Skinny Days og CLMD hører stemmer?

Av og til kan man bli låst fast inne i sitt eget hode. Da er det fort gjort å bli liggende søvnløs og høre på negative stemmer som ikke holder kjeft, eller hva? Fredag 11. september slipper Skinny Days singelen «Voices In My Head» sammen med CLMD – en mørk, men oppløftende låt. – Gi deg hen til mørket! oppfordrer duoen.
Foto: Ole Martin Halvorsen

«Voices In My Head» ble til sammen med den finske produsenten LENNO og gutta i Seeb. Noen uker senere kom Ruben innom studioet i Skippergata for å skrive noen vers og endre litt på teksten, før låten ble ferdigstilt med Martin Danielle. På spørsmålet «Hvorfor CLMD?» svarer de «Martin Danielle er den personen vi liker aller best å jobbe med, så vi vil egentlig alltid ha med CLMD».

CLMD ga ut sin første platina singel “The Stockholm Syndrom” for ti år siden og har allerede gitt ut 6 singler så langt i 2020. Han har millioner av avspillinger på Spotify og har virkelig fortjent sin plass innenfor EDM. I en konkurransedyktig industri beviser han stadig vekk at du kan være like relevant på dansegulvet hver helg, år etter år.

Du har nok hørt, eller hørt om Skinny Days før – enten som låtskrivere eller artister. Dag Holtan-Hartwig og Halvor Folstad står bak låter fra blant annet Julie Bergan, Emma Steinbakken, Ruben, Alan Walker og Seeb. For å nevne noen.

Nå går de tilbake til kjernen av Skinny Days – slik det var påtenkt fra start. Idéen da var å ha det gøy i studio, samtidig som de prøver å pushe grenser og gjøre ting annerledes. I forbindelse med dette skiftet har de teamet opp med kunstneren Thea Klingvall, som har laget artwork for denne singelen.

– Thea er en helt rå ung kunstner som vi har fulgt med på lenge, så det at hun ville være med på dette prosjektet er en våt drøm, egentlig. Det hun lager har noe nihilistisk over seg, men er samtidig veldig fargesprakende og lekent. Det paradokset der taler skikkelig til oss, og speiler på mange måter musikken vår.

Fremover skal de, som de så ofte gjør, bruke mye tid i studio, skrive for seg selv og andre, Dag skal lansere sitt lidende kunster-prosjekt og Halvor skal (prøve) å ta lappen.

«Voices In My Head» er tilgjengelig på alle plattformer fredag 11. september

Skinny Days består av Dag Holtan-Hartwig og Halvor Folstad, som møttes i 2010 på musikkskolen LIPA i Liverpool. Siden det har de skrevet for en rekke artister, som Julie Bergan, Emma Steinbakken, Alan Walker, Ruben, Seeb og CLMD. I 2014 tok de navnet Skinny Days og året etter slapp de debutsingelen «Alright Right Now». Skinny Days har over 650 millioner streams fordelt på alle låter de har gitt ut selv, skrevet og produsert.

Foto: Ole Martin Halvorsen