Skogen er for alle

Høsten er en vakker årstid. Naturen pynter seg i gult og rødt, og inviterer til opplevelsesrike turer. Samtidig er det årets viktigste tid for høsting. Bær og sopp fyller spann og kurver, og jegerne henter hjem vilt fra skog og fjell. Det er heldigvis plass til alle.
Far og sønn på jakt og tur. Foto: Hanne Simonsen

Det er over 500 000 registrerte jegere i Norge. Det jaktes over 1 million jaktdøgn – hvert år. Det er like trygt å gå i skogen om høsten, som resten av året. Noen turgåere er allikevel engstelige for å gå i naturen under jakta, enten for egen sikkerhet, eller for å forstyrre jakta og jegerne under høstjakta. Det er det ingen grunn til. Jegerne trenes til å tenke sikkerhet i alt de gjør. Friluftsloven gir oss en rett til å ferdes i naturen, og det gjelder alle, uten unntak.

Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og Den Norske Turistforeningen (DNT) ønsker at alle får anledning til fantastiske opplevelser ute i naturen. Samtidig er vi opptatt av at sikkerheten blir ivaretatt, enten det er i påskefjellet eller i skogen under jakta. Derfor har vi laget Jaktvettregler og Fjellvettregler for å forebygge og forhindre ulykker.

Den norske jegeren er en helt vanlig kvinne eller mann. Det er noens ektefelle, barn, forelder, venn, kollega eller nabo. Om høsten finner de glede i å høste av naturens overskudd. De kommer i alle aldre, former og fasonger. Akkurat som resten av friluftsfolket. Bærplukkere, soppsankere, turgåere, hundeluftere og alle andre i friluftsfamilien skal med god samvittighet gjøre som de pleier, i visshet om at jegerne ønsker å ta hensyn og være imøtekommende med folk de møter.

Det er viktig at alle friluftsfolk kan glede seg over at vi er mange som deler ønsket om flotte opplevelser i vår fantastiske natur. La oss fortsette med det, smile og hilse på hverandre. La oss sørge for at naturen og retten til å få ta del i vår natur kan bestå i framtiden

Eldar Berli, generalsekretær i Norges Jeger- og Fiskerforbund (NJFF) og
Dag Terje Klarp Solvang, generalsekretær i Den Norske Turistforening (DNT)

Far og sønn på jakt og tur. Foto: Hanne Simonsen