Skikk og bruk på ladestasjonene er viktigere enn noensinne

Sommeren er høysesong for hurtiglading, og da blir det ofte ladekøer. - Ta hensyn til hverandre og ikke lad bilen for lenge, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen. Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken. (Foto: NAF/Motor)

Fra 1. juli tar alle ladeoperatørene betalt for hver kilowattime (kWh) du lader på hurtig- og lynladerne. Borte er kompliserte prismodeller med minuttakst for lading.

- Dette er bra og noe vi i NAF har kjempet for lenge. Kilowattime er det nye litersmålet og gjør at elbilistene nå faktisk kan sammenligne ladeprisene. Men det stiller også krav til at vi oppfører oss på ladeplassene, sier Sødal.

De aller fleste elbilene lader tregt etter at bilen har ladet til 80 prosent på batteriet. Dette skjer fordi bilene er programmert til å beskytte batteripakken under ladingen. Det kan faktisk ta like lang tid å lade de siste 20 prosentene som de første 80 prosentene.

- Når bilen din har ladet til 80 prosent, er det på tide å avslutte ladingen og flytte bilen fra ladestolpen, rådgir Nils Sødal. - Det gjelder å slippe til andre når du har fått nok strøm på tanken, fortsetter han.

Velg riktig lader til din bil

Det kommer stadig flere lynladere på ladestasjonene rundt om i både Norge og Europa. Disse kan levere en effekt på inntil 350 kilowatt, men du får ikke glede av dette hvis bilen din ikke takler å ta imot så mye strøm.

- Hvis en lader kan levere 150 kilowatt, men bilen din bare kan ta imot 50 kilowatt, er det unødvendig å ta opp plassen på en lynlader. Det er dessuten bortkastede penger. Lynladeren koster gjerne mer enn ladere med lavere effekt, sier Sødal.

Du må kanskje bruke litt tid på å sjekke, men et godt råd er å bruke den ladestasjonen som passer bilen din best.

Forlat ladeplassen slik du vil at den skal være når du kommer

Hurtigladere har innebygde kabler som på en bensinpumpe. Når du er ferdig med å lade, skal kabelen henges skikkelig på plass i ladestasjonen.

Er det noe som er ødelagt eller ikke virker skikkelig, bør du ta deg bryet med å varsle eieren av ladestasjonen.

Husk også at søppelbøtter er til for å brukes på ladestasjonene.

- Så lenge vi har manko på ladere i Norge, er det viktig at vi tar hensyn til hverandre. Da vil ladekøene bli kortere og flere bli fornøyde med ferieturen, avslutter Nils Sødal.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 68 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.