Skaslien og Norge får sjansen for første gang på sju år: – Jeg gleder meg veldig

For første gang på sju år er Norges kvinner endelig klare for å spille mot de aller beste i curling-VM igjen. Kristin Skaslien, medaljevinneren fra OL, er med.

Lørdag kveld klokka 22.00 norsk tid starter det norske laget med sin første kamp i Prince George i Canada. Sør-Korea er motstander i det som må regnes som en tøff åpningskamp.

Seinere på natta norsk tid møter det norske laget hjemmefavoritten Canada.

Norge starter altså med to av forhåndsfavorittene, men optimismen og humøret er på topp i det norske laget.

Arrangeres i Prince George

Martine Vollan Rønning, Mille Haslev Nordbye, Marianne Rørvik (skip) og Kristin Skaslien (viseskip) er på plass i den lille canadiske byen langt vest i Canada i provinsen British Colombia. Sammen med reserven Eirin Mesloe og coach Rune Steen Hansen, har den norske troppen vært der i noen dager allerede for å tilpasse seg tidsforskjellen på åtte timer.

I løpet av denne uka har de hatt to enkle isøkter i hallen til Prince George golf og curlingklubb – ikke så langt unna mesterskapsarenaen i CN Centre.

VM for kvinner skulle gått her for to år siden, men på grunn av pandemien ble det avlyst da. Nå er 13 lag klare for å måle krefter i en sesong som nærmer seg slutten.

13 land er med

Norge kvalifiserte seg til dette mesterskapet gjennom å vinne B-gruppen i EM på Lillehammer. Dermed fikk de også sjansen til VM-kvalik i Finland i januar. Der stakk Norge og Danmark av med de to ledige VM-plassene.

Siden da har Russland blitt kastet ut av mesterskapet som følge av invasjonen av Ukraina. I forrige uke ble det klart at Tsjekkia fikk Russlands plass. Nå er alle 13 lag klare for spill i Canada:

De 13 er i tillegg til vertsnasjonen Canada (Einarson): Sverige (Hasselborg), Sveits (Tirinzoni), Sør-Korea (Kim EunJung), Japan (Kitazawa), Skottland (Morrison), USA (Christensen), Tyskland (Jentsch), Italia (Constantini), Tyrkia (Yildiz), Danmark (Dupont), Norge (Rørvik) og Tsjekkia (Baudysova).

Det spilles en innledende round robin hvor alle møter alle.

De to beste går direkte til semifinalen, mens lag nummer tre møter lag nummer seks og lag fire møter lag fem i kvartfinaler.

Vinnerne av disse kampene går inn i semifinalene neste lørdag mot lag 1 og 2. Bronsefinalen og finalen spilles neste søndag.

- Har toppnivået

Norge er rangert som lag nummer 12 før mesterskapet. Bare Tsjekkia er rangert dårligere inn i mesterskapet, men de norske jentene mener de kan spille jevnt med alle lag på sine beste dager.

Dette understreker også coach Rune Steen Hansen.

- Vi har toppnivået inne. Det er betryggende å vite. Så er det mange lag her som har spilt mye mer sammen enn det norske laget. Og det er lag som har mye mer erfaring på dette nivået. Vi er «underdogs», men våre spillere har gode nok ferdigheter til å skape trøbbel for alle her. Så vet vi også at vi kan havne i trøbbel selv fordi nivået er veldig høyt. Det betyr at vi må spille smart også. Vi har en tøff start mot to sterke lag i Sør-Korea og Canada, men det er fint. Da ser vi hvor lista ligger med en gang, sier Steen Hansen.

Skaslien er med

Medaljevinneren fra OL er klar over at det blir tøffere å hente norske gevinster i dette mesterskapet, men hun mener også at det er en fordel å gå inn i mesterskapet uten at det er noen stor forventninger knyttet til en norsk topplassering.

- Jeg gleder meg veldig til å spille VM med damelaget. Vi la mye press på oss selv i OL med å gå ut på forhånd og si at gull var målet. Nå er vi «underdogs» og kan gå ut på banen og kose oss uten å ha stempel som medaljefavoritter, sier Skaslien.

Hun tror også det norske laget kan overraske i noen kamper.

- På papiret er vi ingen sluttspillkandidat, men om vi har litt flyt og spiller så bra - som vi vet vi kan, så er det absolutt mulig å bli topp seks etter endt gruppespill. Mye skal selvsagt klaffe da, og det kan være kort vei mellom sluttspillplass og bunnplass i curling. Det bør uansett være mulig å dra hjem et par seire i Prince George, sier Kristin Skaslien.

Ny regel testes i VM

I dette mesterskapet testes det også ut en ny regel. Nå er det ikke lov å flytte motstanderens guardsteiner bort fra senterlinjen så lenge free guard zone-regelen gjelder fram til stein nummer seks spilles.

Steiner som slår bort motstanderens guardsteiner på denne måten, tas ut av spill, mens guardene flyttes tilbake der de sto.

Dette er et forsøk på å få enda flere steiner i spill mot slutten av omgangene, og på den måten skape enda større underholdning og spenning i kampene.