Skuterud valgt for en femte periode som styreleder i Felleskjøpet Agri

Anne Jødahl Skuterud tar fatt på sin femte periode som styreleder i Felleskjøpet Agri etter å ha blitt gjenvalgt på dagens årsmøte. -Norsk landbruk er i endring, da må også Felleskjøpet endre seg og bli en enda bedre partner for bonden. Landbruket trenger et sterkt Felleskjøpet, sier Skuterud.

Årsmøte i Felleskjøpet Agri velger hvert år medlemmer til konsernets styre og øvrige tillitsvalgte. I år var styremedlemmene Sveinung Halbjørhus, Elisabeth Holand, Eli Blakstad og Harald Lein på valg.

Harald Lein, som har vært en kontinuitetsbærer i styret og nestleder de siste årene, valgte å ikke ta gjenvalg. Det samme gjorde Eli Blakstad og begge går ut av styret. Halbjørhus, som har vært styremedlem siden 2016, ble valgt som ny nestleder. Holand ble gjenvalgt for to nye år i styret.

Må bedre driften og resultatene

Skuterud understreker overfor årsmøtet at Felleskjøpet må tilpasse seg endringene som nå skjer i landbruket, og at resultatene de siste to årene har vært for svake.

-Vi skal være stolte av Felleskjøpet og det selskapet eiere og ansatte har vært med og skapt. Samtidig må vi fortsatt forbedre oss fremover for å møte utfordringene vi nå ser i landbruket, i form av økt konkurranse og press på marginer i en rekke markeder hvor Felleskjøpet konkurrerer. Vi må bedre driften og bli enda bedre på det vi allerede er gode på. Den jobben ser jeg frem til å fortsette på som styreleder i selskapet, sier hun.

Felleskjøpet er i dag et konsern med stor virksomhet i mange markeder. Nå er det tid for å styrke fokuset på bonden og bli bedre i kundemøtet.

-Vi må møte kundene på en enda bedre måte, enten det er ute hos den enkelte gårdbruker eller i butikken. Bonden skal oppleve at vi er deres butikk og tettere på, slik at vi blir en enda bedre partner i deres drift. Da må vi organisere oss slik at våre folk hjelper bønder og andre kunder på best mulig måte. Samvirkemodellen med de tette båndene mellom eiere og selskapet er det som gjør oss unike. De båndene må vi gjøre enda sterkere, og bygge laget slik at lønnsomhet og konkurransekraften til alle i landbruket er så god som mulig, sier Skuterud.

Øvrige valg

Else Horge Asplin og Erling Aune ble valgt for to år som nye styremedlemmer. Asplin har ledet kontrollkomiteen de siste årene og er gründer innen lokalmatproduksjon. Aune driver med gris og korn, og er også banksjef med ansvar for næringsliv i Sparebank 1. Thor Johannes Rogneby får fornyet tillit som første vara, Trond Petter Ristad rykker opp til andre vara og Renate Rendedal er innstilt som tredje vara.

Nytt styre etter årsmøte i Felleskjøpet Agri 2020

3.vara

Renate Rendedal

Balestrand

For mer informasjon, kontakt:
Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri, tlf: 481 11 576
Thomas Skjennald, kommunikasjonssjef Felleskjøpet Agri, tlf: 92 686 100

Felleskjøpet har en omsetning på 16,2 milliarder og 3600 ansatte, og er den viktigste leverandøren av driftsmidler og teknologi til norsk landbruk. Felleskjøpets virksomhet omfatter også til sammen 210 butikker i Norge og i Sverige, eiendomsdrift, brød og bakevarer, utstyr til park og anlegg samt fôr og utstyr til kjæledyr. Felleskjøpet er et samvirke eid av 44 000 bønder. Felleskjøpet er markedsregulator for korn, og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpets hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.

Felleskjøpet Agri: Resultat 1. kvartal 202029.4.2020 10:06:14 CESTPressemelding

Omsetningen i Felleskjøpet øker med 101,8 millioner kroner sammenlignet med samme periode i 2019. Resultat før skatt endte på -159,5 millioner kroner, ned fra -92,2 millioner kroner i første kvartal 2019. Første kvartal er normalt et svakt kvartal for konsernet, og er i år i tillegg negativt påvirket av blant annet svekket norsk krone. Tilnærmet normal drift har så langt blitt opprettholdt også gjennom koronasituasjonen i mars.