Norges Jeger- og Fiskerforbund

Skogen er for alle

Høsten er en vakker årstid. Naturen pynter seg i gult og rødt, og inviterer til opplevelsesrike turer. Samtidig er det årets viktigste tid for høsting. Bær og sopp fyller spann og kurver, og jegerne henter hjem vilt fra skog og fjell. Det er heldigvis plass til alle.

Far og sønn på jakt og tur. Foto: Hanne Simonsen

Det er over 500 000 registrerte jegere i Norge. Det jaktes over 1 million jaktdøgn – hvert år. Det er like trygt å gå i skogen om høsten, som resten av året. Noen turgåere er allikevel engstelige for å gå i naturen under jakta, enten for egen sikkerhet, eller for å forstyrre jakta og jegerne under høstjakta. Det er det ingen grunn til. Jegerne trenes til å tenke sikkerhet i alt de gjør. Friluftsloven gir oss en rett til å ferdes i naturen, og det gjelder alle, uten unntak.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Den Norske Turistforeningen (DNT) ønsker at alle får anledning til fantastiske opplevelser ute i naturen. Samtidig er vi opptatt av at sikkerheten blir ivaretatt, enten det er i påskefjellet eller i skogen under jakta. Derfor har vi laget Jaktvettregler og Fjellvettregler for å forebygge og forhindre ulykker.

Den norske jegeren er en helt vanlig kvinne eller mann. Det er noens ektefelle, barn, forelder, venn, kollega eller nabo. Om høsten finner de glede i å høste av naturens overskudd. De kommer i alle aldre, former og fasonger. Akkurat som resten av friluftsfolket. Bærplukkere, soppsankere, turgåere, hundeluftere og alle andre i friluftsfamilien skal med god samvittighet gjøre som de pleier, i visshet om at jegerne ønsker å ta hensyn og være imøtekommende med folk de møter.

Det er viktig at alle friluftsfolk kan glede seg over at vi er mange som deler ønsket om flotte opplevelser i vår fantastiske natur. La oss fortsette med det, smile og hilse på hverandre. La oss sørge for at naturen og retten til å få ta del i vår natur kan bestå i framtiden

Eldar Berli, generalsekretær i Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og
Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT)

Far og sønn på jakt og tur. Foto: Hanne Simonsen
Familie på jakt i høstfjellet. Foto: Hanne Simonsen
Eldar Berli generalsekretær i Norges Jeger- og Fiskerforbund
Dag Terje Klarp Solvang generalsekretær i Den Norske Turistforening

Om Norges Jeger- og Fiskerforbund

Norges Jeger- og Fiskerforbund
Hvalstadåsen 5
1378 Nesbru

66 79 22 00http://www.njff.no

Norges Jeger- og Fiskerforbund er den eneste landsdekkende interesseorganisasjon for jegere og fiskere i Norge. Vi er en partipolitisk nøytral organisasjon, men har et sterkt jakt-, fiske-, og naturpolitisk engasjement i mange saker.

Følg pressemeldinger fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Jeger- og Fiskerforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Jeger- og Fiskerforbund

Rettelse: Det er i kveld Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) inviterer til 150års-feiring i Oslo!20.10.2021 09:25:21 CEST | Presseinvitasjon

Vi kom i skade for å skrive feil dato (men riktig dag!) i gårsdagens utsendte invitasjon. Det er i kveld, onsdag 20. oktober, at det er jubileumsarrangement på Frognerseteren Friluftssenter i Oslo. For NJFF er det mer naturlig å feire 150 år ute i det fri, enn innendørs med bankett og stive snipper. Over 300 inviterte gjester skal få oppleve fantastisk musikk ved ISÁK, få smake på nydelige vilt- og fiskeretter fra landets beste kokker, og i tillegg er det gaver, bål og andre overraskelser som vil gjøre denne høstkvelden magisk og uforglemmelig.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) fyller 150 år og inviterer til stor utebursdag på Frognerseteren19.10.2021 11:55:05 CEST | Presseinvitasjon

Onsdag 18. oktober er det jubileumsarrangement på Frognerseteren Friluftssenter i Oslo. For NJFF er det mer naturlig å feire 150 år ute i det fri, enn innendørs med bankett og stive snipper. Over 300 inviterte gjester skal få oppleve fantastisk musikk ved ISÁK, få smake på nydelige vilt- og fiskeretter fra landets beste kokker, og i tillegg er det gaver, bål og andre overraskelser som vil gjøre denne høstkvelden magisk og uforglemmelig.