ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV: Elbil på sitt mest elegante

• Ny karosserivariant av det elektriske flaggskipet fra ŠKODA
  • Tre kraftpakker fra start, bak- eller firehjulsdrift, og enda bedre aerodynamikk
  • Generøst interiør med «Design Selections» inspirert av moderne bomiljø

Som en oppfølger til suksessen ŠKODA ENYAQ iV, lanserer nå ŠKODA AUTO en ny karosserivariant av den elektriske SUV-en. Elegante linjer, og en Cw-verdi på bare 0,247, gjør ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV enda mer effektiv: Rekkevidden er på mer enn 535 km (WLTP)*

– Vi har hatt en knallstart med ŠKODA ENYAQ iV i Norge. Interessen var enorm lenge før lanseringen, og tilbakemeldingen så langt beviser at ENYAQ har levert på det den skal. Nå gleder vi oss til å lansere ENYAQ iV COPUÉ tidlig neste år, en bil vi vet at mange nordmenn har ventet på, sier Thomas Meiner, Direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.

Også internasjonalt gjør ŠKODA stor suksess med ENYAQ iV. Over 70 000 bestillinger er gjort siden lanseringen. Tidlig i 2022 kommer en ny variant: ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV.

Det elegante tillegget i ENYAQ iV-familien er rommelig for en familie på fem, med 570 liter bagasjeplass. Fra start kan tre ulike kraftpakker velges: ENYAQ COUPÉ iV 60, ENYAQ COUPÉ iV 80, begge med bakhjulsdrift, og den firehjulsdrevne ENYAQ COUPÉ iV 80x.

Den svøpende taklinjen bidrar til enda bedre aerodynamikk. CW-verdien til ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV er på bare 0,247, noe som bidrar til enda lenger rekkevidde – over 535 km (WLTP)* med det største batteriet.

Sikker og prisbelønnet

ŠKODA ENYAQ iV har oppnådd strålende resultater i sikkerhetstesten Euro NCAP. Den har fått toppnotering med fem stjerner, basert blant annet på en score på 94 % i beskyttelse av voksne passasjerer, og 89 % score i beskyttelsen av barn. Dette er de beste resultatene noen gang i en Euro NCAP-test.

ENYAQ iV er også tildelt den prestisjetunge designprisen «Red Dot award for outstanding prouct design». Den topper også tallrike kåringen i internasjonal motorpresse.

Svøpende linjer og panoramatak er standard

Nye ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV har et enda mer emosjonelt design enn SUV-utgaven – som allerede har et svært dynamisk og sportslig uttrykk. Taket, med panoramasoltak som standard, faller i en svøpende linje fra B-stolpen og bakover. Lenden er 4 653 mm og høyden er 1 617 mm – fire mm lenger og én mm høyere enn ENYAQ iV.

Innvendig gir innovative «Design Selections» klare valg, og estetikken er inspirert av moderne boligmiljøer hvor bærekraftige materialer blir benyttet i stor grad. For eksempel er setetrekkene i «Lodge Selection» en kombinasjon av ull og polyester, der hvert sete inneholder hele 318 PET- flasker.

På samme måte som ŠKODA ENYAQ iV, har også ENYAQ COUPÉ iV en 13-tommer touchscreen som senter i infotainmentsystemet, og mulighet for avansert head-up display med AR-funksjonalitet.

To batterier, tre kraftpakker – og firehjulsdrift

ŠKODA tilbyr to batteristørrelser og tre kraftpakker til ENYAQ COUPÉ iV ved lanseringen. Inngangsmodellen iV 60 har et litium-ion-batteri med 58 kWh nettokapasitet. Den elektriske motoren leverer 132 kW (180 hk), og driver bakhjulene.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV 80 er også bakhjulsdrevet, men har en motoreffekt på 150 kW (204 hk). Batteripakken med 77 kWh nettoenergi gir en rekkevidde på mer enn 535 km (WLTP)* – den lengste i hele modellfamilien.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV 80x har det største batteriet og samme bakre elmotor, men her gir en ekstra elektrisk motor på 80 kW (109 hk) firehjulsdrift. Systemeffekten er på 195 kW (265 hk).

ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV lanseres i starten av 2022, og SKODA Norge kommer med mer informasjon om lanseringen og prisene etter hvert som verdenspremieren nærmer seg.

CRYSTAL FACE på plass i Norge

Nå har også de første ENAYAQ iV-bilene med CRYSTAL FACE ankommet landet. Dette er en tilvalgsmulighet hvor den tradisjonelle grillen er byttet ut med lysende dioder, som på subtilt vis lyser opp bilens front og gir et helt spesielt og iøynefallende uttrykk. De lysende spilene i grillen er en hyllest til tsjekkisk krystallkunst, er en stor del av landets rike kulturhistorie. Det er også derfor det har fått navnet CRYTAL FACE.

– CRYSTAL FACE er et tilvalgselement som er nyskapende og som vi vet at mange har latt seg fenge av, og det er derfor gledelig at de første bilene med dette utstyret nå er på norsk jord. ENYAQ iV har i utgangspunktet et distinkt og sportslig uttrykk, men med den lysende grillen forsterkes dette uttrykket ytterligere. Det faktumet at det er en hyllest til den tsjekkiske krystallkunsten gjør det også litt ekstra spesielt, sier Meiner.

*Typegodkjent inntil-rekkevidde påvirkes av valgt ekstrautstyr, rekkevidde for norsk
utstyrsspesifikasjon kan avvike fra rekkevidden kommunisert i pressemeldingen.