JobbAktiv

Skolefravær - et økende problem

Den norske kurs og konferansearrangøren JobbAktiv har fått i oppdrag å være vert for den første verdensomspennende møteplassen for alle som arbeider med skolefravær.
Homenkollen Park Hotel. Her arrangeres en første verdensomspennende konferansen om skolevegring. Foto: George Rex

15.-18. oktober møtes verdens ledende forskernettverk for å diskutere veien videre for elever som sliter med fravær fra skolen. Skolefravær er et symptom på at noe er galt, og at noe må gjøres. Elever som dropper ut av skolen, eller som har for mye fravær, kommer ofte inn i en vond sirkel som er verre å bryte etterhvert som tiden går.

50 forskere - tolv land
Professor Chrisopher Kearney vil sammen med over 50 ledende forskere i 12 land, møtes i Oslo for å legge frem den siste forskningen om både forebygging, behandling og tiltak på systemnivå, som skal være med å hjelpe elever som sliter tilbake til skolen. Det er flere bidrag fra Norges, Sverige og Danmark, som i tillegg til Nederland utgjør de landende i Europa, som forsker mest på denne problematikken. I tillegg er det bidrag fra Australia, USA, England, Tyskland, Belgia, Frankrike, Spania og Finland.

Virker offentlige retningslinjer som eksempelvis fraværsgrensen?
I lys av debatten rundt fraværsgrensen, er en av de problemstillingene som tas opp  nettopp hvordan slike offentlige regler fungerer. Hvordan har det fungert i England og Nederlag, og hvilke etiske dilemma følger det av slike regelverk?

"Ekteskap" mellom utdanning og psykisk helsetjeneste – kjærlighet ved første blikk, fornuftsekteskap eller tvangsekteskap?
Møtearenaen vil blant annet se nærmere på samarbeidsmodeller mellom utdanning og psykiske helsetjenester. Hva skal til for å lykkes i dette viktige samarbeidet? Hvordan skal man få det til i en travel hverdag? Både Tyskland, Australia og Nederland har forsøkt ulike former for ansvarsfordeling og samarbeid.

Grasrotløsninger for skoler og familier
Forskning er vel og bra, men viktigere er implementering av løsninger som virker. Finland har forsøkt online-skole for de som nekter å gå på skolen og Bergen /Chicago har forsøkt skolenærværsteam. Hva har de lært?

I tillegg inviteres alle som er interessert i skolefravær, skolevegring, dropout og psykisk helse i skolen, til å komme for å sette fokus på fremtidens løsninger.

Les mer her: insaconference.com

Svend Lyngli
Jobbaktiv.no
Tel 91660334

Bilder

Om JobbAktiv

JobbAktiv
Nordnesveien 1
8450 Stokmarknes

Konferanser er i utgangspunktet en kostbar investering. Vi tar ikke lett på den oppgaven det er å skal dekke våre kunders behov for kunnskap. Kunnskap endrer veien videre, og derfor leier vi kun inn de dyktigste foreleserne innen sin bransje.

Vi har heller ikke et stort apparat som skal ivaretas, og vi har lave kostnader. Slik kan vi tilby topp forelesere til lavest mulig pris.

Følg oss på Facebook, da vil du få oppdatering om aktuelle konferanser, samt muligheten til å utfordre oss på dine behov. I tillegg er du som deltaker velkommen til å gi oss tilbakemelding på konferansene våre.