Skrur igjen forbruket

I september gikk 19 milliarder unna i matbutikkene. Øvrig forbruk på alt fra klær til apotekvarer, landet på 15 milliarder. Vi brukte 4 milliarder på servering og 3 milliarder på drivstoff og kioskvarer sist måned.
Samler oss om hus og hjem
Prisvekst, renteoppgang og dyrere strøm og drivstoff har ført til at nordmenn demper forbruket.
– Etter en raus pengebruk på festival, reising og restaurant i vår og sommer, holder vi oss mer hjemme. Vi bruker penger på mat, hus, hage og helse, og mindre på reising og uteliv. Nå strammer folk inn på forbruket og følger spent med på økte levekostnader, sier Kjetil Bøe.
Rammer lokalt reiseliv
Mange bransjer vil bli berørt av nordmenns forsiktige forbruk.
– Det blir spennende å se hvordan forbruket fordeler seg fremover. Grep som at strømstøtte ikke gis til hytter, kan gi store ringvirkninger for det lokale næringslivet denne høsten, sier Bøe.
September-forbruket med BankAxept-kort:
- Dagligvare: kr 19 mrd.
- Faghandel*: kr 15 mrd. (alt som ikke er mat, tjenester, servering og kiosk/bensin.)
- Servering: kr 4 mrd.
- Kiosk og bensin: kr 3 mrd.
Transaksjonsbeløp BankAxept:
September 2022 vs 2021: -1,5% (inflasjonsjustert - 5,9%)
Q3 2022 vs 2021: - 5,1% (inflasjonsjustert - 9,3%)
Antall transaksjoner BankAxept:
September 2022 vs 2021: -1,0%
Q3 2022 vs 2021: - 4,4%
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder

Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom