitt.

- Vi ser kontinuerlig etter ny teknologi for å optimalisere prosessen, for å spare energi og utnytte ressursene best mulig. Å gjøre data lettere tilgjengelig for større deler av organisasjonen vil hjelpe oss å optimalisere driften. Vi ser også et økt behov for å for dele data med tredjepartsapplikasjoner, sier Jørn Tore Nummestad, fagansvarlig for automasjon, hos Veas.

Digitalisering effektiviserer

Renseanlegget ligger på Bjerkåsholmen, rett ved Slemmestad, og er landets største. Årlig renses rundt 100 millioner kubikkmeter avløpsvann fra nærmere 835 000 mennesker fra Oslo, Asker, Bærum og Nesodden. Opptil 11 000 liter avløpsvann fosser inn hvert sekund. Renseanlegget er en avgjørende bidragsyter for å holde Oslofjorden ren. Det bringer også ressurser tilbake til kretsløpet gjennom produksjon av biogass og 40 000 tonn Veas-jord, et jordforbedringsmiddel som brukes innen landbruk.

- Vi er stolte over å bidra til videreutvikling av driften av både renseanlegget og industriell produksjon som står i sirkulærøkonomiens tegn. Veas er en av de mest framtidsrettede aktørene i bransjen, sier Tor Ove Lussand, leder for ABB Energy Industries i Norge.

Sikkerhet i førersetet

Sanntidsdata fra styringssystemet sendes direkte med relevant kontekst til skyen. Kommunikasjonen mellom anlegget og skyen går kun en vei, fra styringssystemet til brukerne. Totrinnsverifisering er påkrevet for pålogging til skyen. Dette gir sikker tilgang til data, samtidig som det reduserer pålogging direkte i styringssystemet. Skyteknologien gir også mulighet for sikker deling av data for tredjepartsapplikasjoner, for eksempel verktøy for myndighetspålagt rapportering.

Den nye tjenesten er en utvidelse av eksisterende serviceavtale med ABB og er allerede tatt i bruk.

Skybasert ABB-teknologi bidrar til økt ressursutnyttelse hos Veas, Norges største renseanlegg (Bilde: Veas).

ABB leverer teknologi til Northern Lights, verdens første åpne CO2-transport- og lagringsinfrastruktur22.6.2022 10:40:54 CEST | Pressemelding

• ABBs løsninger for automatisering, elektrifisering og digitalisering skal benyttes i det norske karbonfangst -og lagringsprosjektet • Prosjektet akselererer industriell avkarbonisering og fjerning av CO2 med transport og permanent lagring i reservoarer 2600 meter under havbunnen • Planer for lagring av over fem millioner tonn CO2 per år, tilsvarende utslippene fra 1 million biler

Karbonkutt i transportsektoren: Elektriske drivsystemer leder an20.6.2022 10:15:14 CEST | Pressemelding

– Et nytt whitepaper fra ABB beskriver hvordan elektrifisering av drivlinjer i industrielle kjøretøy, transportmidler og fartøy gir langt bedre energieffektivitet – Transport av personer, varer og råmaterialer står for nærmere 30 prosent av globale CO2-utslipp – Elektriske motorer kan ha en virkningsgrad på over 95 prosent mens dieselmotorer kun oppnår 45 prosent under optimale driftsforhold