Skattedirektoratet gjør helomvending om kvitteringsplikt

En seier for fornuften og for oss i Revisorforeningen, som først tok opp kampen mot den meningsløse kvitteringsplikten, sier adm. direktør Per Hanstad i Revisorforeningen.
Dette er godt nytt både for miljøet og for de mange titusen næringsdrivende innen detaljhandelen i Norge som nå slipper å skrive ut kvitteringer ingen vil ha, sier adm. direktør Per Hanstad i Revisorforeningen.

Etter de nye bokføringsreglene ville det fra 1. januar 2019 ikke vært mulig å gjennomføre et salg uten at det skrives ut kvittering, uavhengig av om kunden ønsker den eller ikke.

Adm. direktør Per Hanstad uttalte av kravet var uforståelig og fullstendig meningsløst både i et kostnad-nytte og i et miljøperspektiv, ett krav som fikk stor støtte, blant annet på lederplass i agens Næringsliv. Se «Utskriftsplikten bør gå rett i papirkurven».

Se også kommentaren «Meningsløs kvitteringsplikt».

- Det at Skattedirektoratet nå foreslår å fjerne kvitteringsplikten når betalingen skjer ved bruk av integrerte betalingsterminaler og andre betalingsløsninger som er integrert i kassasystemet, er en stor lettelse både for miljøet og for de mange titusen næringsdrivende innen detaljhandelen i Norge som nå slipper å skrive ut kvitteringer ingen vil ha, sier Per Hanstad.

- Dette betyr i realiteten at alle som har moderne kassasystemer også etter årsskiftet kan fortsette som i dag. Det er jeg kjempefornøyd med, det er en seier for fornuften, avslutter Hanstad.