SkarWorX slipper låten «Years to Come»

«Years to Come» er en oppløftende og elektronisk singel, med klare referanser til artister som britiske Four Tet og Caribou, og norske Kim Hiorthøy. «Years to Come» følger opp XOXO og «Yearn/Exhale», men i motsetning til de to første singlene er pianoet knapt tilstede. Låten er forøvrig innspilt og mixet i Saga Studio i Oslo, med Jonas Kroon ved spakene.

Foto: Kasia Kowalczyk

SkarWorX - Years to Come

Lytt her

«Years to Come» er en teksturbasert, oppløftende og til tider nesten naiv elektronisk låt, der jeg har lekt meg med store kontraster mellom det enkle og minimalistiske, og mer grandiose partier. I mine ører er det en perfekt tredje singel, siden den bryter fint med de to første låtene, og dermed viser bredden man finner på albumet, samtidig som lyd-universet i prosjektet er bevart"

- SkarWorX

Med SEED - X vol. 2, som slippes 10.juni 2022, markeres en mørkere og mer elektronisk fortsettelse av det sjangeroverskridende landskapet presentert i debutalbumet, og vi hører referanser til både Olafur Arnalds, Floating Points, Four Tet, Trentemøller, Jon Hopkins og Nils Frahm. Musikken er elektronisk og organisk på samme tid, melodiøs og filmatisk, og flere av låtene kunne vært soundtracket til en rekke HBO-serier.

Bak musikken og navnet SkarWorX finner vi den norske pianisten, og produsenten Øystein Skar, som er mest kjent for sitt arbeid med bandet Highasakite, som han var en del av fra 2011 til 2017. Bandet utga i denne perioden tre album, hvorav to solgte flere ganger platina. Videre vant bandet i samme periode to spellemannpriser, headlinet Øyafestivalen og solgte ut Oslo Spektrum. Siden 2017 har Øystein også gjort suksess med bandet LÖV, som blant annet gjestet både «Senkveld» og «Christine live på P3» i 2020. SkarWorX signerte med det internasjonale musikkselskapet Sizzer, mars 2022.

Foto: Kasia Kowalczyk

Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate i dag!27.5.2022 10:15:00 CEST | Pressemelding

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!

HIGHLIGHTS AND NEW RELEASES24.5.2022 15:45:39 CEST | Pressemelding

Kim Myhr, "Sympathetic Magic" - Release 19.08.2022, HUBRO Listen to "Sympathetic Magic" hereDropbox with WAV, photos & press release Sympathetic Magic is an ecstatic, delirious, and deeply touching piece of music; a towering new work in Kim Myhr’s increasingly substantial output as an artist and composer. Sympathetic Magic is the follow-up to Kim Myhr’s 2017 album You | me, which was widely praised and received an honorary mention at the 2018 Nordic Music Prize. While the immersive warmth of You | me is still present, Sympathetic Magic is more expansive than its predecessor. A band of eight musicians playing a wide variety of instruments including electric 12-string guitars, drum machines, vocals, synthesizers, organs and lots of drums and percussion, has created a work of a grander scale. SINGLE RELEASES: June 15 - “Up To The Sun Shall Go Your Heartache” July 13 - “Gifting Senselessly in Endless Lavishness" Aug 17 - “And I Thought These Are My People” Kim Myhr. Photo: Orfee Schuijt Es

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album!20.5.2022 11:57:10 CEST | Pressemelding

Espen Berg Trio slipper sitt fjerde album på Odin Records 20. mai. "Fjære" består av sju nye komposisjoner signert Berg og er spilt inn i en tid der det har vært vanskelig å samles. Som en motvekt til dette, og som et symbol på samhold og vennskap har trioen for første gang tatt med seg gjesteartister i studio: Mathias Eick (trompet), Hanna Paulsberg (sax) og Silje Nergaard (vokal). Albumet er på mange måter en naturlig evolusjon av trioens allerede etablerte kvaliteter, men byr på flere overraskelser underveis. Michael Scott Hartung i Propeller Music Division har også løftet musikken ytterligere med en gjennomarbeidet og detaljert produksjon.