Skal tette kunnskapshull i skolen
Stortinget har vedtatt å bruke nærmere 500 millioner over fire år for å finne effekten av nye måter å bruke ekstra lærerstillinger i skolen på. Opp mot 400 millioner skal gå til ekstra lærerstillinger på 1. – 4. trinn i rundt 300 norske skoler. 50 millioner skal gå til forskning på hvilke effekter forsøkene får.
– Vi vet i dag for lite om hvordan lærertetthet påvirker elevenes læring og læringsmiljøet. Derfor er en viktig del av denne satsingen å skaffe mer kunnskap om hvordan flere lærere på 1. til 4. trinn kan benyttes på best mulig måte. Det blir spennende å se hva forskningen kommer frem til, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.
Forskerne fordeler lærere
For å sikre at man får god og nyttig kunnskap er det forskerne som bestemmer hvordan de nye lærerstillingene skal fordeles, i samråd med kommunene og skolene som deltar i studiene. Forskningen gjennomføres som systematiske forsøk der forskerne tester ut effekter av ulike måter å bruke ekstra lærerressurser på. Forskerne vil blant annet måle effekter av å innføre et tolærersystem, smågruppeundervisning og flere lærere for elever med særskilte utfordringer.
– Det er forbilledlig hvordan denne politiske satsingen også er en satsing på å få frem kunnskap som kan bety noe for hvordan politikken og praksisen på området vil utvikles videre, sier administrerende direktør i Forskningsrådet, Arvid Hallén.
Studiene skal undersøke hvilke effekter tiltakene har på elevenes læringsutbytte og læringsmiljø. Det er aktuelt å undersøke effekter på elevenes lese-, skrive- og regneferdigheter, og i tillegg se på læringsmiljø i klassen og elevenes motivasjon og læringsengasjement.
Over 40 norske kommuner deltar
Det er to forskningsprosjekter ledet av Universitetet i Stavanger og forskningsinstituttet NIFU, som sammen med over 40 norske kommuner skal disponere lærerstillingene for å forske på effekten av økte antall lærere.
– Regjeringen har som mål at norske elever skal lære mer, og vi vet at læreren er den viktigste enkeltfaktoren for elevenes læring. Hverken i norsk eller internasjonal forskning finner man sterke sammenhenger mellom lærertetthet og læringsresultater. Det finnes imidlertid studier som viser at elever på de laveste trinnene, og med svak sosial bakgrunn, kan ha nytte av økt lærertetthet dersom de ekstra lærerne benyttes riktig, understreker kunnskapsministeren.
Kontakter
Jorunn VollDirektør
Tel:975 23 883jv@forskningsradet.noSindre MekjanSeniorrådgiver
Tel:468 63 789sim@forskningsradet.noOm Forskningsrådet
Forskningsrådet er den nasjonale organisasjonen for finansiering av forskning og eksperimentell utvikling (FoU) og FoU-støttet innovasjon. Forskningsrådet skal være en markert forsknings- og innovasjonspolitisk aktør nasjonalt og internasjonalt, en strategisk investor, en synlig og inkluderende samfunnsaktør og en kunnskapsbasert rådgiver. Gjennom disse rollene skal vi legge til rette for utviklingen av sterke forsknings- og innovasjonsmiljøer som hevder seg i den internasjonale konkurransen, skaper innsikt, bidrar til verdiskaping og til å løse de samfunnsutfordringene Norge og verdenssamfunnet står overfor. Forskningsrådet skal gi næring til nye ideer, gjøre grensesprengende forskning og radikal innovasjon mulig og jobbe for et samfunn der forskning brukes og deles.
Følg pressemeldinger fra Forskningsrådet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Forskningsrådet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Forskningsrådet
Forskningsdagene 2025: Kunnskap som gir trygghet16.9.2025 06:15:00 CEST | Pressemelding
Onsdag 17. september går startskuddet for Forskningsdagene, Forskningsrådets nasjonale forskningsfestival. Gjennom hundrevis av arrangementer over hele landet får folk mulighet til å bli kjent med siste nytt fra forskningen i direkte møter med forskere. Dette er særlig viktig når vi vet at over halvparten av den norske befolkningen er urolige for at desinformasjon og propaganda kan påvirke folks tillit til forskning.
191 millioner kroner til toppforskning på blant annet digitalisering i skolen14.9.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
18 forskningsprosjekter får nå millionstøtte fra Forskningsrådet. Forskerne skal blant annet finne ut hvordan bruk av nettbrett i skolen påvirker elevenes trivsel og læring, hvordan ukrainske barn lærer nye språk uten å miste sitt eget og hvordan man kan utvikle mini-organer som erstatning for dyreforsøk for mer effektiv testing av legemidler.
Ny rapport: bærekraftig utnyttelse av landbaserte mineraler krever forskning11.8.2025 08:55:00 CEST | Pressemelding
Norges mineralressurser gir store muligheter for næringsutvikling og kan bidra til Europas behov for viktige råvarer. For å utnytte potensialet og sikre bærekraft, kreves mer kunnskap, økt samarbeid og en forutsigbar og langsiktig FoU-innsats.
49 millioner kroner til CO2-fangst og -lagring24.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Fem prosjekter får finansiering til forskning på CO₂-håndtering. Noen av forskergruppene skal utvikle mer kostnadseffektiv teknologi mens andre ser på miljøpåvirkning og hvilke insentiver og rammebetingelser som trengs for at industrien skal ta teknologien i bruk i større skala.
90 millioner kroner til forskning på helsetilbud for utsatte grupper20.6.2025 06:00:00 CEST | Pressemelding
Regjeringen gir 90 millioner kroner til forskning på helsen til utsatte befolkningsgrupper. Nær 10 millioner skal brukes til forskning på helsetilbud for barn av spilleavhengige.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom