Skogvokterrittet gjennomføres

Med regjeringens oppmykning av korona-begrensingene og Norges Cykleforbund sine anbefalinger for gjennomføring av sykkelritt med korona-begrensinger blir det heldigvis mulig å gjennomføre Skogvokterrittet 2020 i en form.
Syklister fra Fauske IL sykkel Foto: Brian Stensland

- Folkehelse og naturopplevelse har vært målsetningen for Skogvokterrittet fra oppstart av, og at vi nå kan opprettholde dette tilbudet for de glade mosjonister på sykkel er jeg meget fornøyd med, sier en smilende Dagfinn Olsen, leder Fauske IL sykkel.

Vi har rom for 180 deltakere og 20 arrangementsvakter og tilbyr distansene Storjord-Rognan t/r, 80 km og Rognan-Storjord 40 km. Det blir individuell start med ½ min mellomrom og drafting-forbud (ikke lov å henge på hjul), hvis man sykler parallelt må man holde 1m avstand. De som melder seg på som familie-lag kan starte sammen i en mini-pulje.

- Dette har vært en spesiell vår og nesten alt av de aktiviteter Team Rynkeby hadde på agendaen er utsatt eller kansellert, inklusive selve turen til Paris.   At vi nå får trene sammen i små grupper og kan gjennomføre Skogvokterrittet nesten som planlagt er gledelig. For Team Rynkeby som har stort fokus på barn med kreft, en særlig sårbar og utsatt gruppe, vil sikkerhet alltid komme først, uttaler rittleder Valter Jacobsen fra Team Rynkeby Bodø.

Statskog og IL/UL Heimug har beklagelig måttet kansellere både Skogvokterdagene og den planlagte nyvinningen Skogvokterfestivalen. Fauske IL sykkel må kansellere sitt planlagte regionsmesterskap i terrengsykling. Skogvokterrittet består 27.juni 2020 i en light-utgave. At en liten flik av den store skogvokterfestdagen i 2020 opprettholdes er vi veldig lettet over.

- Statskog er en viktig støttespiller for naturopplevelser og det å få invitere til en festdag i den nydelige nasjonale sykkelstien i Saltdal er en bra i disse korona-tider uttaler en litt lettet regionsjef i Statskog, Jan Normann Nilsen.

De fleste sponsorene var knyttet til Skogvokterdagene, men heldigvis er det en sterk lokal støttespiller som stiller opp når det betyr mest. Sparebank Nord-Norge stiller opp som hovedsponsor på rittet og gjør at vi kan gjennomføre som planlagt.

Smittevernlege i Saltdal kommune, Kjell Gunnar Skodvin er glad for at dette arrangementet blir gjennomført.  - Et slikt ritt har positive effekter for folkehelsa, sier Skodvin.

Saltdal turistsenter stiller som alltid opp og vil sørge for at det blir mulig med en matbit og drikke etter rittet i betryggende avstand til hverandre.

Nå gjenstår det bare å håpe at interessen blant sykkelmosjonistene er stor nok, slik at arrangementet kan gjennomføres.  Påmeldingsfristen satt til 1. juni 2020.

Dagfinn Olsen, leder i Fauske IL sykkel, tlf. 412 25 537
Valter Jacobsen, rittleder i Team Rynkeby Bodø, tlf. 901 16 192