ŠKODAs elektriske familie-SUV: Nå er navnet klart

Én av de mest ettertraktede bilene i det norske markedet i 2020 er en fullelektrisk ŠKODA, som inntil nå er omtalt med konseptnavnet VISION iV. Nå er det klart at den produksjonsklare utgaven av bilen skal hete ŠKODA ENYAQ.

Lang rekkevidde, kombinert med stor plass og alle egenskapene fra en fullblods SUV har skapt stor interesse for ŠKODAs neste elbil. Tusenvis av nordmenn har allerede forhåndsbestilt bilen, som snart skal vises frem for hele verden.

– Frem til nå har vi som regel omtalt bilen som «vår elektriske familie-SUV», på bakgrunn av alle de egenskapene som legger til rette for at barnefamilier over hele landet er i målgruppa vår. Nå røper vi det offisielle navnet, og kan knapt vente med å vise frem selve bilen til alle de som venter i spenning, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.

Bokstaven «Q» i ENYAQ følger ŠKODAs navnestrategi, som et kjennetegn på at bilen er i SUV-segmentet. Med «E» som første bokstav refererer ŠKODA til den fullelektriske drivlinja. Videre er navnet utledet av det irske navnet «Enya», som betyr «kilde til liv». Det er igjen en referanse til ŠKODAs helhjertede satsing på nullutslippsteknologi fremover.

ŠKODA-konsernet beskriver ENYAQ som en milepæl i merkets historie, som staker ut kursen for veien videre. Samtidig skal bilen ta med seg alle de smarte løsningene ŠKODA-merkevaren er tuftet på gjennom 125 år.

– Åpenbart ser vi et enormt potensial med denne modellen i det norske markedet, og jo mer vi får bekreftet om den ferdige versjonen, desto mer optimistiske blir vi. Samtidig er det betryggende å se hvor mye prestisje og investeringer fabrikken legger i elektrifiseringen, sier Meiner.

ŠKODAs SUV-familie utvides altså snart med fullelektriske ENYAQ, som med det føyer seg inn i rekken av KODIAQ, KAROQ og KAMIQ. De tre sistnevnte har navn inspirert av språket snakket av inuitt-befolkningen nord i Canada og på Grønland. Fullelektriske ENYAQ, med sitt irsk-inspirerte navn, skiller seg ut med drivlinjen bygget på Volkswagen-konsernets MEB-plattform. Slektskapet til ŠKODAs øvrige modeller er allikevel tydelig.

– Smarte løsninger, mye bil for pengene og god plass til hele familien, det blir store konkurransefortrinn også for ENYAQ. I likhet med ett av landets beste nettverk av forhandlere og servicepunkter, sier Meiner.

ŠKODA har allerede utvidet porteføljen sin med én elektrisk modell, CITIGOe iV, som med attraktiv pris og god rekkevidde er blitt populær i det norske markedet siden det ble åpnet for bestilling mot slutten fjoråret. Fremover kommer det enda mer ladbart fra ŠKODA, som frem til 2022 skal utvide iV-porteføljen til totalt ti modeller.