Skolelederforbundet om ny rapport: - Mange av rektors tidstyver er ikke nevnt

Dagens nye rapport om «tidstyver» i skolen viser at vi bare har begynt på kartleggingen av rektors byråkratiske byrde, fastslår Skolelederforbundet.

Den ferske rapporten om tidstyver i skolen, bestilt av KS og Kunnskapsdepartementet, berører slett ikke alt av byråkratiske oppgaver rektor er pålagt, fastslår Skolelederforbundet.

- Alle tidstyver som følger av dokumenteringskrav knyttet til eksempelvis bygg og anlegg, HMS, brann og beredskap og personaloppfølging får ikke plass i rapporten. Det sier noe om den totale mengden av krav til dokumentasjon og rapportering som havner på rektors bord. For å sikre elevene et godt læringsutbytte må skoleledere ha tid til å drive pedagogisk ledelse, sier forbundsleder Solveig Hvidsten Dahl i Skolelederforbundet.

Store behov for forenkling

Årsaken til at ikke alle tidstyvene er berørt i rapporten er at den kun tar for seg rapporterings- og dokumentasjonskrav som knytter seg til Opplæringsloven og elevenes rettigheter, og ikke øvrig lovverk og forskrifter. Rapporten avdekker store behov for forenkling av nasjonale og lokale rapporteringssystemer. Det foreslås blant annet forenkling av gjennomføringen av Elevundersøkelsen, reduksjon i krav om skriftlig underveisvurdering, en kritisk gjennomgang av nasjonale tilsyn, og samordning av IKT-systemer.

- Lovforståelse er viktig

- Forslagene om forenklinger er gode. Det er viktig at nasjonale og lokale myndigheter nå benytter denne kartleggingen til å gjennomføre reelle forenklende tiltak. Nasjonale myndigheter må også gjøre det lettere for skoleeier, skoleleder og lærer å vite hva som er «god nok» etterfølgelse av regelverket, sier Hvidsten Dahl.

Forbundslederen oppfordrer nå til en grundigere kartlegging av det samlede rapporteringstrykket på rektor, i tett dialog med ledere ute i sektoren.

- Skolelederforbundet har over lang tid påpekt viktigheten av en administrativ stab rundt rektor. Vi kan allerede fastslå at denne kartleggingen synliggjør behovet for at skolen må bli en mer effektiv organisasjon. Rektor skal ha det øverste ansvar, men kan ikke utføre alt, sier Solveig Hvidsten Dahl.

Solveig Hvidsten Dahl
Forbundsleder i Skolelederforbundet,

Om Skolelederforbundet

Lakkegata 23

Skolelederforbundet er en fagorganisasjon for ledere i oppvekst- og opplæringssektoren.

Følg pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skolelederforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Skolelederforbundet

Landets viktigste ledere må bli satt pris på!6.3.2024 14:08:56 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet er i dag samlet til tariffkonferanse i forkant av årets lønnsforhandlinger. Forbundsleder Stig Johannessen er tydelig på hva som er viktigst for Skolelederforbundet. Ledere i skoler og barnehager har ikke fått reallønnsvekst de siste årene. Vi lever i en dyrtid, og vi ser at ledere innen oppvekst, skole og utdanning har fått mindre igjen. Samtidig vet vi at næringslivet går godt og at det er rom for å prioritere de viktigste lederne, sier Stig Johannessen.

Mangler Norge noen priser? Ja, den viktigste lederen trenger å bli hedret og sett!9.2.2024 10:14:41 CET | Pressemelding

Skolelederforbundet etablerer prisen: Viktigste Leder. Den har som formål å hedre og anerkjenne ledere i barnehage og skole. Ledere innen oppvekstsektoren blir ikke anerkjent og verdsatt så mye som de fortjener. De er heltene som står på for barn og unge morgen, dag og kveld, og jobber steinhardt for at barn og unge kal ha det bra, trives og lære. De er landets viktigste ledere, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet.

Elevundersøkelsen 2024 må tas alvorlig. Mobbetallene øker for andre år på rad.22.1.2024 14:32:11 CET | Pressemelding

Elevundersøkelsen som ble presentert i dag viser at de fleste elevene har det bra på skolen. 8 av 10 elever sier at de trives godt på skolen. Det er bra, men for mange barn og unge blir mobbet og føler utenforskap. Mobbetallene øker for andre år på rad. Slik kan vi ikke ha det. Vi må ta elevene på alvor og det er vi som voksne som må ta ansvar. Sier nestleder i Skolelederforbundet Mona Søbyskogen.