Skremmende mange hytter mangler fungerende røykvarsler

Det er i underkant av en halv million hytter i Norge, ifølge SSB. Et av landets største brannvesen har avdekket at nær 40 prosent av hyttene manglet fungerende røykvarsler, og flere andre brannvesen bekrefter den samme tendensen for sitt område. Det kan bety at så mange som 176.000 hytter mangler fungerende røykvarsler.

Det er påbudt med røykvarsler og slokkeutstyr i alle boliger, inkludert hytter. Foto: Tryg forsikring

– Det er skremmende at så mange hytter i Norge ser ut til å mangle fungerende røykvarsler. Tidlig varsling i form av en fungerende røykvarsler er den viktigste livredderen ved brann, derfor er dette svært alvorlig. Kravet til røykvarsler er naturlig nok det samme for fritidsbolig som for vanlig bolig. Alle er derfor pålagt å ha minimum en røykvarsler per etasje. Men de må fungere om de skal kunne varsle og redde liv, sier administrerende direktør i Norsk brannvernforening, Rolf Søtorp.

Bekymret for økt hyttebruk i sommer

Det er Vestfold Interkommunale brannvesen som i forbindelse med feietilsyn, har avdekket mangel på fungerende røykvarsler i nær 40 prosent av de nesten 700 hyttene de sjekket sommeren 2018 og 2019. Den samme tendensen bekreftes av flere brannvesen, blant andre Mosseregionens brannvesen og Rogaland brann og redning IKS.

Myndighetene (DSB) har gjennom mange år slått fast at rundt halvparten av alle boligbranner som krever menneskeliv, ikke har fungerende røykvarsler.

– På grunn av koronasituasjonen kommer mange flere enn normalt å bruke hytta i ferien i år. Det har nylig vært hyttebrann med omkomne, og vi er bekymret over at så mange hytter mangler fungerende røykvarsler. Uten røykvarsler kan en hyttebrann ende i en katastrofe, sier Torbjørn Brandeggen, kommunikasjonsrådgiver i Tryg Forsikring.

Brannstatistikk viser at det er rundt 1200 hyttebranner hvert år i Norge. Det er påbudt med røykvarsler og slokkeutstyr i alle boliger, inkludert hytter.

Brannsikkerhet på hytta er tema i en landsdekkende sommerkampanje i regi av Norsk brannvernforening og Tryg Forsikring. På grunn av pandemien blir kampanjen rullet ut digitalt, med hyppig bruk av sosiale medier, lokale medier og nettsider. Nær halvparten av alle landets brannvesen deltar med å spre viktig brannforebyggende budskap til hyttefolket lokalt i store deler av landet.

For mer tall om hytter, se: https://www.ssb.no/bygg-bolig-og-eiendom/faktaside/hytter-og-ferieboliger