Skarbø Skulekorps - Dugnad: ute i dag!

Cover Skarbø Skulekorps - Dugnad. Bildet er av komponist Øyvind Skarbø som spiller i Stranda Skulekorps, 17. mai 1992, tatt av hans far, Lars Jakob Skarbø. Design av Aslak Gurholt (Yokoland)

Skarbø Skulekorps slipper albumet "Dugnad"!

Hør albumet her: https://orcd.co/dugnad

“Denne plata inneholder litt av alt. Av samme grunn er den nok ikke for alle.”

Uttalelsen tilhører bandleder, trommeslager og komponist Øyvind Skarbø. Skarbø Skulekorps skapte bølger i norsk og internasjonalt musikkliv med sitt første album (Hubro, 2019), som ble hyllet for å klare å kombinere det fengende og det uforutsigbare på et slags underlig, logisk vis. Dugnad fortsette i samme bane, men går denne gangen mye drøyere til verks.

“Jeg komponerer aldri ut fra en forutbestemt plan. Jeg lager det som har lyst å komme ut, og så bekymrer jeg meg for helheten senere."

En variert mixtape bestående av Øyvind Skarbøs mangfoldige inspirasjon

Denne utgivelsen tar deg fra den ene ytterkanten til den andre. Med 14 fullstendig ulike låter strødd utover 30 minutter, minner strukturen på albumet mye om mixtapene Øyvind hørte på som barn. “Da jeg var liten brukte søstrene mine å lage kassetter til meg, med musikk de likte. Det kunne være alt mulig! Fra Prince til Glenn Miller, fra Enigma til Sepultura, gjerne på samme kassett. Alt jeg har gjort musikalsk siden, er sterkt preget av denne variasjonen.”

Det nesten leksikalske forholdet til musikkhistorien blir tydelig fra start: Det hintes like gjerne til klassiske komponister fra tidlig 1900-tall, som til detektivserier på 70-tallet – før du plutselig befinner deg inne i et TV-spill anno 1992. Men det som gjør dette virkelig oppsiktsvekkende, er hvordan han klarer det tilsynelatende umulige: Å kombinere alle disse uortodokse innfallene til å bli noe større enn seg selv. I stedet for at musikken blir nostalgisk og refererende, skapes det noe nytt og annerledes.

Vi kjenner Skarbø best som en av de mest kreative trommeslagerne og komponistene vi har. Men Dugnad er kanskje den utgivelsen der produsenten Skarbø, endelig trer frem fra skyggen. “Jeg har brukt mye tid på å finne ut hvordan jeg kan få utløp for idéene mine på en bedre måte. Pandemien tvang meg til å jobbe annerledes, og det skulle vise seg å være gunstig for meg. Som jazzmusiker har jeg vært vant til å se på alt fra et akustisk perspektiv, at det skal kunne gjøres live. Når jeg klarte å gi slipp på den tankegangen, åpnet dørene seg på vidt gap.”

Skarbø Skulekorps lå blant annet på P3s anbefalingsspilleliste ved forrige selvtitulerte album, og er bekreftet til Øya-festivalen 2021.

Øyvind Skarbø er bosatt i Bergen og kommer opprinnelig fra Stranda.

Øyvind Skarbø. Foto: Helge Skodvin
Øyvind Skarbø. Foto: Helge Skodvin

Ny singel fra Three Souls - En funky eksplosjon!9.4.2021 16:18:28 CEST | Pressemelding

Et halvt tiår har gått siden syv tenåringer ble bedt om å spille på et lite underjordisk sted i hjertet av Oslo. Det som da var ment som en engangs-konsert har siden vist seg å være den kraftige funk-maskinen kjent som Three Souls. Gjennom årene har bandet solgt ut konsertlokaler med sine groovy sanger og fengende sceneshow. Bandet trives best foran en stappfull sal, og er vant til å levere en musikalsk opplevelse publikum sent vil glemme. Deres kommende album «Mr Temptation» kommer i august i år, men først ut nå er låten «So Good». Lytt til "So Good" her! Singelen er en groovy, funky eksplosjon av musikalsk glede og dyktighet, perfekt for dansegulvet, og handler om det å kjenne på frustrasjonen over å ikke gjøre det man helst vil, fordi man har en indre rasjonell stemme som holder en tilbake. I dette tilfellet er det snakk om å la være å drive med musikk fordi man alltid har blitt fortalt at en akademisk utdannelse er det som gir arbeid. «So Good» handler om den indre kampen som oppst