Norsk Pantelotteri

Skulle underholde sønnen sin - vant en million

Lørdag trengte en mann i 30-årene å finne på noe å gjøre med sin 4 år gamle sønn. Løsningen ble en tur på butikken for å pante. Det endte med million-gevinst.
Slik ser pantelappen ut som viser at mannen fra Kristiansand er millionær. Summen viser at han vant to gevinster, en på én million og én på femti kroner. Foto: Privat

– Vi hadde ikke noe spesielt å finne på, så da tok vi en med pose med pant og stakk på butikken her i Kristiansand. Det ble en helt surrealistisk opplevelse, forteller mannen, som ønsker å være anonym.

Trodde det var tull
I 13-tiden på Coop Extra Fagerholt valgte han å trykke på Røde Kors-knappen, og satse pant for 79 kroner.
– Jeg pleier alltid å bruke pantepengene i Pantelotteriet, men det er jo mest for å støtte Røde Kors. Så kom det en fanfare, og så sto det at jeg hadde vunnet. På pantelappen var det veldig mange nuller og jeg skjønte ikke helt hva det sto. Det kunne virke som jeg hadde vunnet femti kroner. Men så sto det én million og femti, men jeg trodde fortsatt bare det var tull. Så jeg spurte en ansatt i butikken, og han bekreftet at jeg faktisk hadde blitt millionær, sier mannen fra Kristiansand, som da hadde vunnet to premier - én på en million og én på femti kroner.

– Det var en helt sprø og surrealistisk opplevelse å vinne så mye penger. Jeg kan fortsatt ikke helt tro det. Sønnen min skjønte at vi vant, men han er for liten til å forstå hvor mye det er. Men han fikk litt godteri for å feire, så han ble veldig fornøyd, sier vinneren.

Hva pengene skal brukes til er ikke helt bestemt, men noe av det skal gå til å betale ned litt gjeld.

– Vi skal bruke pengene fornuftig og på noe familien kan få glede av. Noe gir vi nok til veldedighet. Kanskje vi etterhvert kan få kjøpt et litt større hus, sier han.

Kraftig økning
Omsetningen i Pantelotteriet har den siste tiden steget betydelig. I løpet av de siste tre ukene har tre personer blitt pantemillionær, og alle har vunnet i Agder. Én vant på feriestedet Homborsund, mens helgens pantemillionær er den andre fra Kristiansand som har vunnet i sommer. I løpet av 2020 har totalt ni personer vunnet toppgevinsten på én million kroner.

Midlene har gjennom årene blitt helt avgjørende for Røde Kors, og deles på de lokale lagene og Røde Kors sentralt - til nasjonale og internasjonale aktiviteter. Hos Kristiansand Røde Kors har inntektene fra lotteriet dette halvåret steget med rundt 30 prosent. Lokalforeningsleder i Kristiansand Røde Kors, Nils Olav Berge, er glad for at stadig flere støtter dem med panten sin.

– Jeg vil gjerne si gratulerer til den heldige vinneren, og samtidig takke alle som deltar i Pantelotteriet. Dette er inntekter som gjør at vi kan gjennomføre en rekke aktiviteter, blant annet innen omsorgstjenesten og holde en høy beredskap i hjelpekorpset. I år har mye vært annerledes, også hos oss. Fysiske besøk har blitt erstattet med digitale løsninger, og hjelpekorpset har fått nye oppgaver med å bistå i forbindelse med pandemien. Det gjør inntektene fra panten enda viktigere, sier Berge.

Bilder

Last ned bilde
Pantelotteriet er en viktig inntekt for Røde Kors, og bidrar til humanitært arbeid både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde
Jevgenijs Maslovs (tv.) og Alexander Ekeblad  hos Coop Extra Fagerholt gleder seg over en pantemillionær i butikken deres. Foto: Coop
Jevgenijs Maslovs (tv.) og Alexander Ekeblad hos Coop Extra Fagerholt gleder seg over en pantemillionær i butikken deres. Foto: Coop

Om Norsk Pantelotteri

Norsk Pantelotteri

230 80 000https://pantelotteriet.no/

Følg pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Pantelotteri på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Pantelotteri