ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: Elegant, elektrisk og praktisk

Etter suksessen med elektriske ENYAQ iV, føyer ŠKODA nå en elegant coupé til familien. Den får også følge av en sportslig RS-utgave.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV har et enda mer emosjonelt design enn SUV-versjonen. Men til tross for de sportslige linjene, tilbyr også denne modellen generøst med innvendig plass. Bagasjevolumet er på hele 570 liter. Cw-verdien, som angir luftmotstanden, er på 0,234 og en ytterligere forbedring sammenlignet med ENYAQ iV. Avhengig av utstyrsnivå, gir dette en rekkevidde på inntil 545 km (WLTP).

- Vakkert og praktisk behøver ikke være motsetninger, noe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV viser med all tydelighet. Den bærer i seg alle de elementene vi i ŠKODA er stolte av, som smarte løsninger og mye bil for pengene. Og så er den direkte vakker, om jeg så må si det selv, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.

Meiner ser frem til å åpne salget for norske kunder, og etter hvert til å starte utlevering til kunder rundt sommeren:

- Interessen for coupé-utgaven har vært voldsom helt siden konseptutgaven ble vist første gang, og vi planlegger nå for å åpne salget i Norge rett over påske. Da kommer også norske priser, men jeg kan allerede nå slå fast at vi skal levere på forventningene om mye bil for pengene, sier Meiner.

Den første helelektriske RS-utgaven fra ŠKODA

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV får en rekkevidde på inntil 545 km (WLTP), og modellen kan hurtiglades med inntil 135 kW. Uansett er det atletiske og elegante linjer, kombinert med et rommelig interiør, som skiller ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV fra mengden.

- Designerne våre har igjen kombinert en høy grad av funksjonalitet med et emosjonelt design. Den nye toppmodellen er også den første helelektriske RS-utgaven fra ŠKODA. ENYAQ COUPÉ iV kombinerer følelser og effektivitet på en perfekt måte, og tilbyr alle praktiske løsninger du forventer av en ŠKODA med en spesielt elegant innpakning, sier Thomas Schäfer, direktør for ŠKODA.

Nye ŠKODA COUPÉ iV og ENYAQ iV blir produsert ved ŠKODAs hovedfabrikk i Mladá Boleslav. Dermed er dette de eneste MEB-baserte modellene fra Volkswagen-gruppen i Europa som blir produsert utenfor Tyskland. Hele konsernet har tatt flere grep for å redusere utslipp fra produksjonen av sine biler. Det gjelder også for ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV, hvor setetrekkene er laget av «new wool» og resirkulerte PET-flasker og økologisk skinn.

To batteristørrelser og fire motoralternativer

Den nye coupéen blir tilgjengelig med fire motoralternativer. Utvalget starter med ENYAQ COUPÉ iV 60. Den har bakhjulsdrift, og motoren yter 132 kW (180 hk). Batteriet er på 62 kWh (58 kWh netto). ENYAQ COUPÉ iV 80 har også bakhjulsdrift, og yter 150 kW (204 hk) fra et batteri på 82 kWh (77 kWh netto). Ved salgsstart kommer også bekreftet informasjon om hvilke alternativer som blir tilgjengelige i det norske markedet.

I tillegg til det største batteriet, får ENYAQ COUPÉ iV 80x og ENYAQ COUPÉ RS iV en elmotor nummer to foran, som gir firehjulsdrift. ENYAQ COUPÉ iV 80x har en systemeffekt på 195 kW (265 hk). Toppmodellen RS har 220 kW (299 hk), og et maksimalt dreiemoment på 460 Nm.

Som den første helelektriske RS-modellen fra ŠKODA, kommer den med lovnader om særdeles dynamiske kjøreytelser. Kjennemerker blir de sorte detaljene, og en rød reflektorstripe i full bredde, som er typisk for RS-modellene fra ŠKODA.

ENYAQ COUPÉ RS iV bruker bare 6,5 sekunder fra 0 – 100 km/t, og når en toppfart på 180 km/t (20 km/t mer enn de øvrige utgavene). Dette er også den eneste varianten som er tilgjengelig i den karakteristiske fargen «Mamba Green».

På grunn av konstruksjonen med lang akselavstand, gir den modulære plattformen for elektriske biler (MEB) flere muligheter for proporsjoner og design. Den tilgjengelige plassen for baksetepassasjerene er spesielt generøs i ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV. Et mørktonet panoramaglasstak er standard for alle utgavene av COUPÉ, og er det største glasstaket i en ŠKODA noen gang. Glasstaket er tynnere enn et ordinært tak, noe som gir rikelig med plass til hodet for baksetepassasjerene. Fra B-stolpen faller taklinjen mot hekken, og flyter sammen med bakluken, som ender i en skarp avslutning.

Den nye toppmodellen ENYAQ COUPÉ RS iV får en ekstra sportslig støtfanger foran, og sideskjørt i bilens farge. Videre er den utstyrt med felger med størrelse fra 19 til 21 tommer.

Økt effektivitet takket være utsøkt aerodynamikk

Den gode aerodynamikken til ŠKODAs nye coupé, med en Cw-verdi på 0,234, er enda bedre enn den allerede ledende verdien til ENYAQ iV. Dette bidrar til bilens høye effektivitet. Aerodynamikken påvirker rekkevidden i stor grad, som er opptil 545 km (WLTP) for ENYAQ COUPÉ iV 80. Tillatt tilhengervekt er inntil 1 200 kg (12 prosent).

Interiør med «Design Selections»

Akkurat som SUV-utgaven, får den nye coupéen et interiør med ulike «Design Selections», hvor det benyttes naturlige og resirkulerte materialer. Dessuten blir to helt nye «Design Selections» tilgjengelige med RS-versjonen.

Utvalget inkluderer ti temapakker og utvalgte individuelle tilvalg, som gjør konfigureringen av bilen enklere. En 13-tommers sentralt plassert infotainmentskjerm og en 5,3-tommers digitalt instrumentpanel er standard. Head-up display med «augmented reality» er tilgjengelig som tilvalg.