Skatteetaten overtar tilsynet med obligatorisk tjenestepensjon

Anslag fra SSB indikerer at 50 000 – 88 000 arbeidstakere ikke mottar pensjonssparingen de har rett på, og at det skulle vært spart 1-2 milliarder kroner ekstra per år til OTP. Noen arbeidsgivere har ikke opprettet OTP-avtaler for sine ansatte, mens andre har ikke rapportert inn lønnsøkninger slik at sparingen gradvis blir for lav.
Arbeidsgiverne har tidligere måtte rapportere lønnsopplysninger både til pensjonsselskapet og Skatteetaten. Fra 1. januar fikk arbeidsgivere plikt til å oppgi til Skatteetaten hvilket pensjonsselskap de har avtale med. Dette gjør at lønnsopplysninger kan deles fra Skatteetaten til pensjonsselskapet. Denne delingsløsningen prøves ut i et begrenset omfang i vår, med mål om innføring i løpet av året. Finans Norge har anslått de årlige innsparingene for arbeidsgivere til 720 millioner kroner.
– Vi tror dette vil bli et godt eksempel på gevinstene som kan oppnås ved å gjenbruke informasjon. Skatteetaten har lønnsopplysninger av høy kvalitet, så da kan vi være kilde for den informasjon for andre aktører som har lov til å få disse. Da slipper arbeidsgivere å rapportere dobbelt, og det blir høyere kvalitet på opplysningene slik at for eksempel pensjon blir beregnet av riktig lønn, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Samler tilsyn av pensjonssparing med kontroll av skattetrekk
Finanstilsynet har frem til nå hatt ansvaret for tilsyn av at arbeidsgivere har opprettet pliktig pensjonssparing. Men tilsynet har vært basert på tips, og de har ikke kunnet drive utstrakt kontroll.
– I Skatteetaten vil kontrollen gradvis bli automatisert, og ansvaret for tilsynsoppgaven er lagt til en avdeling med god kompetanse på kontroll og oppfølging av arbeidsgivere. Med et rikt informasjonsgrunnlag kan Skatteetaten gjøre treffsikre utvalg av tilsynskandidater, og vi blir også i bedre stand til å avdekke eventuell arbeidsmarkedskriminalitet. Men vi kan ikke se om den enkelte arbeidstaker har pensjonssparingsavtale, så det er viktig at de sjekker om riktig pensjon blir spart for dem, sier Schanke Funnemark.
Fra august vil Skatteetaten åpne en innsynsløsning hvor man kan sjekke om arbeidsgiver har en avtale med et pensjonsselskap for sparing til obligatorisk tjenestepensjon. Da kan arbeidstakere ta kontakt med sitt pensjonsselskap, sjekke om de selv har pensjonssparing og om det er rapportert riktige opplysninger.
Fakta:
Loven om obligatorisk tjenestepensjon kom i 2006. Private arbeidsgivere som oppfyller kravene er pålagt å opprette pensjonsordning og spare pensjon for sine ansatte, for å sikre dem alderspensjon.
Fra 1. januar ble arbeidsgivere pliktig å oppgi i a-meldingen hvilken pensjonsinnretning de har avtale med, og pensjonsbransjen gis tilgang til data rapportert av arbeidsgiver i a-meldingen.
Skatteetaten overtar 1. juni 2021 tilsyn av arbeidsgiveres plikt til å opprette OTP-ordning fra Finanstilsynet. Tilsynet innebærer at Skatteetaten skal avgjøre hvorvidt et foretak er omfattet av lov om obligatorisk tjenestepensjon, og kan pålegge en arbeidsgiver å opprette pensjonsordning for sine ansatte. Skatteetaten vil da også kunne gi pålegg og ilegge tvangsmulkt der arbeidsgiver ikke har oppfylt plikten til å opprette pensjonsordning.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder


Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
Klarspråkprisen til Skatteetaten6.5.2025 15:50:55 CEST | Pressemelding
Skatteetatens arbeid med klarspråk er viktig for både demokratiet og velferdsstaten, sier juryen om vinneren av klarspråkprisen 2024.
I dag går leveringsfristen ut: Dette skjer om du ikke leverer skattemeldingen30.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Ved midnatt onsdag 30. april går fristen ut for å levere skattemeldingen. Skattedirektør Nina Schanke Funnemark gir deg svaret på de vanligste spørsmålene som blir stilt til Skatteetaten.
Under en uke til leveringsfristen går ut: Hvis du ikke har sjekket skattemeldingen, begynner du å få dårlig tid24.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Tall fra Skatteetaten viser at knappe 2,7 millioner har levert skattemeldingen og 1,3 millioner har fått skatteoppgjøret sitt. – Hvis du ikke har åpnet og sjekket skattemeldingen din, oppfordrer jeg deg på det sterkeste til å gjøre dette så snart som mulig, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Storkontroll av transportbransjen på Østlandet11.4.2025 14:35:29 CEST | Pressemelding
En tverretatlig kontroll i transportbransjen gjennomført av Skatteetaten, Statens vegvesen og politiet avdekket en rekke lovbrudd. Indikasjoner på skatteunndragelse, bruksforbud, førerkortbeslag og bøter var blant resultatene.
Alle skattemeldingene sendt ut – 1,1 millioner har allerede fått skatteoppgjøret sitt9.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemelding
Skatteetaten har nå sendt ut alle skattemeldingene for inntektsåret 2024. 2,2 millioner har allerede levert skattemeldingen sin og 1,1 millioner har fått skatteoppgjøret sitt.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom