Skanska bygger transformatorstasjon ved Kollsnes for Equinor

Skanska har signert kontrakt med Equinor om bygging av en transformatorstasjon ved Kollsnes. Kontrakten har en verdi på ca 390 MNOK og inngår i ordrereserven for Norden i andre kvartal.
Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for anleggsvirksomheten i Skanska Norge AS

Kontrakten er en del av Troll Vest elektrifiseringsprosjektet som omfatter delvis elektrifisering av Troll B-plattformen og full elektrifisering av Troll C i Nordsjøen. Det innebærer at begge plattformene vil få sine strømbehov dekket med elektrisk kraft fra land. Prosjektet vil bidra til å kutte utslippene fra norsk sokkel betydelig.

I tillegg til bygging av transformatorstasjon består kontrakten i å legge jordkabler og etablere grøft og kulvert fra stasjon til et landfall. Landfallet skal bores ut i sjø og klargjøres for trekking av sjøkabler. Det elektriske anlegget i transformatorstasjonen samt sjøkabler leveres i andre kontrakter.

- Elektrifiseringen av sokkelen er et viktig klimatiltak for Norge og vi er glade for at vi kan bruke vår anleggstekniske kompetanse og erfaring og i dette store viktige klimaprosjektet, forteller Steinar Myhre, konserndirektør for Skanskas anleggsvirksomhet i Norge.

Prosjektet skal overleveres i desember 2022.

For ytterligere informasjon, kontakt:
Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge AS: 93 45 25 31
Steinar Myhre, Konserndirektør Skanska Anlegg: 92 85 12 53

Skanska er et av verdens ledende prosjektutvikler- og entreprenørselskap med ekspertise innen bygg og anlegg, utvikling av næringsbygg, boliger og prosjekter i offentlig-privat-samarbeid. Konsernet har i dag 35 000 medarbeidere og Norge er ett av ni land hvor Skanska har virksomhet.