ŠKODA lanserer elektrifiserte utgaver av nye OCTAVIA

OCTAVIA RS iV blir den nye toppmodellen i ŠKODAs bestselgerserie, når ŠKODA lanserer en ladbar hybrid-versjon med 245 hk. ŠKODA lanserer også en «norgesutgave» av OCTAVIA iV med 204 hk.

– OCTAVIA har vært Norges mest solgte stasjonsvogn i flere år, og vi forventer stor interesse for den nye versjonen, særlig som ladbar hybrid. Responsen vi ser på SUPERB iV viser at kombinasjonen av stor plass, smarte løsninger og selvsagt ladbare drivlinjer appellerer til det norske markedet, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.

– Med introduksjonen av nye OCTAVIA RS iV, starter vi et nytt kapittel i suksesshistorien om RS-modellene. For første gang er en ladbar hybrid toppmodellen i en modellserie. Den nye OCTAVIA RS iV gir økte ytelser, kombinert med redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp, sier Cristian Strube, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos ŠKODA.

Den sorte ŠKODA-grillen og flere dynamiske designdetaljer etablerer den nye OCTAVIA RS iV som et prominent medlem av RS-familien. Bak sorte lettmetallfelger sitter røde bremsekalipere og takspoiler i bilens farge. Det gjennomgående mørke interiøret har flere slående detaljer, som kontrastsøm i sportssetene og på multifunksjonsrattet.

Rask fra stillestående

Et RS-tunet sportsunderstell sikrer dynamiske RS-kjøreegenskaper sammen med den ladbare hybrid-drivlinja. Det elektriske dreiemomentet er alene på 330 Nm, og det er tilgjengelig umiddelbart fra stillestående. Det gir nye OCTAVIA RS iV en svært rask akselerasjon – den når 100 km/t fra stillestående etter bare 7,3 sekunder. Toppfarten er på 225 km/t.

Kombinasjonen av en 1,4-liters TSI bensinmotor og en elektrisk motor på 116 hk gir en systemytelse på totalt 245 hk. Maksimalt samlet dreiemoment er 400 Nm. Samtidig ligger CO2-utslippet på rundt 30 g/km (WLTP), og med et litium-ion-batteri på 13 kWh kan OCTAVIA RS iV kjøre inntil 60 km helelektrisk (WLTP).

Enda en OCTAVIA-modell som ladbar hybrid

En annen nyhet er ŠKODAs «norgesutgave» av nye OCTAVIA – OCTAVIA iV. Som de to siste bokstavene viser er også denne elektrifisert, og kombinasjonen av TSI- og elmotorene yter 204 hk. Denne modellen har et samlet dreiemoment er på 350 Nm.

Modellen blir tilgjengelig i utstyrsversjonene Ambition og Style. Batteriet har en kapasitet på 13 kWh, noe som gir samme elektriske rekkevidde som for RS iV, inntil 60 km. Bagasjerommet har et lastevolum på 490 liter. Bensintanken rommer 40 liter – bare fem liter mindre enn i OCTAVIA med bensinmotor.

– Vi gleder oss til å kunne kommunisere priser for våre ladbare utgaver av bestselgeren OCTAVIA. SUPERB iV har allerede etablert prisposisjonen for våre ladbare hybrider med en startpris på under 400.000 kroner, sier Meiner.