ŠKODA gir en forsmak på sin elbilsatsing med konseptbilen VISION iV

Den tsjekkiske bilprodusenten presenterer nå det neste kapittelet i sin elbilsatsing på bilmessen i Genève (5. til 17. mars) med konseptbilen ŠKODA VISION iV. ŠKODA har nå offentliggjort skisser som gir en forsmak på den første modellen som er bygd på den modulbaserte plattformen for elbiler (MEB). Den firedørs crossover-coupéen har et utpreget sportslig design.

›   ŠKODA viser de første skissene av konseptbilen på bilmessen i Genève

›   Coupé med dynamiske linjer bygget på den modulbaserte elbilplattformen (MEB).

›   ŠKODA vil presentere over ti nye elbiler innen utgangen av 2022

›   Den tsjekkiske bilprodusenten investerer to milliarder euro i alternativ drivteknologi og nye transportløsninger

ŠKODA VISION iV har dynamisk linjer og et sportslig karosseri, 22-tommers aerodynamisk optimerte felger, og kraftige skjermer med en markant coupélignende taklinje. En fremtredende tornadolinje går langs hele bilen, og fremhever de rene overflatene til dørene uten håndtak. I stedet for tradisjonelle sidespeil, har bilen kameraer i hus som minner om haifinner.

Fronten preges av en bred, lukket ŠKODA-grill med smale, vertikale ribber og krystallinspirert design. Grillen er en nytolkning av den klassiske ŠKODA-grillen. Den horisontale lysstripen på den øvre delen av grillen og store luftinntak i frontspoileren, understreker den sportslige identiteten.

Den kraftige bakparten har aerodynamiske spoilerkanter og LED-baklykter med krystallinspirert design. Lyktene er en nytolkning av den typiske C-formen man kjenner fra andre ŠKODA-modeller. Sammen med lysstripen over diffusoren bak, gjør de at bilen virker bredere. Et annet iøynefallende element bak på bilen er ŠKODA-logoen og bokstaver som lyser rødt.

I 2019 tar ŠKODA steget inn i elbilæraen. 124 år etter at selskapet ble grunnlagt, lanserer den tsjekkiske bilprodusenten SUPERB PHEV, en plugin-hybrid, og en ren elbilversjon av CITIGO. De første serieproduserte modellene bygd på MEB-plattformen kommer i 2020.

I løpet av de neste fire årene skal ŠKODA investere rundt to milliarder euro i alternativ drivteknologi og nye transportløsninger, og over ti elmodeller blir lansert innen utgangen av 2022.