Skanska kjøper ferdigregulert eiendom i Bærum

Skanska har kjøpt eiendom i Bærum og planlegger bygging av 50 leiligheter og 28 rekkehus.
Skissetegning som viser hvordan prosjektet kanskje vil se ut: LPO Arkitekter

Skanska Eiendomsutvikling har inngått avtale med Profier om kjøp av eiendommen Kirkeveien 59, på Haslum i Bærum. Eiendommen er ferdig regulert til blokkbebyggelse og konsentrert småhusbebyggelse på totalt 8600 BRA. Skanska planlegger å bygge 50 leiligheter fordelt på tre bygg i 3-4 etasjer samt 28 rekkehus. Parkering vil bli i underjordisk parkeringsanlegg og det vil bli etablert el-ladere på alle parkeringsplasser.

Eiendommen har tidligere vært en teglfabrikk, og det står et kombinert lager og logistikkbygg der i dag. Skanska planlegger for oppstart bygging i løpet av 2023. De tre blokkene vil bli plassert langs kirkeveien og vil ha leiligheter i varierende størrelse. Rekkehusene vil plasseres mot eksisterende villabebyggelse i nord og øst.

Skanska har satt seg ambisiøse klimamål og som alle andre boligprosjekter de utvikler i egenregi blir prosjektet miljøsertifisert i henhold til BREEAM NOR.

- Vi er veldig fornøyde med å sikre oss denne flotte eiendommen. Her skal vi skape et trivelig bomiljø med høye miljøkvaliteter og attraktiv arkitektur, forteller Thorbjørn Brevik, konserndirektør i Skanska Eiendomsutvikling.

Transaksjonen gjennomføres i løpet av fjerde kvartal og gjøres ved at Skanska kjøper alle aksjene i Høvikhagen AS. Profier er godt fornøyd med salgsprosessen;

- Etter å ha gjort en vurdering av vår øvrige prosjektportefølje i Bærum, har vi denne gangen valgt å selge denne tomten. Vi ønsker Skanska lykke til med utviklingen av det flotte prosjektet i Kirkeveien, sier Lasse Lundhaug, daglig leder i Profier.

Thorbjørn Brevik, konserndirektør Skanska Eiendomsutvikling: 93 44 44 89
Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 93 45 25 31

Skissetegning som viser hvordan prosjektet kanskje vil se ut: LPO Arkitekter

Skanska er et av verdens ledende entreprenørkonsern med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av kommersielle lokaler, boliger og prosjekter i offentlig-privat samarbeid. Norge er ett av ni hjemmemarkeder der Skanska har virksomhet.

Naturvitenskap på agendaen - første spadetak for det nye vitensenteret i Kristiansand er tatt!10.4.2024 10:00:25 CEST | Pressemelding

Det var et viktig øyeblikk for kunnskaps- og vitenskapsformidling på Sørlandet, da det første spadetaket ble tatt for det nye vitensenteret på Gimlemoen. Dette markerer en ny æra for Vitensenteret Sørlandet og Universitetet i Agder (UiA), som sammen tar steget mot større og mer tilrettelagte lokaler. Vi bygger bygget som skal levere fremtidens læringsopplevelser innen naturvitenskap!