Skal utvikle kunstig intelligens for selvkjørende skip
Med det europeiske prosjektet VesselAI beveger Norge seg med stø kurs inn i morgendagens maritime bransje. Prosjektet har som mål å se nærmere på hvordan kunstig intelligens og tungregning kan bidra til bedre, og mer bærekraftige transportløsninger.
Digitale tvillinger
VesselAI skal utvikle en dataplattform som evner å prosessere store mengder data fra ulike kilder i den maritime verdikjeden. Dette vil være nyttig i arbeidet med på bygge digitale tvillinger, altså en digital eller virtuell kopi av en fysisk gjenstand som finnes i den virkelige verden.
-Vi ser at norsk industri er stadig mer opptatt av bruken av digitale tvillinger, disse kan med stor suksess også anvendes i en bredde av maritime applikasjoner, forklarer SINTEFs konsernsjef Alexandra Bech Gjørv. Med seg på laget har SINTEF to andre norske tungvektere som Kongsberg Norcontrol AS og Massterly AS. Selve plattformen skal demonstreres gjennom fire piloter i henholdsvis Norge, Finland, Hellas og Portugal
Økt sikkerhet til sjøs
Prosjektet vil være et viktig skritt på vei mot selvkjørende skipstrafikk i norske farvann. For Kongsberg og Massterly er prosjektet sentralt i bedriftenes arbeid for utviklingen av verktøy og metoder som trengs for å behandle store mengder data.
-VesselAI er viktig for Kongsberg Norcontrol da vi, i prosjektet, utvikler beslutningsstøtte- og analyseverktøyer for å enda tidligere kunne forutsi avvik og dermed øke sikkerheten til sjøs," fremhever Kristoffer Ytterbø, VP Technology and Products i Kongsberg Norcontrol.
Pia Meling, VP Sales and Marketing i Massterly AS legger til:
-Som operatør av autonome skip er vi avhengig av best mulig situasjonsforståelse for operatørene i vårt kontrollsenter. Kontrollsenteret skal sikre trygg og effektiv drift av skip som enten er ubemannet eller som har redusert bemanning og høy grad av automasjon. Store datamengder fra skipets sensorer vil kontinuerlig behandles sammen med annen informasjon og raske beregninger og visualisering av situasjonen er avgjørende. Vi ser frem til å utvikle robuste og smarte løsninger sammen med våre norske og europeiske partnere i dette prosjektet»
Støtte fra EU
Det europeiske VesselAI-konsortiet bestående av totalt 13 europeiske partnere har fått støtte av EUs forsknings- og innovasjonsprogram Horisont 2020 til å forske på og rulle ut stordata-analyse, kunstig intelligens og tungregning (High Performance Computing – HPC) spesifikt for den maritime bransjen.
Av det totale prosjektbudsjettet på 6 millioner Euro er 1,8 millioner satt av til den norske delen av konsortiet. De norske partnerne skal i løpet av 2021-2023 bidra til utviklingen av verktøy for global overvåking av sjøtrafikk og selvkjørende nærskipsfart.
VesselAI vil gi partnerne kompetanse på hvordan kombinere maritim domenekunnskap og analyse av store datamengder som kan anvendes inn i ulike maritime applikasjoner.
Fakta:
- Kongsberg Norcontrol AS og Massterly AS vil sammen med SINTEF stå ansvarlig for validering av VesselAI-teknologien
- I pilotene vil det jobbes med global overvåkning og styring av sjøtrafikk, design og simulering av det globale maritime energisystemet, autonom nærskipsfart, og global flåteplanlegging
- Prosjektet koordineres av National Technical University i Athen, Hellas
- To av SINTEFs institutter, Ocean og Digital, jobber sammen i prosjektet som forskningpartnere
- VesselAI har fått støtte av EUs rammeprogram for forskning og innovasjon, Horisont 2020.
Nøkkelord
Kontakter
Mala Wang-NaveenKommunikasjonssjef
Tel:+47 971 90 339mala.wang-naveen@sintef.noOm SINTEF
SINTEF er et av Europas største forskningsinstitutt, med flerfaglig spisskompetanse innenfor teknologi, naturvitenskap og samfunnsvitenskap. SINTEF er en uavhengig stiftelse som siden 1950 har skapt innovasjon gjennom utviklings- og forskningsoppdrag for næringsliv og offentlig sektor i inn- og utland. SINTEF har 2000 medarbeidere fra 75 nasjoner og en årlig omsetning på over tre milliarder kroner.
Visjon: Teknologi for et bedre samfunn
www.sintef.no
Følg pressemeldinger fra SINTEF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SINTEF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra SINTEF
Grønn skipsfart i sikte18.4.2024 09:33:11 CEST | Pressemelding
Å få fortgang i den grønne omstillingen av maritim sektor, redusere energiforbruket og erstatte fossile med fornybare drivstoff er ingen enkel oppgave. Nå skal et nytt forskningssenter FME MarTrans sette fart på utviklingen.
Nye anbefalinger for slake, luftede tretak med innvendig nedløp16.4.2024 06:00:00 CEST | Pressemelding
En ny rapport fra SINTEF viser hvordan slake, luftede tretak med innvendig nedløp for takvannet kan utføres.
Nytt forskningssenter for en mer kostnadseffektiv og bærekraftig energiomstilling11.4.2024 15:51:07 CEST | Pressemelding
Energiminister Terje Aasland kunngjorde i dag etableringen av et nytt forskningssenter som skal se på hvordan man kan redusere både kostnader og naturpåvirkning i energiomstillingen.
Skal forske på et sikkert strømnett11.4.2024 12:38:32 CEST | Pressemelding
Det nye forskningssenteret FME SecurEL skal utvikle et sikkert, motstandsdyktig og bærekraftig strømnett.
Forskningssatsing styrker Norge som global energi- og klimaleder11.4.2024 11:59:03 CEST | Pressemelding
Norges forskningsråd tildelte i dag åtte nye Forskningssentre for miljøvennlig energi (FME). NTNU og SINTEF leder eller deltar i alle sentrene. Den totale finansieringen fra Forskningsrådet er 1,28 milliarder kroner over åtte år. Hvert senter vil i tillegg finansieres av bidrag fra næringsliv og FoU-partnere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom