SKALA Skade & Lakk avd. Minde blir Miljøfyrtårn! – Skal ta ansvar i det grønne skiftet

Forrige uke fikk SKALA Skade og Lakk beskjeden de har ventet på. De blir sertifisert Miljøfyrtårn. - Vi er bevisst på klima-utfordringene verden står ovenfor, og ønsker å jobbe på en mest mulig miljøvennlig måte, det sier daglig leder for SKALA Skade & Lakk i Minde, Tore Sædal.
Tore Sædal, daglig leder - Skala Minde

SKALA Skade & Lakk har i dag 8 avdelinger fra Førde i nordvest til Kristiansand i sør. Kjededirektør Martin Nyhus forteller at en Miljøfyrtårnsertifisering er med å styrke merkevaren, samtidig som det stiller nye krav til dokumentasjon og transparens.

-Vi skal ta ansvar i det grønne skiftet og har med dette meldt oss på. Nå har vi fått en fantastisk start her i Minde, nå tar vi med oss læringen fra denne prosessen og starter prosessen med å sertifisere våre andre verksteder, sier Martin Nyhus.

Bra for merkevaren

- Å være et Miljøfyrtårn vil også gi oss et konkurransefortrinn i anbudsrunder, bygge tillit til merkevaren, samt kutte kostnader. Vi ser frem til å jobbe med et kontinuerlig fokus på miljø, med målbare og transparente resultater, forsetter Tore Sædal

Mesteparten av SKALA Skade og Lakk sin omsetning kommer gjennom forsikringsselskap, mens private kunder utgjør en mindre del.SKALA i Minde jobber har autorisering som Volvo-verksted, men jobber med en rekke ulike merker.

- Med Miljøfyrtårn-sertifiseringen kan våre kunder være trygge på at vi tar bevisste valg, ikke bare for bilen din, men også med tanke på klima og miljø, sier Tore Sædal

Med høye krav fra bilfabrikker og sikkerhetssystemer, og stor variasjon av deler finnes det utfordringer med miljøfokuset.

-Ved å bli et Miljøfyrtårn sikrer man at dette ikke bare blir tomme ord da miljøarbeidet må dokumenteres og godkjennes av en uavhengig tredjepart.Det er områder med flere utfordringer enn andre. Dette vil vises i vår årlige klima- og miljørapport. Denne er offentlig og vil være tilgjengelig for våre kunder, fortsetter han.

Miljø i fokus for ansatte

SKALA Skade & Lakk sine 17 ansatte i Minde feiret sertifiseringen med kake. De er imidlertid klar over at miljøarbeidet ikke er ferdig.

Våre ansatte har vært aktive og positive gjennom hele sertifiseringsprosessen og er naturligvis stolte i dag. Samtidig vet de at vi ikke er i mål nå. Miljøarbeid er en kontinuerlig prosess, og det er rutiner som må opprettholdes eller forbedres, ny kunnskap å tilegne seg. Da hjelper det å ha Miljøfyrtårn-diplomet med seg videre, avslutter Tore Sædal

Tore Sædal, daglig leder - Skala Minde
Martin Nyhus - kjededirektør, Skala Skade & Lakk

SKALA er i dag representert, gjennom ulike eierstrukturer, på 8 lokaliteter fra Sandane i Nord til Kristiansand i Sør. I dag omsetter kjeden for rundt 200 millioner kroner, og er en betydelig aktør i det norske markedet. Ambisjonen er å etablere en ledende nasjonal kjede med merkerepresentanter, som blir en motvekt til de frittstående enhetene som nå vokser frem.

Å være en markedsleder, forutsetter at vi kontinuerlig investerer i fagkompetansen til våre ansatte. Hos oss får de mulighet til å utvikle seg enda et steg videre, og tilegne seg ny kunnskap og erfaring. De får ta i bruk topp moderne utstyr og teknologi, og være med i utviklingen av nye metoder.

Vi legger stoltheten vår i det vi gjør. Vi tar eierskap, ikke bare til selve jobben, men til hele kundeopplevelsen. Det vil du merke.

SKALA er en del av MyCar Group, Norges nye bilkonsern som også eier og driver kjedene Dekkstra og MyCar.