Skatteetaten og KS inngår avtale om deling av data
– Dette er et viktig steg for at samfunnet skal få mer verdi ut av Skatteetatens data og vi ser frem til å knytte KS enda tettere til oss, både operativt og i styringen av folkeregisteret som en nasjonal felleskomponent. Vi har jobbet lenge for å få på plass denne avtalen, og jeg gleder meg til samarbeidet og gevinstene dette vil gi for den enkelte kommune og deres innbyggerne, sier skattedirektør Hans Christian Holte.
Avtalen innebærer at KS tar rollen som såkalt segmentansvarlig for alle kommunene. KS vil dermed operere på vegne av hele sektoren, og blir med avtalen også ansvarlig for førstelinje for brukerstøtte og veiledning, i tillegg til håndtering av feil og avvik for kommunal sektor.
Nye muligheter
For Skatteetaten åpner dette for en hel rekke muligheter.
– Ved å samordne mottakerne av data på denne måten, blir det enklere for Skatteetaten å tilby kommunal sektor de tjenestene de har behov for. Bankene har samordnet seg gjennom BITS og fått store verdier ut av blant annet samtykkebasert lånesøknad. Nå blir KS en tydelig part på vegne av hele kommunal sektor som det vil være enklere for oss å få igjennom reell endring i samarbeid med, sier divisjonsdirektør for informasjonsforvaltning i Skatteetaten, Torstein Hoem.
– KS kjenner kommunene og vil kunne tilby en mye bedre støtte til innføring av endringer og veiledning enn Skatteetaten vil være i stand til, sier Hoem.
Startskuddet
Først ut er distribusjon av folkeregisteropplysninger, hvor KS vil tilrettelegge for at aktører i kommunal sektor skal kunne motta folkeregisteropplysninger direkte fra Skatteetaten.
Hoem påpeker at dette bare er starten – på sikt er målet også å gi tilgang til skatte- og inntekstopplysninger.
Administrerende direktør i Kommunenes organisasjon (KS), Lasse Hansen, er svært fornøyd med at avtalen er undertegnet.
– Dette innebærer en kraftsamling som gir kommunal sektor en stemme som blir hørt og som i sin tur vil gjøre det enklere å realisere nye og bedre tjenester og tilgang på data til kommunene, sier Lasse Hansen.
Gir direkte tilgang til folkeregisteropplysninger for KS sine medlemmer
Segmentansvarligrollen legger grunnlaget for at KS kan utvikle Fiks folkeregister og tilby denne tjenesten gjennom Fiks-plattformen til alle kommuner og fylkeskommuner.
Plattformen vil gi kommunal sektor tilgang til tjenester fra det moderniserte Folkeregisteret og er en speiling av Folkeregisteret med maskinelle og manuelle tjenester for uttrekk, oppslag og hendelseslister.
– Kommunal sektor kan nå ta kontroll over egen digitalisering. Den enkelte kommune kan bygge løsninger tilpasset kommunale behov og bygge kompetanse og kapasitet på digitalisering som vil kunne spille godt med de tilsvarende miljøene hos Skatteetaten, sier Lasse Hansen.
For eksempel kan en kommune få opplysninger om alle som skal begynne i 1. klasse, alle nyfødte i kommunen, alle tilflyttere for en gitt periode og så videre. Kommuner som automatisk får opplysninger om alle nyfødte i kommunen, kan innkalle foreldrene til første time på helsestasjonen før familien har kommet hjem fra klinikken.
Nøkkelord
Kontakter
Merete Bergeland JebsenPressesjef
Tel:945 01 000presse@skatteetaten.noBilder
Om Skatteetaten
I Skatteetaten jobber vel 7000 ansatte mot samme mål; å sikre finansieringen av velferdssamfunnet. Skatteetaten er underlagt Finansdepartementet, og har ansvaret for et oppdatert folkeregister og at skatter og avgifter blir fastsatt og innbetalt på riktig måte.
Følg pressemeldinger fra Skatteetaten
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Skatteetaten på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Skatteetaten
48 155 har oppgitt at de eier kryptovaluta – Skatteetaten tror mange ikke er klar over at det skal føres i skattemeldingen22.4.2024 08:11:11 CEST | Pressemelding
I fjor rapporterte 48 155 personer inn i skattemeldingen at de eier kryptovaluta. Året før var tallet 43 440. – Vi vet at det er langt flere som faktisk eier kryptovaluta. Husk at du selv må føre inn opplysninger om kryptovaluta i skattemeldingen, sier skattedirektør Nina Schanke Funnemark.
Pleier du å leie ut hytta? Husk å sjekke at det er riktig i skattemeldingen22.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Påskeferien er høysesong for utleie av hytter i fjellet. Siden 2019 er det en sterk vekst i hvor mange som oppgir inntekter fra utleie i skattemeldingen. Det er også en økning i innrapportering av utleie via utleiefirmaer som Airbnb.
Skatteetaten med storkontroll av fiskerinæringen21.3.2024 13:35:00 CET | Pressemelding
Skatteetatens skattepatrulje har de to siste ukene kontrollert 24 fiskebruk i Troms og Finnmark.
Skattemeldingene sendt ut: 3,5 millioner har allerede sjekket21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Skatteetaten blir fredag 22. mars ferdig med å sende ut alle skattemeldingene for inntektsåret 2023. Til sammen er omtrent 5,1 millioner skattemeldinger sendt ut, og de første har allerede fått skatteoppgjøret sitt.
5500 virksomheter fikk besøk av Skatteetatens skattepatrulje20.3.2024 08:00:31 CET | Pressemelding
Skatteetatens mobile og landsdekkende veilednings- og kontrollenhet har de to siste årene vært ute hos virksomheter over hele landet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom