ŠKODA blir med Uno-X Pro Cycling Team på vei mot toppen

Oslo, 4. januar 2022 – ŠKODA ved Harald A. Møller AS og Møller Bil Etterstad har inngått et samarbeid med Uno-X og deres sykkelsatsing Uno-X Pro Cycling Team for perioden 2022 til 2024.

Uno-X Pro Cycling Team har utviklet seg raskt de siste årene med ŠKODA på laget, og girer nå ytterligere opp satsingen med ambisjoner om å bli et UCI WorldTeam som kvalifiserer laget for sykkelklassikere som Vuelta a España, Giro d’Italia og Tour de France.

Nylig fikk kvinnelaget lisens som UCI Women´s WorldTeam i 2022. Dermed er kvinnelaget kvalifisert for tidenes første Tour de France Femmes, som arrangeres i slutten av juli 2022. Ambisjonen er å inneha lisens for toppsjiktet i sykkelverdenen også på herresiden, fra 2023.

- Dette er den mest ambisiøse sykkelsatsingen i Norge noen gang. For ŠKODA startet eventyret med sykkelproduksjon i 1895, og ŠKODA har vedlikeholdt relasjonen til idretten både hos fabrikken og importører internasjonalt siden den gang. Derfor er det naturlig for oss å bidra til reisen som Uno-X Pro Cycling Team gjør på både kvinne- og herresiden for norsk sykkel, sier Thomas Meiner, direktør for ŠKODA Norge i Harald A. Møller AS.

Hos forhandler Møller Bil Etterstad er de i full gang med klargjøring av bilene som skal hjelpe laget til sportslig suksess, og samtidig skape mer entusiasme og begeistring for sykling. Forhandleren er ikke ukjent med sykkel. De siste ti årene har de blant annet satt på veien bilene som sørger for den gode dekningen av Tour de France her hjemme på TV 2. I dag blir seks av totalt 15 biler overlevert fra Møller Bil Etterstad til sportsdirektørene i Uno-X Pro Cycling Team.

- OCTAVIA er modellen som gjelder innen sykkel. Det er en kompakt og responsiv stasjonsvogn med god lastekapasitet som har vært en favoritt lenge. Av de 15 bilene som skal til Uno-X, er det varianten Ambition som dominerer, men de har også valgt fire Scout med høyere bakkeklaring. De trenger spreke biler med ekstra lang rekkevidde, derfor har de valgt en kombinasjon av ladbare hybrider og dieselbiler med firehjulstrekk, sier Jon Halvor Storstrøm, kundeansvarlig hos Møller Bil Etterstad.

Uno-X er glade for å ha med ŠKODA på laget på vei mot toppen. Bak sykkelsatsingen ligger det også andre fellesnevnere som gjør at man kan finne tonen.

- I en ŠKODA finner vi velprøvd teknologi i kombinasjon med nyutviklede smarte løsninger som i sum gjør livet litt enklere. I Uno-X liker vi enkle og effektive løsninger, og vi kjenner igjen fokuset på videreutvikling. Vår felles misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. En av hovedgrunnene til at vi eier og driver laget vårt er å promotere mer sykling. Bilene fra ŠKODA blir sentrale hjelpere når vi skal skape enda mer begeistring og entusiasme for sykling fremover, sier Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Norge og Uno-X Sykkel.

ŠKODA ønsker Uno-X Pro Cycling Team lykke til i kommende sesong.

ŠKODA OCTAVIA
Uno-X Pro Cycling Team
Fra venstre: Alexander Hjermind, Harald A. Møller AS, Kurt Asle Arvesen, Uno-X Pro Cycling Team og John Halvor Storstrøm, Møller Bil Etterstad