Skanska bygger Nansenløkka for OBOS på Fornebu

Skanska har inngått avtale med OBOS om å bygge 121 leiligheter i det nye prosjektet Nansenløkka på Fornebu. Kontraktsummen er på 484 millioner kroner og inngår i ordrereserven for Norden for tredje kvartal.
Skissetegning Nansenløkka. Fotokred: Transborder Studio

Nansenløkka er pilotprosjekt i FutureBuilt og har svært høye klima- og miljøambisjoner. Det overordnede målet er å redusere klimagassutslippene med mellom 30 og 50 prosent. Et av grepene er blant annet å bruke lav-karbon betong i stedet for tradisjonell betong.

Skanska har siden 2017 hatt en sentral rolle i utviklingen av prosjektet og særlig viktig har Skanska Teknikk sin spisskompetanse innen klima, miljø og bygningsfysikk vært for å realisere FutureBuilt- avtalene og de høye miljøambisjonene.

- Nansenløkka er et flott prosjekt som passer oss godt, hvor vi får bidra med vår kompetanse fra en tidlig fase for å skape et godt og miljøriktig prosjekt sammen med en viktig kunde. Det har vært et godt samarbeid, og jeg vil gi honnør til OBOS som går foran og setter krav til ambisiøse klima- og miljøbesparelser. Dette er helt i tråd med vår strategi, sier regiondirektør i Skanska Oslo Bolig, Tomas Kjendlie.

Prosjektet gjennomføres som totalentreprise med oppstart bygging i tredje kvartal 2021 og ferdigstilling i løpet andre kvartal 2024.

Kristine Tveitnes Seip, administrerende direktør OBOS Fornebu, 957 747 13

Tomas Kjendlie, regiondirektør Skanska Oslo Bolig, 458 69 163