ŠKODA lanserer elektrifiserte utgaver av nye OCTAVIA

– OCTAVIA har vært Norges mest solgte stasjonsvogn i flere år, og vi forventer stor interesse for den nye versjonen, særlig som ladbar hybrid. Responsen vi ser på SUPERB iV viser at kombinasjonen av stor plass, smarte løsninger og selvsagt ladbare drivlinjer appellerer til det norske markedet, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.
– Med introduksjonen av nye OCTAVIA RS iV, starter vi et nytt kapittel i suksesshistorien om RS-modellene. For første gang er en ladbar hybrid toppmodellen i en modellserie. Den nye OCTAVIA RS iV gir økte ytelser, kombinert med redusert drivstofforbruk og CO2-utslipp, sier Cristian Strube, styremedlem med ansvar for teknisk utvikling hos ŠKODA.
Den sorte ŠKODA-grillen og flere dynamiske designdetaljer etablerer den nye OCTAVIA RS iV som et prominent medlem av RS-familien. Bak sorte lettmetallfelger sitter røde bremsekalipere og takspoiler i bilens farge. Det gjennomgående mørke interiøret har flere slående detaljer, som kontrastsøm i sportssetene og på multifunksjonsrattet.
Rask fra stillestående
Et RS-tunet sportsunderstell sikrer dynamiske RS-kjøreegenskaper sammen med den ladbare hybrid-drivlinja. Det elektriske dreiemomentet er alene på 330 Nm, og det er tilgjengelig umiddelbart fra stillestående. Det gir nye OCTAVIA RS iV en svært rask akselerasjon – den når 100 km/t fra stillestående etter bare 7,3 sekunder. Toppfarten er på 225 km/t.
Kombinasjonen av en 1,4-liters TSI bensinmotor og en elektrisk motor på 116 hk gir en systemytelse på totalt 245 hk. Maksimalt samlet dreiemoment er 400 Nm. Samtidig ligger CO2-utslippet på rundt 30 g/km (WLTP), og med et litium-ion-batteri på 13 kWh kan OCTAVIA RS iV kjøre inntil 60 km helelektrisk (WLTP).
Enda en OCTAVIA-modell som ladbar hybrid
En annen nyhet er ŠKODAs «norgesutgave» av nye OCTAVIA – OCTAVIA iV. Som de to siste bokstavene viser er også denne elektrifisert, og kombinasjonen av TSI- og elmotorene yter 204 hk. Denne modellen har et samlet dreiemoment er på 350 Nm.
Modellen blir tilgjengelig i utstyrsversjonene Ambition og Style. Batteriet har en kapasitet på 13 kWh, noe som gir samme elektriske rekkevidde som for RS iV, inntil 60 km. Bagasjerommet har et lastevolum på 490 liter. Bensintanken rommer 40 liter – bare fem liter mindre enn i OCTAVIA med bensinmotor.
– Vi gleder oss til å kunne kommunisere priser for våre ladbare utgaver av bestselgeren OCTAVIA. SUPERB iV har allerede etablert prisposisjonen for våre ladbare hybrider med en startpris på under 400.000 kroner, sier Meiner.
Nøkkelord
Bilder
Om ŠKODA
Škoda - Smarte løsninger hele veien
Følg pressemeldinger fra ŠKODA
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra ŠKODA på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra ŠKODA
Škoda Elroq er turkameraten til Norges Tøffeste Kjendis11.9.2025 13:56:07 CEST | Pressemelding
I kveld er det premiere for 71° nord - Norges Tøffeste Kjendis, hvor tolv kjente personligheter skal kjempe om å vinne en Škoda Elroq – til en verdi av kr 399.000.
Verdenspremiere for Škoda Vision O-konseptet: Fremtidens elektriske stasjonsvogn9.9.2025 08:58:42 CEST | Pressemelding
Vision O er utviklet med kunden i sentrum, og tilbyr enestående kjøreopplevelser ved å kombinere innovasjon og funksjonalitet. Konseptbilen representerer dessuten neste generasjon av Škodas designfilosofi Modern Solid.
Škoda Epiq: Škodas minste elektriske SUV7.9.2025 15:07:26 CEST | Pressemelding
Utstillingsmodellen av Škoda Epiq gir et godt bilde av hvordan den kommende helelektriske urbane SUV-en vil se ut. Epiq er planlagt for produksjon allerede i 2026.
Škoda Vision O: Første glimt av interiøret25.8.2025 10:08:24 CEST | Pressemelding
Teaser-videoen viser en mulig designretning for fremtidens Škoda-modeller - basert på neste generasjon av designuttrykket Modern Solid
Škoda Vision O: Stasjonsvogn med aerodynamisk eksteriørdesign14.8.2025 11:00:45 CEST | Pressemelding
Den nye konseptbilen styrker Škodas posisjon som ledende aktør i det europeiske stasjonsvognsegmentet, og avslører detaljer om utviklingen av designuttrykket Modern Solid.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom