Skolestart for fremtidige REMA-kjøpmenn

En spent og ambisiøs gjeng har startet på REMA 1000 sin egen Kjøpmannskole for å lære om butikkdrift. Til felles har de en drøm om å drive egen butikk en dag.

Hvert år gjennomfører rundt 40 engasjerte mennesker Talentprogrammet, som er REMA 1000 sin egen skole for å utdanne nye Kjøpmenn. Årets program hadde over 100 søkere.

– Talentprogrammet er det viktigste vi jobber med i REMA 1000. Det er her vi utvikler gode ledere som skal forvalte en av Norges sterkeste merkevarer i fremtiden. Da er vi helt avhengig av å finne de beste folkene som både vil og kan gi kundene den beste handleopplevelsen til Norges laveste priser, sier Eivind Hilling, Kjøpmannstrener i REMA 1000.

Talentprogrammet startet i 1998, og gir en innføring i praktisk butikkdrift, ledelse, salg, økonomi og selvstendig næringsvirksomhet. Siden oppstarten har rundt 650 REMA-ansatte gjennomført programmet på REMA 1000s eget senter for kultur og trening, Ladevollen. I løpet av skoleåret skal studentene opparbeide seg erfaring innen viktige områder for deres fremtidige kjøpmannshverdag, samt innføres i REMA 1000 sin egen unike kultur og filosofi.

- Du får venner for livet her oppe

Eirik Wist (30) fra Kongsberg jobber til daglig på REMA 1000 Stasjonsveien i Oslo, og har et hårete mål om å ta over sin egen butikk innen et år etter han er ferdig på Talentprogrammet.

Eirik Wist drømmer om å drive sin egen REMA 1000

- Jeg blir kjempemotivert av å være her. Dette er en situasjon hvor man kommer tett på forskjellige mennesker, og virkelig får jobbet med både det man er flink på og ikke så flink på – samtidig som alle er blide og glade hele tida, sier Wist.
Kongsberg-gutten understreker verdien av å lære hvordan de andre delene av organisasjonen jobber.

- Vi får snakket med folk som driver med varesortiment, prissetting, HR og alt annet REMA 1000 driver med. Det er utrolig viktig for å forstå hvorfor ting er som de er, og at hele dette systemet handler om å gi og ta. Opplegget rundt det er veldig profesjonelt, og her på Ladevollen får vi trent oss på å gi og ta i praksis i alt vi gjør.

22 år gamle Julia Christensen fra Oppegård ble faktisk kjøpmann på sin egen REMA 1000-butikk i Røa Næringspark i Oslo i høst, og trekker frem samholdet som skapes på Talentprogrammet.

Julia Christensen er en av REMA 1000s yngste kjøpmenn

- Du får venner for livet her oppe, og kolleger du kan samarbeide med i fremtiden. Som kjøpmann er du avhengig av et godt nettverk, og der er samlingene på Ladevollen utrolig givende, sier Christensen.

Christensen mener det er viktig å forstå helheten i REMA 1000, og hvor store forskjeller det kan være innad i Norge.

- Det er helt annerledes å drive butikk i Oslo og i Tromsø, og det er avgjørende at alle forstår sine egne kunder. Man kan likevel fort bli litt blind på sin egen butikk når man går inn den samme døra hver morgen, så når jeg får møte så mange REMA-folk med forskjellige kundegrupper blir jeg inspirert og motivert til å prøve ut nye ting i min egen butikk, avslutter den unge kjøpmannen.

En spent gjeng som nå starter utdanningen på REMA 1000s kjøpmannsskole

Dette er Talentprogrammet

Talentprogrammet er REMA 1000 sin egen kjøpmannsskole og varer i ett skoleår. I løpet av åtte samlinger får studentene teoretisk og praktisk erfaring innen fagene ledelse, salg, økonomi, digitale verktøy og konseptet REMA 1000. Flere av kjedens kjøpmenn og fagsjefer er blant kursholderne.
Etter fullført kurs kan studentene enten fortsette på ferden mot sin egen butikk, eller søker seg videre internt i organisasjonen. Kun ansatte i REMA 1000 kan søke Talentprogrammet.
Vurderer du å bli Kjøpmann? Les mer om Talentprogrammet og karriere her.

Vurderer du å bli Kjøpmann? Les mer om Talentprogrammet og karriere her.

Eirik Wist drømmer om å drive sin egen REMA 1000
Julia Christensen er en av REMA 1000s yngste kjøpmenn

REITAN er et holdingselskap som består av en rekke selskaper. Innenfor handel, Reitan Retail med merkevarer som REMA 1000, Narvesen, 7-Eleven, Uno-X, Pressbyran og R-Kioski. Innenfor eiendom, Reitan Eiendom med E C Dahls Eiendom, Vestenfjeldske eiendom, REBUS Handelseiendom, RELOG med flere. I tillegg har vi Reitan Kapital og i Trondheim, et femstjerners Britannia Hotel, under utvikling kunstmuseet Posten Moderne og Nye Hjorten Teater.