ŠKODA med nyskapende interiørdesign i ENYAQ iV

ENYAQ iV får verdenspremiere i Praha 1. september. ŠKODAs første elektriske SUV får et nyskapende interiør. Det orienterer seg mot moderne boligtrender, med bruk av naturlige, resirkulerte og bærekraftig produserte materialer.
Interiør i ŠKODA ENYAQ iV
  • Interiøret i ŠKODA ENYAQ iV minner om moderne boliginteriør, og benytter naturlige, resirkulerte og bærekraftig produserte materialer
  • ENYAQ iV, den første ŠKODA-modellen basert på den modulære elektriske plattformen (MEB), får sin verdenspremiere i Praha 1. september
  • ŠKODAs leder for interiørdesign, Norbert Weber, forteller i et intervju om interiørkonseptet i den helt nye ENYAQ iV

ENYAQ er den første ŠKODA-modellen som er basert på den modulære elektriske plattformen (MEB). Hvilke endringer gir det i interiørdesignet av denne helt nye bilmodellen, sammenliknet med en bil med forbrenningsmotor?

Norbert Weber: I ENYAQ iV har vi store fordeler av den lange akselavstanden MEB- plattformen gir.  Det gir svært god plass innvendig, sett i forhold til de utvendige målene. Det flate gulvet mangler sentertunellen vi finner i biler med forbrenningsmotor, og bidrar også til det. Vi har også brukt denne konseptfordelen til å gjøre interiøret luftigere rent visuelt, noe som gir en følelse av enda mer plass. Dette er for eksempel synlig i det nye dashbordet, som er arrangert i flere nivåer.

Du snakker om et nytt interiørkonsept for ENYAQ iV. Kan du utdype detaljene i det?

Weber: Det nye designkonseptet i ENYAQ iV kombinerer rommelighet med en lounge-følelse. Istedenfor de tradisjonelle utstyrslinjene med tallrike tilvalg, vil vi for første gang tilby «Design Selections» i nye ENYAQ iV. Disse minner om moderne boliginteriør, med perfekt samstemte farger og materialer. I tillegg vil vi tilby temabaserte tilbehørspakker, med noen enkeltvalg som er tilgjengelig for alle modellene. Dermed kan vi tilby kundene klare og enkle valg, som likevel gir muligheter for individualisering.

Hva er de betydeligste endringene i interiørarkitekturen til ENYAQ iV?

Weber: Her gir fraværet av sentertunellen flere muligheter. Foran bruker vi denne plassen til ytterligere lagringsplass under senterkonsollen. Denne er arrangert i flere nivåer. Takket være den lange akselavstanden får baksetepassasjerene ekstra plass både foran sentersetet, og en eksepsjonell benplass foran sidesetene. I tillegg til den bemerkelsesverdig gode plassen til passasjerene, får ENYAQ iV et bagasjevolum på hele 585 liter.

Hvordan vil du beskrive interiørdesignet i ENYAQ iV?

Weber: Oversiktlig, luftig, innovativt og bærekraftig. Oversiktlig på grunn av hvor enkelt det er å konfigurere «Design Selections» og temapakkene, luftig på grunn av plassen og den utsøkte romfølelsen. Innovativt på grunn av utstyr som den 13-tommers store sentrale skjermen og det nye head-up displayet, som inkluderer «argumented reality», og bærekraftig på grunn av bruken av naturlige og resirkulerte materialer.

Hvilke nye farger og nye, bærekraftige materialer er brukt for første gang?

Weber: I en «Design Selection» er for eksempel setetrekkene laget av 40 prosent ny ull, og er merket med godkjenningstempel fra Wolmark Company. De resterende 60 prosentene er fra resirkulerte PET-flasker. Disse setetrekkene har en unik haptikk og gir behagelig seteklimatisering. Et annet eksempel er det spesielt bærekraftig produserte skinnet, der ekstrakter fra bladene til oliventreet erstatter kjemikalier i garvingen.

Hva er ditt designhøydepunkt i interiøret til ENYAQ iV?

Weber: Jeg liker spesielt dekorlisten som strekker seg horisontalt over dashbordet i full bredde, helt over i dørene, slik at inntrykket av romlig bredde forsterkes ytterligere. Under det sentrale displayet gjentas også formen til ŠKODA-grillen, og den funger som håndstøtte ved betjening av touchskjermen. Omrammingen er trukket i et spesielt mykt materiale, som fortsetter gjennom hele interiøret, og gir en følelse av å sitte i sofaen hjemme.

Interiør i ŠKODA ENYAQ iV
MEB (Modulær elektriske plattform)
Norbert Weber