Škoda lanserer fullelektrisk stasjonsvogn

Škoda deler for første gang planer om en ny, fullelektrisk stasjonsvogn. Dette er den fjerde i rekken av elektriske modeller som skal lanseres fra Škoda frem mot 2026. – Vi ser frem til å presentere en komplett elektrisk produktportefølje de neste tre årene; en mindre bybil, en kompakt SUV, en 7-seter og ikke minst denne stasjonsvognen som vi presenterer for første gang i dag, forteller Martine Behrens, Škoda-direktør i Norge.
Denne fullelektriske stasjonsvognen fra Škoda har verdenspremiere i 2026.

Škoda girer opp enda et hakk i satsingen på nye, fullelektriske modeller. Frem mot utgangen av 2026 vil hele fire nye elektriske modeller introduseres fra Škoda. Med det vil produktporteføljen dekke alle behov; en mindre bybil, den kompakte SUV-en Elroq og 7-seteren Vision 7S. Sistnevnte var nylig på Norgesbesøk som konseptutgave. Nå presenterer Škoda for første gang også planer om en fullelektrisk stasjonsvogn.

– Svært mange er glad i stasjonsvognen, og vi forventer at dette blir en svært ettertraktet modell for både nye og eksisterende kunder, forteller Behrens.

Škoda har lagt en svært offensiv lanseringsplan de neste tre årene:

• Elroq
    En SUV i størrelsessegmentet under Škoda Enyaq. Rundt 4,5 meter lang representerer den en mer kompakt bil som allikevel vil oppleves svært romslig. Elroq har verdenspremiere i 2024, og blir også den første modellen i Škodas helt nye designspråk Modern Solid.
  • City-SUV
    En mindre bil som er forventet til en rimelig pris, og som skal gjøre elektrisk mobilitet til et enkelt og svært tilgjengelig valg. Bilen vil være omtrent 4,1 meter lang. City-SUV har verdenspremiere i 2025.
  • "Combi" stasjonsvogn
    Denne modellen vil ha en nøkkelrolle blant de fire nye modellene. Som den første elektriske stasjonsvognen fra Škoda viderefører den en svært viktig modelltype. Bilen er rundt 4,6 meter og har verdenspremiere i 2026.
  • Vision 7S
    Denne fullelektriske syvseteren blir den største i Škodas produktportefølje, med en lengde på rundt 4,9 meter. Vision 7S er designet for at hele familien skal ha en behagelig kjøretur, blant annet kan barna tegne på de digitale veggene og feste både skjermer og ryggsekk på stolryggen foran seg. Den serieproduserte versjonen av Vision 7S har verdenspremiere i 2026.

I år gjennomgår dessuten Škoda den største merkevareendringen på 30 år, med ny logo og nytt design.

– Alle nye biler vil selvsagt komme i Škodas helt nye designspråk Modern Solid. Dette designet beskrives som robust, funksjonelt og moderne. Vi er svært glade for å ha en offensiv fabrikk i ryggen, med nye modeller som vi tror kommer til å treffe svært godt i det norske markedet, avslutter Behrens.

Denne fullelektriske stasjonsvognen fra Škoda har verdenspremiere i 2026.
Stasjonsvogn
City-SUV
Elroq blir navnet på denne kompakte SUV-en med verdenspremiere i 2024
Konseptbilen Vision 7S var nylig på Norgesbesøk. 7-seteren har verdenspremiere i 2026.
Škodas fullelektriske fremtid
Škoda-direktør Martine Behrens