ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV åpner for salg i Norge

ŠKODA ENYAQ har truffet det norske markedet med storm. Nå er også ŠKODA ENYAQ COUPÉ klar for salgsstart. – ŠKODA ENYAQ COUPÉ er et perfekt eksempel på at sportslig, elegant og praktisk ikke trenger å være motsetninger, forteller Thomas Meiner, direktør i ŠKODA Norge.

ŠKODA ENYAQ COUPÉ blir tilgjengelig i den sportslige RS-utgaven, og har salgsstart 9. juni. For første gang vil ŠKODA-kundene få mulighet til å kjøpe bilen direkte på nett, i tillegg til ute hos forhandler. Bilen vil selges til en startpris 579.000 kroner for en RS-utgave med firehjulstrekk, som er den første og foreløpig eneste varianten tilgjengelig for bestilling.

- Vi er ordentlig stolte av ŠKODA ENYAQ COUPÉ, som blir et viktig supplement til SUV-versjonen og en solid styrking av vårt elektriske utvalg, sier Meiner.

Versjonen som tilgjengeliggjøres for det norske markedet er ENYAQ COUPÉ RS iV med 4X4 firehjulsdrift. Denne toppmodellen har 220 kW (299 hk), og et maksimalt dreiemoment på 469 Nm.

- Dette gir utvilsomt en svært god og dynamisk kjøreopplevelse, og er en av grunnene til at vi gleder oss til å introdusere denne bilen for kundene våre. Jeg tror mange vil bli svært begeistret for den smidige og elegante kjøreopplevelsen, forteller Meiner.

Til tross for det sportslige og nettere uttrykket, har denne modellen et svært romslig bagasjevolum på hele 570 liter. Avhengig av utstyrsnivå har bilen en WLTP-rekkevidde på inntil 510 kilometer, og kan hurtiglades med inntil 135 kW. Cw-verdien, som angir luftmotstanden, er på fremragende 0,234.

Panoramaglasstaket er standard for ENYAQ COUPÉ. Taket er tynnere enn et ordinært tak, og gir god plass også for baksetepassasjerene.  Bilene vil være svært godt utstyrt med standardpakker som inneholder blant annet LED Matrix hovedlykter, sensorstyrt elektrisk bakluke, varmepumpe, CANTON-anlegg og infotainmentpakke med headup display og augmented reality.

ENYAQ COUPÉ produseres parallelt med ENYAQ SUV og øvrige modeller som produseres på fabrikken i Mladá Boleslav, utenfor Praha. De første kundebilene forventes utlevert til norske kunder allerede fjerde kvartal 2022Produksjonen av ENYAQ SUV er også nå skalert opp etter utfordringene med ledningsnett de siste månedene.

Kan kjøpes direkte på nett
ŠKODA ENYAQ COUPÉ vil kunne kjøpes både via forhandler og direkte på nett. Bilen kommer med få og oversiktlige tilvalg, tilpasset det norske markedet. Man kan også velge mellom ni ulike farger, blant annet karakteristiske Mamba Green og Phoenix Orange.

- Vi forventer at dette vil skape en god og sømløs kundeopplevelse på tvers av den digitale og fysiske kundereisen, forteller Meiner.