Skanska bygger kunstmuseum og teater i Trondheim

Skanska har signert kontrakt med Trondheim Postgård DA om bygging av nye Hjorten Teater og Posten moderne museum i Trondheim. Kontrakten har en verdi på 410 MNOK og inngår i ordrereserven for Norden i andre kvartal 2022.
Skissetegning av nye Hjorten Teater og Posten Moderne Kunstmueseum

Det er Reitan-familien som står bak prosjektet og visjonen deres er å etablere et nytt kulturkvartal til glede for Trondheims innbyggere. Den gamle ærverdige postgården skal rehabiliteres og bygges om til et moderne kunstmuseum og på nabotomten skal bygges et nytt teaterhus med alle nødvendige fasiliteter og ca 650 sitteplasser.

- Byfornyelse og rehabilitering et satsningsområde for oss i Skanska og i dette prosjektet får vi virkelig brukt vår brede kompetanse, både i tidligfase og gjennomføring, til å realisere et prosjekt som vil bidra til å gjøre kulturlivet i Trondheim enda rikere, forteller Tor Arne Midtskogen, konserndirektør for Skanskas byggvirksomhet i Norge.

Skanska vant konkurransen om utviklingen av prosjektet høsten 2020 og signerte kontrakt om forprosjekt på nyåret 2021. Det siste året har prosjektet gjennomført en svært vellykket samspillsfase hvor Skanska, byggherre, arkitekt og rådgivere har utviklet prosjektet som nå er klart for å bli realisert.

- Dette er et spennende prosjekt som vi nå gleder oss til å realisere for en av våre viktigste kunder. Samarbeidet i utviklingsfasen har vært meget godt og nå gleder vi oss til å begynne byggingen, forteller Trond Krogstadmo, regiondirektør for Skanska Bygg Midt/ Nord.

Prosjektet gjennomføres i totalentreprise og byggearbeidene vil starte i august 2022 med en planlagt ferdigstilling i juni 2024.

Trond Krogstadmo, regiondirektør Skanska Norge Bygg Midt/ Nord, tel 915 15 093

Audun Lågøyr, kommunikasjonsdirektør Skanska Norge: 934 525 31

Skissetegning av nye Hjorten Teater og Posten Moderne Kunstmueseum
Ingolv Høyland (styreleder Reitan E.C. Dahls Eiendom) og Tor Arne Midtskogen (konserndirektør Skanska Norge) signerer kontrakten om bygging, mens Svein Erik Nordbotten (adm. dir. E.C. Dahls Eiendom) og Trond Krogstadmo (regiondirektør Skanska Bygg Midt/ Vest) bivåner.

Skanska er et av verdens største entreprenør- og prosjektutviklinskonsern med virksomhet i Norden, Europa og USA. Skanska Norge har ca 3700 ansatte og rundt 200 pågående prosjekter over hele landet. Selskapet har virksomhet innen fire forretningsområder; bygg, anlegg, eiendomsutvikling og spesialister.