Skrotingen av rammeplanen: - Må ikke la oss lure

Selv om Regjeringen skroter den nasjonale rammeplanen for vindkraft, betyr det ikke at vindkraftutbyggingen i norsk natur er over, understreker Norsk Friluftsliv.

BETYR IKKE NEI: Man kan ikke tolke skrotingen av rammeplanen for vindkraft som et nei til vindkraft, understreker Norsk Friluftsliv. Foto: Wanda Nordstrøm / Norsk Friluftsliv

Torsdag droppet Regjeringen den nasjonale vindkraft-planen – en plan som har skapt stort nasjonalt engasjement, med over 5000 høringssvar.

- Men man skal ikke tolke dette som et nei til videre utbygging av vindkraft i norsk natur. I verste fall kan dette føre til et frislipp, advarer Lasse Heimdal, generalsekretær i Norsk Friluftsliv.

- Kunnskapsgrunnlaget må oppdateres

Regjeringen skal nå gjennomgå behandlingen av vindkraftkonsesjoner. Der skal natur og miljø veie tyngre, forsikrer olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg.

Norsk Friluftsliv mener den nasjonale rammen for vindkraft avslørte store kunnskapshull, og mener det er et sterkt behov for en oppdatering av kunnskapsgrunnlaget om virkningene av vindkraft, både på kort og lang sikt. Dette må på plass før man eventuelt åpner for nye konsesjonsbehandlinger.

- Verdien av natur og friluftsliv må også vektlegges mye mer i konsesjonsbehandlingen. Naturkrisen vi står ovenfor er minst like stor som klimakrisen, og vi må nå sørge for å få mer natur, ikke mindre natur, sier Heimdal.

Heimdal mener at gamle vindkraftkonsesjoner, der anleggsarbeidet ikke er påbegynt, må gjennomgås på nytt med et oppdatert kunnskapsgrunnlag, og vurderes etter nye konsesjonsregler.

Ønsker helhetlig energiplan

Fellesorganisasjonen mener det haster med å få på plass en helhetlig plan for produksjon av fornybar energi.

- Den bør fokusere på alternativer som havvind, energieffektivisering og solenergi. Målet må være energiløsninger med minst mulig konsekvenser for natur, mangfold og friluftsliv, sier generalsekretæren i Norsk Friluftsliv.

Generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal. Foto: Wanda Nordstrøm / Norsk Friluftsliv

paraplyorganisasjonen for 17 norske frivillige friluftslivsorganisasjoner, med over 950 000 medlemskap og representerer over 5000 lokale lag og foreninger. Organisasjonene har individuelle medlemskap og er åpne for alle. De er landsomfattende eller har mer enn 10 000 medlemmer. Organisasjonene har ikke motorferdsel eller organisert konkurranseaktivitet som hovedformål.