Skole i verden: Nyskapende møteplass for bærekraft i og utenfor skolen

Skole i verden handler om å skape tverrfaglige prosjekter om bærekraft som lar elever gjøre et forskjell i lokalsamfunnet.
Du som er lærer, skoleleder, elev eller del av nærmiljø og har interesse for bærekraftsspørsmål kan være med gjennom den digitale møteplassen Skole i verden.
Prosjektet er et voksende nettverk for tverrfaglig og forskningbasert innovasjon i skolen.
Informasjon om prosjekter og deltagere finnes på nettsidene til Skole i verden.
Nettverket setter skoler, lokale aktører og forskere i kontakt med hverandre for å skape nye måter å lære sammen.
─ Skole i verden skal gi inspirasjon og rom for eksperimentering for å skape innovasjon i og utenfor skole, sier prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil.
Skole i verden er en videreføring av Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)-prosjektet.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Telefon: 95156142
Nøkkelord
Kontakter
Alfredo Jornet Gil
Professor og prosjektleder Skole i verden
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kan også kontaktes for spørsmål til FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen)
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
– Engelsklærarar tek eit stort ansvar for leseopplæringa16.12.2025 14:03:29 CET | Pressemelding
Engelsklærarar tek like stort ansvar for litteraturundervisinga som norsklærarar, viser ny klasseromforsking frå Universitetet i Oslo. I begge fag les elevane lengre tekstar no enn for ti år sidan.
Født sent på året: Urettferdig fra første skoledag?16.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ett band. Fem medlemmer. Alle født i november. Ingenting er på stell. De mener det er fordi de er født sent på året. Kan det være så enkelt? Forskning og erfaringer fra praksis viser at de kanskje er inne på noe.
Hvor gode er testene som skal fange opp barn i risiko for lærevansker?10.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
Ny studie viser store kunnskapshull.
Ny studie: Barnehager fanger opp for få barn med behov for ekstra støtte5.12.2025 06:45:00 CET | Pressemelding
En omfattende norsk studie viser at mange barn i barnehagealder som har språk-, utviklings- eller atferdsvansker enten får for lite hjelp – eller ingen hjelp i det hele tatt. Resultatene viser store skjevheter i hvem som får spesialpedagogisk støtte og hvor mye.
Ny studie: ADHD-symptomer henger tett sammen med språkvansker29.10.2025 06:40:00 CET | Pressemelding
Barn med spesialundervisning i språk viser oftere tegn til ADHD-symptomer enn andre barn.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
