Skremmende Bring-utsagn fra Støre

- Bring Trucking er symbolet på det fagbevegelsen i Europa ønsker seg bort fra. Derfor er det trist hvis Støre virkelig mener at de representer det moderne Europa, sier Trond Jensrud, generalsekretær i Yrkestrafikkforbundet.
«Det er det moderne Europa», svarte Jonas Gahr Støre i Debatten 28. mai, da han ble spurt om hva han syntes om at statlige Bring ansette slovakiske sjåfører til utelukkende å kjøre i Skandinavia.
- Det er hverken moderne eller akseptabelt at godssjåfører som stort sett kjører i de skandinaviske landene får slovakisk lønn. På denne måten bidrar den norske stat til sosial dumping, sier Jensrud.
Han viser til at det danske fagforbundet 3F har gått til rettsak i Danmark nettopp på denne bakgrunn.
Postens konsernsjef Tone Wille, bekreftet i Dagsavisen 22.10.18 at sjåførene i Bring Trucking får slovakisk lønn, bortsett fra når de er på kabotasjeoppdrag i Norge. Det betyr at sjåfører som kun kjører i Skandinavia får lønnsbetingelser fra Slovakia, hvor de ikke utfører arbeid.
- Støre har helt rett i at det trengs langt flere og mer effektive kontroller at utenlandske kjøretøy på norske veier. Men jeg håper virkelig at han ikke at han ønsker å forsvare Bring på den måten det framkom i debatten, avslutter Jensrud.
Nøkkelord
Kontakter
Trond JensrudGeneralsekretær
Tel:913 10 960trond@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 17 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Offentlige midler brukes til organisert pirattaxi i Trøndelag26.6.2025 12:55:08 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet i Trøndelag slår alarm etter at fylkeskommunale AtB har innført en samkjøringstjeneste som lar privatpersoner kjøre passasjerer mot betaling – uten løyve, kjentmannsprøve eller helsesjekk. – Dette er organisert pirattaxi i offentlig regi, sier Frode Wærness i YTF Region Trøndelag.
Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.
EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding
EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.
Slutt på fri frakt og utnyttelse av varebilsjåfører – YTF sikret minstelønn til bransjen29.10.2024 15:57:00 CET | Pressemelding
Fra luselønn til rettferdig lønn: Et historisk vedtak sikrer varebilsjåfører en minstelønn på 222 kroner i timen og setter en stopper for utnyttelse i bransjen. Endelig får tusenvis av sjåfører i Norge betalt for jobben de gjør – og det er et tydelig signal til useriøse aktører.
Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding
Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom