Skole i verden: Nyskapende møteplass for bærekraft i og utenfor skolen

Skole i verden handler om å skape tverrfaglige prosjekter om bærekraft som lar elever gjøre et forskjell i lokalsamfunnet.
Du som er lærer, skoleleder, elev eller del av nærmiljø og har interesse for bærekraftsspørsmål kan være med gjennom den digitale møteplassen Skole i verden.
Prosjektet er et voksende nettverk for tverrfaglig og forskningbasert innovasjon i skolen.
Informasjon om prosjekter og deltagere finnes på nettsidene til Skole i verden.
Nettverket setter skoler, lokale aktører og forskere i kontakt med hverandre for å skape nye måter å lære sammen.
─ Skole i verden skal gi inspirasjon og rom for eksperimentering for å skape innovasjon i og utenfor skole, sier prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil.
Skole i verden er en videreføring av Science Education for Action and Engagement towards Sustainability (SEAS)-prosjektet.
For spørsmål og utfyllende kommentarer:
Prosjektleder og professor Alfredo Jornet Gil ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, UiO
Telefon: 95156142
Nøkkelord
Kontakter
Alfredo Jornet Gil
Professor og prosjektleder Skole i verden
Magnus HeieKommunikasjonsrådgiver ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Kan også kontaktes for spørsmål til FIKS (Forskning, innovasjon og kompetanseutvikling i skolen)
Bilder
Lenker
Om UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved Universitetet i Oslo har som sin visjon å forme framtidas skole gjennom lærer- og skolelederutdanning og skolerettet forskning og er et nasjonalt ledende miljø på disse områdene.
Instituttet er Norges ledende miljø innen fagdidaktikk, utdanningsledelse og praksisrelevant skoleforskning.
Følg pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra UiO - Det utdanningsvitenskapelige fakultet
Samarbeid i blinde? Ny studie avdekker manglende kunnskap om «laget rundt barnet»5.9.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
For å lykkes med tidlig innsats og inkluderende opplæring, må skolen og PP-tjenesten spille på lag. En ny studie viser at vi vet lite om hvordan dette tverrfaglige samarbeidet faktisk fungerer, og at barn og foresattes perspektiver ofte får liten plass.
Jonasprisen 2025 til Team Pølsa22.8.2025 06:41:00 CEST | Pressemelding
– Ungdommene har gitt oss samtaler vi aldri ville hatt uten dem, det er bare å ta av seg hatten, sier juryleder Ellen Irén Brinchmann. Hun prøvde å telle antallet kronikker og artikler relatert til serien, men gav opp.
Slik gikk det med tverrfaglige tema i skolen19.8.2025 09:32:29 CEST | Pressemelding
I en tid preget av uro og samfunnsutfordringer, bør skolen være et sted hvor konfliktstoff utforskes mer, konkluderer forskere i ny rapport.
Hvordan oppleves verden for en som er autist?6.8.2025 07:30:00 CEST | Pressemelding
For 18 år gamle Liv handler det om sterke sanseinntrykk, utfordringer i det sosiale – og en dyp erkjennelse av at autismen er en grunnleggende del av hvem hun er. — Jeg føler meg ofte som en kopi. Jeg gjør det samme som de andre, men jeg skjønner ikke helt hvorfor, sier hun.
Flere elever får vist hva de kan med digitale verktøy4.8.2025 12:43:46 CEST | Pressemelding
Hvordan kan elevene vist hva de har lært med en iPad, sammenlignet med tradisjonelle verktøy som penn og papir? Et innovasjonsprosjekt viser vei.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom