ŠKODA med elektrisk verdenspremiere og hele fire lanseringer under VM i Hockey

Gardinen heves for hele fire ŠKODA-modeller under årets VM i Ishockey. Samme kveld som kvartfinalene blir avholdt, viser også den tsjekkiske bilprodusenten fire store nyheter.
  • Oppdatert versjon av flaggskipet SUPERB
  • SUPERB iV: Ny plug-in hybrid med 55 km rekkevidde (WLTP)
  • Lanserer CITIGOe iV – den tsjekkiske produsentens første helelektriske bil
  • SUPERB SCOUT: Ny spesialmodell godt tilpasset norske forhold

Under VM i Ishockey i Bratislava, kombinerer ŠKODA for første gang sitt langvarige sponsorsamarbeid med billanseringer, og understreker sitt langvarige engasjement som sponsor. Hele 27 VM-turneringer har vært støttet av ŠKODA – det er verdensrekord. Ingen hovedsponsor har støttet et VM-arrangement like lenge. Ishockey er dynamisk, fascinerende og folkelig, og dermed en perfekt match til den tsjekkiske bilprodusenten.

– Nå entrer ŠKODA e-mobilitetens epoke. Det er et spesielt øyeblikk for selskapet, som feirer 125-års jubileum neste år. To modeller starter det hele: Vår første helelektriske bil, CITIGOe iV, og SUPERB iV, vår første ladbare hybrid, sier Bernhard Maier, ŠKODAs toppsjef.

Som en del av Volkswagengruppen, er ŠKODA AUTO dedikerte til å følge målene i Paris-avtalen. ŠKODAs inntreden i e-mobilitetens æra er en nøkkelfaktor i merkets «GreenFuture»-strategi for bærekraftig utvikling.

iV blir eget undermerke

– Vi introduserer iV som et eget undermerke til ŠKODA. Det vil ikke bare inkludere alle våre e-modeller, men også skape et helhetlig økosystem for å gjøre e-mobilitet så enkelt og greit som overhodet mulig for våre kunder, fortsetter Maier.

ŠKODA innleder nå den største satsningen i merkets historie: To milliarder euro skal investeres i utviklingen av elektriske kjøretøy og nye mobilitetstjenester i løpet av de kommende fem årene. Bilprodusenten estimerer at 25% av salget deres er elektrifiserte modeller i 2025.

Innen utgangen av 2022, skal ŠKODA ha introdusert mer enn 10 elektrifiserte modeller, og dermed ha etablert iV som en egen produktfamilie.

– Å tre inn i e-mobilitetens epoke er et viktig steg inn i fremtiden for ŠKODA. SUPERB iV plug-in hybrid og CITIGOe iV er bare begynnelsen. Den første helelektriske ŠKODA-modellen basert på Volkswagengruppens modulære elektriske plattform (MEB) kommer allerede i 2020, sier Christian Strube, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos ŠKODA.

I 2020 lanserer ŠKODA to modeller basert på MEB-plattformen. Den ene av disse er produksjonsmodellen av konseptbilen VISION iV SUV som har blitt vist tidligere.

– Dette har vi gledet oss til lenge. CITIGO iV er en liten, smart og praktisk bybil, og dekker de hverdagslige behovene til veldig mange av våre kunder, og norske bilister generelt. Her får du mye bil for pengene, og vi gleder oss til å nå entre det elektriske markedet, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA i Norge.

ŠKODA SUPERB iV med systemeffekt på 218 hk (160 kW)

Som alle SUPERB-modeller, blir også ŠKODA SUPERB iV produsert på Kvasiny-fabrikken utenfor Praha. Drivlinjen består av en 1,4 TSI bensinmotor, som yter 156 hk (115 kW), i kombinasjon med en 85 kW elektrisk motor. Maksimal systemeffekt er 218 hk (160 kW), noe som gir mulighet for bærekraftig mobilitet, uten å ofre dynamikk og rekkevidde. ŠKODA SUPERB iV oppfyller Euro 6d-TEMP-standarden, og bilens CO2-utslipp er under 40 g/km.

Batteriet på 13 kWh tillater helelektrisk kjøring i inntil 55 km (WLTP), og kan lades enten fra en veggmontert ladeboks hjemme, eller under kjøring med regenerering av bremseenergi og bruk av bensinmotoren. Tankvolumet er 50 liter, noe som gir en samlet rekkevidde på 850 km.

Høyvoltsbatteriet er plassert under bilen, foran bakakselen. Bagasjevolumet i ŠKODA SUPERB iV blir hele 510 liter som stasjonsvogn, som er det mest aktuelle bilen for det norske markedet.

SUPERB-familien: Mer utsøkt design, og plenty plass for dagliglivet

ŠKODA gir nå SUPERB en solid oppdatering, som kanskje er mest tydelig i form av nye teknologier og et enda mer sofistikert interiør. For første gang blir «Full LED Matrix»-hovedlys tilgjengelig på en produksjonsmodell fra ŠKODA. Flere nye assistentsystemer innføres, for eksempel «Predictive Cruise Control». SUPERB får nå også «Side Assist», som fungerer på avstander opptil 70 meter.

I tillegg til den nye ladbare hybriddrivlinjen, blir SUPERB tilgjengelig med tre bensin- og tre dieselmotorer. Effektspennet vil være fra 120 hk (88 kW) til 272 hk (200 kW).

Det dynamiske og elegante designet er nok en gang systematisk raffinert, med ny grill og en chrome-list mellom LED-baklysene. På grunn av ny frontstøtfanger, er SUPERB blitt 8 mm lenger – nå er totallengden 4 869 mm. Stasjonsvogna øker med 6 mm, til en lengde på 4 862 mm. Øvrige mål forblir uforandret. Med ekstremt generøs innvendig plass, og 660 liter bagasjeromskapasitet i ŠKODA SUPERB stasjonsvogn, setter modellen fortsatt standarden i sitt segment.

SUPERB-familien oppgraderes også med flere «Simply Clever»-funksjoner, for eksempel en ny og større «Phone Box», som har trådløs lading og trådløs antennetilkobling. Infotaiment-systemene oppgraderes til siste versjon, og digitalt dashbord blir tilgjengelig.

ŠKODA SUPERB SPORTLINE blir det dynamiske og sportslige medlemmet i SUPERB-familien. Alle motoralternativer, bortsett fra 1,6 TDI 120 hk, kan levers som SPORTLINE. Sorte detaljer og 10 mm senket sportsunderstell med adaptiv demping kjennetegner denne utgaven.

ŠKODA CITIGOe iV: Utslippsfri bybil

ŠKODAs første helelektriske bil er praktisk fireseters bybil med et bagasjerom på 250 liter – til tross for ytre mål som er tilpasset en urban hverdag; 3 597 mm lang og 1 645 mm bred. Med nedfelt baksete rommer den lille bilen hele 923 liter.

Den forhjulsdrevne CITIGOe iV får en elektrisk motor som yter 61 kW. Maksimalt dreiemoment er 210 Nm, noe som er relativt høyt for denne typen kjøretøy – og dreimemomentet er tilgjengelig umiddelbart. En typisk forbikjøringsakselerasjon fra 60 km/h til 100 km/h gjøres på 7,6 sekunder, mens den klassiske sprinten fra 0 – 100 km/h tar 12,5 s. Toppfarten er 130 km/h.

Batterikapasiteten til ŠKODA CITIGOe iV er på 36,8 kWh, noe som gir en rekkevidde på inntil 265 km etter WLTP-standarden. Batteriet kan lades fra 0 til 80% på en time med 40 kW hurtiglader. Med en 7,2 kW veggmontert ladeboks blir ladetiden til 80% litt over fire timer, hvilket gir en fulladet bil hver morgen, om man lader over natten. Den helelektriske CITIGO-modellen skiller seg fra forbrenningsutgavene med en grill som er lakkert i bilens farge, og ny frontstøtfanger. Bilen får tåkelys og LED-kjørelys som standard. Interiøret er også revidert til iV-versjonen.

ŠKODA SUPERB SCOUT: en ny utgave av toppmodellen

For første gang blir også ŠKODAs toppmodell tilgjengelig i SCOUT-utgave. Firehjulstrekk, økt bakkeklaring, og røffe plastdetaljer gjør den til en typisk norgesmodell.

SUPERB SCOUT kommer med en «RoughRoad»-pakke som standard, som inneholder beskyttelsesplater under motoren og andre sentrale deler, og øker bakkeklaringen med 15 mm. Dette får støtte av et eget «Off-Road»-modus og «Dynamic Chassis Control» som begge blir tilgjengelig som ekstrautstyr.

Motoralternativene for SCOUT-utgaven blir bare de sterkeste forbrenningsmotorene. 2,0 TDI-motoren yter 190 hk (140 kW) og 400 Nm dreiemoment. Den har SCR-katalysator, AdBlue-injeksjon og dieselpartikkelfilter. Dermed oppfyller den Euro 6d-TEMP-kravene. 2,0 TSI yter 272 hk (200 kW), og har et maksimalt dreiemoment på 350 Nm. Begge utgavene kommer med en syvtrinns DSG-automatgirkasse.

Som ŠKODAs andre SCOUT-modeller, har også nye SUPERB SCOUT en slående offroadfremtoning. Nye støtfangere foran og bak, og plastbeskyttere over hjulbuene, kanalene og nedre del av dørene er de tydeligste kjennemerkene.

– CITIGO i elektrisk utgave er den første bilen ut, og allerede i juni åpner vi også reservasjonsløsningen for ŠKODA VISION iV. I tillegg er vi veldige glade for få norgesbilen SUPERB som ladbar hybrid med 55 km elektrisk rekkevidde etter WLTP-standarden. Dette er en bil som er skapt for norske forhold, med klasseledende plassutnyttelse, smarte løsninger, dynamisk og attraktivt design, samt en særdeles konkurransedyktig prispunkt. Vi gleder oss veldig, og 2019 blir et spennende år, sier Meiner.