Skuterud mot sin femte periode som styreleder i Felleskjøpet Agri

Anne Jødahl Skuterud er innstilt for gjenvalg som styreleder i Felleskjøpet Agri. Skuterud ble valgt som styreleder første gang i 2016, og går nå mot sin femte periode som leder av styret i selskapet. Harald A. Lein, som har vært nestleder de siste fire årene, går ut av styret.

Felleskjøpet Agris sentrale valgkomite har lagt frem sin innstilling til nytt styre i selskapet inkludert styreleder. Valgkomiteen har lagt vekt på å sette sammen et styre som både ivaretar kontinuitet og nyrekruttering. Harald A. Lein, som har vært en kontinuitetsbærer og viktig støttespiller for styrelederen, tar ikke gjenvalg og Sveinung Halbjørhus, som har vært medlem i styret siden 2016, innstilles som ny nestleder.

-Vi er svært glade for at Skuterud tar gjenvalg og vil fortsette i vervet som styreleder i Felleskjøpet. Landbruket står overfor store endringer i tiden som kommer og Skuterud har den beste erfaring for å lede jobben med å ta oss videre gjennom store endringer, både for selskapet og næringen totalt sett. Vi takker Blakstad og Lein som nå går ut av styret for tiden de har stått på for Felleskjøpet, og ser frem til å få nye krefter med god erfaring både fra landbruket og næringsliv inn i styret, sier Inger Lise Ingdal, leder av valgkomiteen.

I tillegg til Halbjørhus som ny nestleder er Else Horge Asplin og Erling Aune innstilt som nye styremedlemmer. Asplin har ledet kontrollkomiteen de siste årene og er gründer innen lokalmatproduksjon. Aune driver med gris og korn, og er også banksjef med ansvar for næringsliv i Sparebank 1.

Skuterud er svært motivert for en ny periode som styreleder.

-Felleskjøpet og landbruket er inne i en tid med store endringer. Produksjonsvolumene innen flere områder av landbruket er under press, noe som setter nye krav til både bonde og de store samvirkene. I tillegg møter vi som alle andre næringer nye krav og forventninger knyttet til bærekraftig produksjon og klimautfordringene. Jeg gleder meg til å jobbe videre med spennende utfordringer som betyr mye for landet totalt sett, og ikke minst den enkelte bonde og eier i Felleskjøpet, sier Anne Jødahl Skuterud.

Elisabeth Holan, som også er på valg denne perioden, innstilles for gjenvalg for to nye år i styret i Felleskjøpet Agri. Thor Johannes Rogneby får fornyet tillit som første vara, Trond Petter Ristad rykker opp til andre vara og Renate Rendedal er innstilt som tredje vara.

Innstilling til nytt styre i Felleskjøpet Agri SA:

Velges for:

Renate Rendedal

Balestrand

NY

For mer informasjon, kontakt:
Inger Lise Ingdal, leder av valgkomiteen, tlf: 932 65 504
Anne Jødahl Skuterud, styreleder i Felleskjøpet Agri, tlf: 481 11 576
Thomas Skjennald, kommunikasjonssjef Felleskjøpet Agri, tlf: 92 686 100

Felleskjøpet Agri har en omsetning på 20,2 milliarder i 2022 og har i overkant av 4 000 ansatte. Felleskjøpet er viktigste leverandør av teknologi og driftsmidler til norsk landbruk og har rundt 100 butikker rettet mot bønder og forbrukere i Norge. Felleskjøpet eier Granngården i Sverige som også har rundt 100 butikker rettet mot samme målgruppe.

Vår virksomhet omfatter også eiendomsdrift, brød og bakervarer, samt utstyr til park, anlegg og kjæledyr. Felleskjøpet Agri er et samvirke eid av i rundt 39 000 bønder. Felleskjøpet Agri er markedsregulator for korn og innkjøps- og salgssamvirke for medlemmene. Felleskjøpet Agris hovedmål er å bidra til å styrke medlemmenes økonomi på kort og lang sikt.