Skanska klatrer på Fortunes bærekraft-ranking

Finansmagasinet Fortunes liste over selskaper som lykkes best med å løse store samfunnsutfordringen peker nok en gang på Skanska som et forbilde. Selskapet plasseres i år på en meget respektabel 17. plass og klatrer dermed 3 plasser fra i fjor.
Powerhouse Brattørkaia. Foto: Ivar Kvaal

Det er en eksklusiv liste med noen av verdens mest anerkjente selskaper som utgjør «Change the world»-rankingen til Fortune. Skanska er ett av kun to entreprenørselskap, og sammen med Ørsted og SSAB, de eneste nordiske selskapene som har kommet gjennom nåløyet i 2020.

«Change the world»-rankingen utarbeides i samarbeid med stiftelsen Shared Value Initiative. Juryen starter med data fra 7 000 selskaper fra hele verden, som blir målt på flere hundre kriterier knyttet til faktorer som miljø, bærekraft og sosialt ansvar.

Skanskas globale lederrolle

– Det å få denne internasjonale anerkjennelsen to år på rad viser at Skanskas arbeid med bærekraft har gitt oss en global lederrolle i bransjen, sier konsernsjef i Skanska Norge, Ståle Rød. Han er stolt over hvordan vi Norge og globalt utfordrer både byggherrer, bransjen og oss selv til å nå stadig nye mål innen samfunnsansvar og bærekraft.

– Vi bruker kompetansen og erfaringen vår til å løse de store, felles utfordringene. Det gjelder spesielt klimaspørsmålet, der vi har forpliktet oss til målene som Norge har signert i Paris-avtalen og gjennom vår egen klimaambisjon, sier Rød videre.

Fortune trekker frem to av Skanskas satsninger som begrunnelse for 17. plassen på listen deres – BoKlok-konseptet, hvor de samarbeider med Ikea om å bygge rimelige, men gode hjem, og selskapets klimaambisjon. Skanska har en målsetning om å være karbonnøytrale innen 2045, og har de siste fem årene kuttet utslippene våre med 28 prosent.

Lena Hök, Skanskas globale konserndirektør for bærekraft, er veldig fornøyd med at deres gode arbeid over flere år legges merke til og anerkjennes.

- Vi har kommet dit vi er i dag takket være et stort engasjement og målrettet innsats for å gjøre bærekraft til en integrert del av virksomheten vår. Vi er inne på denne listen fordi vi kan vise til hvordan vi gjennom konkrete prosjekter og initiativ bidrar til å løse samfunnets behov, sier Hök.

Skanska Norges grønne satsning

Flere av de grønneste byggeprosjektene i verden er norske, og Skanska er stolte av å ha vært med på å realisere rundt 25 prosent av alle BREEAM-sertifiserte bygg i Norge, og drevet utviklingen i bransjen gjennom en sentral rolle i Powerhouse-samarbeidet.

– I løpet av de siste ti årene har vi utviklet og bygget noen av de mest klimaambisiøse byggene i verden. Nå leder vi også an i arbeidet med å dra anleggsbransjen gjennom et grønt skifte. Bare det siste året har vi ferdigstilt to CEEQUAL-sertifiserte veiprosjekter, 3 nye er under produksjon og vi er involvert i flere FoU-prosjekter som kan bidra til at anleggsbransjen blir mer bærekraftig i årene som kommer, forteller Rød.

- Vi vet at bærekraft er mulig å kombinere med god lønnsomhet, og ser på «Change the world»-rangeringen i Fortune som en viktig bekreftelse av dette, sier han avslutningsvis.

FAKTA: SKANSKA OG BÆREKRAFT

Skanska har arbeidet systematisk med bærekraftmål siden 1990-tallet, og ligger i dag helt i front i næringen både nasjonalt og internasjonalt:

Forbilder i verdensklasse
Skanska er en sentral brikke i samarbeidsprosjektet Powerhouse, og har til nå bygget fire plusshus som gjennom livsløpet produserer mer energi enn de bruker – en standard få i verden kan matche. Vi driver også et omfattende forsknings- og utviklingsarbeid, både internt og som partner i eksterne samarbeid.

Sertifiserte prosjekter
Skanska er først i Norge med å ta i bruk den anerkjente bærekraft-sertifiseringen CEEQUAL for anleggsprosjekter, og har nå fem prosjekter som er sertifisert eller klare for sertifisering. Skanska har også levert 25 prosent av samtlige BREEAM-NOR-sertifiserte byggeprosjekter i Norge.

Seriøse og ryddige forhold
Skanska aksepterer ikke snarveier, og har hatt et Etisk råd tilgjengelig for alle ansatte siden 2006. Vår samarbeidsavtale med Skatteetaten sikrer at leverandører og underleverandører følger loven, og Skanskas anonyme varslingstjeneste gjør det enkelt å si fra om kritikkverdige forhold. Skanska har vært med i Seriøsitetsforum for byggenæringen siden etableringen i 2002.

Sosialt ansvar tatt på alvor
Skanska vil fremme arbeidsevne, mangfold, utdanning og sosialt bærekraftig byutvikling. Vi gir de som har falt utenfor arbeidsmarkedet en ny sjanse som lærlinger, vi kobler oss på skoler for å inspirere unge til å ta utdanning – og vi samarbeider med lokalsamfunn om positiv sosial utvikling av byrom.

Har du spørsmål eller ønsker mer informasjon om Skanskas arbeid med bærekraft? Ta kontakt med:
Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør: 93452531
Christopher Griffiths, senior kommunikasjonsrådgiver: 93033542