Skole i verden: Nyskapende møteplass for bærekraft i og utenfor skolen

Skole i verden handler om å skape tverrfaglige prosjekter om bærekraft som lar elever gjøre et forskjell i lokalsamfunnet.
Du som er lærer, skoleleder, elev eller del av nærmiljø og har interesse for bærekraftsspørsmål kan være med gjennom den digitale møteplassen Skole i verden.
Prosjektet er et voksende nettverk for tverrfaglig og forskningbasert innovasjon i skolen.
Informasjon om prosjekter og deltagere finnes på nettsidene til Skole i verden.
Nettverket setter skoler, lokale aktører og forskere i kontakt med hverandre for å skape nye måter å lære sammen.
─ Skole i verden skal gi inspirasjon og rom for eksperimentering for å skape innovasjon i og utenfor skole, sier prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil.
Skole i verden er en videreføring av Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)-prosjektet.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Telefon: 95156142
Nøkkelord
Kontakter
Alfredo Jornet Gil
Professor og prosjektleder Skole i verden
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kan også kontaktes for spørsmål til FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen)
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Mer dybdelæring, men elevene mangler entusiasme16.10.2025 08:47:26 CEST | Pressemelding
Etter innføringen av nytt læreplanverk, har lærerne økt fokuset på dybdelæring. Men elevenes motivasjon og engasjement uteblir.
— Hvorfor skal jeg gidde å fortsette dette livet?8.10.2025 06:55:00 CEST | Pressemelding
Åtte prosent av barn og unge sliter psykisk. — Jeg var redd hele tiden. Jeg var lei meg absolutt hele tiden. Men jeg klarte ikke å sette ord på det. Ingen spurte hvordan jeg hadde det. Ingen så meg, forteller Mikkel.
Lærarane trivst, men føler seg mindre verdsett av samfunnet7.10.2025 10:55:57 CEST | Pressemelding
Det kan vi lese av dei ferske tala frå TALIS24, gjerne kalla læraranes og rektoranes undersøking.
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
