Skal sikre grønnere og mer effektiv drift av vegene i Nord-Troms og Alta-området

Fra i dag, 1. september, er det Anlegg Nord AS som har ansvaret for å drifte og vedlikeholde 537 kilometer riksveg gjennom Storfjord, Kåfjord, Nordreisa og Kvænangen i Nord-Troms, og fram til bommen mot Sennalandet øst for Alta i Finnmark. I tillegg kommer E45 fra Alta gjennom Kautokeino til riksgrensen mot Finland. 55 av kilometerne er gang- og sykkelveg. Driftskontrakten gjelder for fem år framover, og i tillegg har begge parter opsjon for drift i inntil tre nye år.
– Målet er å skape forutsigbar framkommelighet og trafikksikkerhet på en bærekraftig måte, sier Torvald Tretteskog, seksjonssjef for drift i Statens vegvesen. Han ser fram til samarbeidet med Anlegg Nord AS.
Krav til klimakutt og miljø
I den nye driftskontrakten har Statens vegvesen satt nye krav til klima og miljø. Anlegg Nord AS må derfor ta i bruk kjøretøy og maskiner med lavere utslipp, og det skal rapporteres på drivstoff og energiforbruk.
– Alle som vil ha oppdrag for Statens vegvesen må oppfylle krav til miljø- og klimautslipp. I denne kontrakten har vi satt strenge krav til avfallshåndtering, inkludert slam fra tunnel og strøsand fra vegen, og entreprenøren belønnes for gjenbruk av skilt, forteller Tretteskog.
Alle entreprenører må også være sertifisert innen ledelsessystem for kvalitet, miljø og arbeidsmiljø.
Fra by til høyfjell
I konkurranse med nasjonale entreprenørfirmaer var det det Alta-firmaet, Anlegg Nord AS som vant anbudskonkurransen. Fra i dag skal entreprenøren utføre de løpende drifts- og vedlikeholdsoppgavene på riksvegene både sommer og vinter. Kontraktsummen er på 469 millioner kroner (eks. mva).
– Det er en viktig jobb å ta vare på vegene våre. Trafikksikkerhet og god fremkommelighet er noe som berører alle, og vi skal utføre dette på en bærekraftig måte. Dette er en driftskontrakt med varierte utfordringer – fra bytrafikk i Alta til høyfjellsutfordringer over Kvænangsfjellet, sier seksjonssjef for drift, Torvald Tretteskog.
Meld fra til Vegtrafikksentralen
Hvis du som trafikant oppdager trafikkfarlige forhold langs vegen, skal du fremdeles ringe Vegtrafikksentralen på nummer 175 for å melde ifra. Det hjelper ikke å ringe Anlegg Nord eller en av de lokale underentreprenørene. Det er også egne driftskontrakter for fylkesvegene, og disse er det Troms og Finnmark fylkeskommune som har ansvaret for.
Fakta om Statens vegvesens driftskontrakter
- All drift og vedlikehold av riksveger utføres av private entreprenører på oppdrag fra Statens vegvesen. Slik har det vært siden 2003.
- Fram til regionreformen trådte i kraft i 2020 var driftskontraktene felles for statlige og fylkeskommunale veger. Etter reformen har Statens vegvesen bare ansvar for riksvegene, og felleskontraktene fases gradvis ut. Fra 1. september 2022 har Statens vegvesen 24 rene riksvegkontrakter, mens 19 kontrakter er felles med fylkeskommunene.
- Standard kontraktsperiode er fem år, med gjensidig opsjon for inntil tre nye år.
- Pris skal alltid vektes i tildelingen av kontrakter, men det er åpnet for kombinasjon med andre tildelingskriterier.
- Alle entreprenører skal ha miljøsertifisering og må rapportere om CO2-utslipp.
- Alle kontrakter skal ha miljøkrav og insentiver til innovasjon.
Nye kontrakter neste år
I 2023 kommer nye driftskontrakter for Øst-Finnmark, Sør-Troms, Ofoten, Nordfjord, Sunnmøre og Romsdal og deler av Telemark. I tillegg til noen geografiske endringer, kan det bli justeringer som følge av at Nye Veier AS overtar drift av enkelte riksvegstrekninger. De nye kontraktene som trer i kraft høsten 2023, lyses ut seinere i høst eller tidlig i 2023.
Dette er de nye kontraktene fra 1. september 2022 – 1. september 2027
Totalt sju nye driftskontrakter for riksveger fra Alta i nord til Stavanger i sør trer i kraft 1. september.
|
Område |
Entreprenør |
Kontraktsum (eks. mva.) |
|
Romerike – Gjøvik |
Mesta AS |
436 mill. kr |
|
Rogaland |
Risa AS |
509 mill. kr |
|
Alta og Nord-Troms |
Anlegg Nord AS |
469 mill. kr |
|
Østfold og Follo |
Mesta AS |
463 mill. kr |
|
Hardanger og Sogn |
Presis Vegdrift AS |
670 mill. kr |
|
Drammen |
Vaktmesterkompaniet AS |
415 mill. kr |
|
Midt-Norge |
Mesta AS |
445 mill. kr |
Nøkkelord
Kontakter
Torvald TretteskogSeksjonslederStatens vegvesen, Drift og vedlikehold
Tel:78941377Tel:97412255torvald.tretteskog@vegvesen.noPressevakt Drift og vedlikehold
* Drift, vedlikehold og forvaltning av riksvegnettet * Brøyting/strøing/salting * Asfalt * Rekkverk * Bruer * Tunneler * Fjelloverganger * Rasteplasser * Inspeksjoner * Ferje
Bilder

Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
Ny vektbegrensning på Fredrikstadbrua innføres fra 1. februar 202628.10.2025 16:00:32 CET | Pressemelding
Statens vegvesen innfører vektbegrensning på 28 tonn for kjøretøy over rv. 110 Fredrikstadbrua fra 1. februar 2026.
Siste salve i Gullbergtunellen på nye E1028.10.2025 15:03:12 CET | Presseinvitasjon
Fredag 31.10.2025 kl 07:00 sprenger varaordfører i Harstad den aller siste salven i Gullbergtunnelen. Vi har gleden av å invitere din redaksjon til gjennomslaget.
Starter bygging av fortau i Fredrikstad sentrum på torsdag28.10.2025 11:08:16 CET | Pressemelding
Torsdag 30. november starter anleggsarbeidet for nytt fortau i Rektor Westerns gate. Arbeidet skal være ferdig i løpet av året.
Revelåga bru på Mo blir nattestengt27.10.2025 13:25:21 CET | Pressemelding
Revelåga bru på E12 i sentrum av Mo i Rana skal rehabiliteres. Fra mandag 27. oktober og to uker fremover blir brua delvis stengt på kveld og natt.
Øver på ulykkeshåndtering i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker27.10.2025 12:56:16 CET | Pressemelding
Statens vegvesen og nødetatene skal øve sammen på håndtering av trafikkulykker i Elgskauåstunnelen på E134 i Asker onsdag formiddag 29. oktober.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
