Skaper kundeverdi av sanntidsdata
– LOS setter kunden i sentrum for utvikling, forteller leder for forretningsutvikling og digitalisering, Ingrid Lofnes.
Med en visjon om å bevege seg selv, samarbeidspartnere og kunder i en grønnere retning, jobber LOS med flere utviklingsprosjekter, i tillegg til å levere strøm og energirelaterte produkter og tjenester til privatkunder over hele Norge.
Lofnes forteller at kundene er blitt mer kravstore og nå har større forventninger til tjenester fra sin strømleverandør enn tidligere, noe LOS ser på som positivt.
– Kundebehovene endrer seg i takt med hva andre bransjer tilbyr, og vi ser at stadig flere kunder ønsker å forstå sitt eget strømforbruk, sier Lofnes.
Full oversikt rett i lomma
- Det er avgjørende for LOS å møte kundene der de er. Vi ønsker å spille en rolle i deres liv, sier Lofnes.
I disse dager lanseres en helt ny LOS app, stappfull av innsikt og oversikt - i godt design. I tiden fremover vil denne løpende oppdateres med ny funksjonalitet og engasjerende innhold.
- Men vi har verken kompetansen eller tiden til å gjøre alt alene, så strategiske partnerskap er viktig for å sikre både den kvaliteten og det tempoet vi vil ha, fortsetter hun.
Et godt eksempel på det er samarbeidet med søsterbedriften OSS Norge.
Hvordan skape kundeverdi av sanntidsdata?
De nye automatiske strømmålerne som nå finnes i de fleste norske hjem, samler inn store mengder data om kundens strømforbruk, og denne informasjonen ønsker LOS å gjøre lettere tilgjengelig for kunden.
– I et samarbeid med OSS, jobber vi med en innoveringspilot som gir kunden enda mer innsikt i eget strømforbruk, gjennom en brikke som kobles til HAN-porten i strømskapet, forteller Lofnes.
Brikken henter informasjon fra strømmåleren, og sender den opp i skyen og gjør den så tilgjengelig på en app, slik at kunden får en forståelig informasjon om sitt forbruk.
– Tidligere har man kun fått se historisk strømforbruk, men det er det jo ikke noe man kan gjøre noe med. Ved å gi kunden innsikt i eget strømforbruk gjennom sanntidsdata, gir vi dem nå muligheten til å se forbruket her og nå, sier Lofnes.
For mange kan det være vanskelig å vite hva tallene betyr. LOS gir deg derfor muligheten til å sammenligne forbruket med tilsvarende hjem.
– Vi gir også folk muligheten til å følge med på hva strømmen koster, slik at kunden kan bruke innsikten til å eventuelt flytte forbruket til timer med lavere strømpris, forteller Lofnes.
Lader når strømmen er billigst
Hjemmeladeren er en av tingene Lofnes forteller at man enkelt kan flytte forbruket på. For andelen elbiler i Norge øker stadig, noe som også har gjort at hjemmelading har blitt vanlig i mange norske hjem, og da naturligvis er noe man bruker en del strøm på.
Markedet kryr av hjemmeladere for elbil, og LOS har vært opptatte av å finne den beste løsningen for sine kunder. Valget falt på den norskproduserte laderoboten Easee.
Med OneCo som samarbeidspartner tilbyr LOS hjemmelader levert hjem til kunden, ferdig montert. Og det beste? Du kan enkelt betalte den ned over strømregningen, måned for måned - uten renter eller gebyrer.
I tillegg til å være en kraftfull og sikker lader, gjør hjemmeladeren det også enkelt å flytte strømforbruket, uten at kunden selv trenger å følge med på strømprisene.
– Sammen med en app fra vår samarbeidspartner True Energy, slipper kunden å vite når det er smart å lade. Det eneste man trenger å gjøre, er å plugge inn laderen når du kommer hjem, si fra når bilen skal være ferdigladet og så tar teknologien seg av resten, avslutter Lofnes.
Kontakter
Ingrid LofnesLeder forretningsutvikling og digitalisering - LOS
Foto: Victoria Nevland
Tone TverslandMarkeds- og kommunikasjonssjef
Foto: Victoria Nevland
Bilder
Lenker
Om Å Strøm
LOS er landets tredje største strømleverandør, og leverer strøm og energirelaterte produkter og tjenester til privatkunder over hele Norge. LOS ønsker å gjøre det enkelt for kundene å ta gode valg i en grønn energihverdag.
Følg pressemeldinger fra Å Strøm
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Å Strøm på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Å Strøm
Å Strøm og OSO Hotwater inngår samarbeid om smartstyring av varmtvann9.1.2024 11:41:39 CET | Pressemelding
Ved hjelp av smartstyring kan du koble data fra varmtvannsberederen til Å Strøm appen og styre oppvarmingen av vannet til de timene strømmen er rimeligst, samtidig som du ser hvor mye penger du sparer.
Delte ut 330.000 i Å-fondets drømmefinale4.9.2023 20:49:15 CEST | Pressemelding
K(ult)ur Mot Kreft, et show til inntekt for Barnekreftforeningen, stakk av med hovedpremien på 150.000 kroner.
LOS og Glitre Energi Strøm blir til Å Strøm13.4.2023 14:40:03 CEST | Pressemelding
1. mai fusjonerer Glitre Energi Strøm og LOS, og blir med det et av Norges største strømselskap.
LOS vil gi kunder som har inngått avtale om fastpris for november og desember – LOS Forutsigbar, fornyet mulighet til å angre 10.11.2022 17:52:58 CET | Pressemelding
LOS lanserer varmepumpe med rentefri nedbetaling18.10.2022 09:25:04 CEST | Pressemelding
Rekordhøye strømpriser fører til at stadig flere vil gjøre energieffektiviserende tiltak for å redusere strømforbruket sitt. En varmepumpe kan gi store besparelser på strømregningen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom